FAQ

Konto

Hur blir jag medlem på Boktipset?
För att bli medlem på boktipset får du skapa ett konto. Detta gör du enkelt med din mejladress eller Facebook konto.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag för att återställa mitt lösenord?
För att återställa ditt lösenord, klicka på ”logga in” och sedan klicka på ”glömt lösenord.” Ange din e-postadress och en återställningslänk kommer att mejlas till dig.

Hur ändrar jag min profil/kontoinställningar?
Du kan ändra dina profil/kontoinställningar genom att klicka på menyn uppe i högra hörnet och sedan kontoinställningar.

Var kan jag läsa om användarvillkoren?
På grund av att det finns många olika utgåvor och formar av en bok och var och en har sin egen ISBN kan det finnas dubbletter av samma bok. Vi särskiljer till exempel på ljudböcker och böcker.

Hur avslutar jag mitt medlemskap?
Du kan avsluta ditt medlemskap genom att gå in på kontoinställningar och sedan inaktivera ditt konto. Observera att när du har tagit bort ditt konto kan du inte återupprätta det igen.

Böcker

Hur betygsätter jag böcker?
För att betygsätta böcker måste du vara inloggad. När du är inloggad kan du söka på den bok som du vill betygsätta. Klicka sedan på boken och strax under boken står det ”Sätt betyg”. På boktipset kan du välja att ge från 1-5 stjärnor. Klicka på antalet stjärnor som du vill ge boken och stjärnorna blir blå när du har satt ditt betyg.

Hur recenserar jag böcker?
För att recensera böcker måste du vara inloggad. När du är inloggad kan du söka på den bok som du vill recensera. Strax under boken finns det ett fält där det står ”skriv din recension om boken”. Skriv din recension i fältet och klicka sedan på ”publicera”.

Vad är det för skillnad på gula och blå stjärnor?
De gula stjärnorna är medelvärdet av alla betyg som har satts på boken. De blå stjärnorna är det betyg du har satt på betygen.

Hur får jag personliga boktips?
Du behöver betygsätta minst 15 böcker för att Boktipset ska ge dig skräddarsydda tips. Ju fler böcker du betygsätter – desto träffsäkrare tips får du.

Vad betyder procentsatsen t ex "92% match” som bredvid böckerna?
Procentsatsen indikerar hur väl boken passar din boksmak. Den är baserad på vilka böcker du har betygsatt och betyget på dem. En 92% match betyder att boken matchar din smak till 92%.

Listor

Hur skapar jag en lista?
Du kan skapa en lista på två olika sätt. Antingen klickar du på plus knappen på en bok och klickar på “skapa lista”. Eller så klickar du på “listor” i din profilsida och sedan “skapa ny lista”

Vad betyder publicera lista direkt?
Om du väljer att publicera din lista direkt kan andra medlemmar följa din lista och inspireras.

Hur lägger jag till en bok i min lista?
För att lägga till en bok i din lista klicka på plus ikonen och välj listan som du vill lägga boken i.

Hur tar jag bort en bok från min lista?
Du tar bort boken från din lista genom att klicka på den lista som boken är i och klickar sedan på ”ta bort”.

Medlemmar

Hur hittar jag andra medlemmar?
Du kan hitta andra medlemmar genom att klicka på Medlemmar. I Medlemsvyn kan du hitta medlemmar vars boksmak liknar dig. Du kan också söka på medlemmar i sökfältet.

Författare/Förlag

Är du författare eller förlag och har frågor, kontakta gärna oss på info@boktipset.se