Grupp: Historia

Nyutgivet om svensk historia

Just nu släpps en del intressanta nya titlar om svensk historia.

Vad sägs om en ny biografi om drottning Kristina?

"[Drottning Kristina har] inte i lika hög grad som andra regenter betraktats som politisk varelse, istället har bilden av henne formats av att hon var kvinna på ett utpräglat manligt ämbete.

I Maktspelerskan ger Erik Petersson en ny bild av drottning Kristina. Han visar att hon hade en stark politisk medvetenhet. Istället för att bli det lydiga redskap som Axel Oxenstierna...
5 apr 2011 kl. 18:45   »  Till bloggen
» 0 kommentarer » Kommentera

Beskrivning

I den här gruppen diskuterar vi allt som har med historia att göra och alla historieintressen är varmt välkomna. Lägg gärna upp dina favoritböcker om just ditt intresseområde! Skriv blogginlägg, skapa listor och starta diskusionstrådar!

Facklitterärt/Populärvetenskapligt

Diskussioner i gruppen

» Läsecirkeln Historiska Vingslag läser "Stridens skönhet och sorg" (14) senaste inlägget av Victoria G 27 okt 2010 kl. 14:01 Nya inlägg!
» Vad läser/skulle vi vilja läsa om historia just nu? (39) senaste inlägget av Victoria G 26 okt 2010 kl. 08:49 Nya inlägg!
» Läsecirkeln Historiska Vingslag läser och diskuterar "Madame de Pompadour" (10) senaste inlägget av Victoria G 6 jul 2010 kl. 10:35 Nya inlägg!
» Läsecirkeln Historiska Vingslag läser och diskuterar "Albert Speer och sanningen" (34) senaste inlägget av Elisabeth Lovén 3 jun 2010 kl. 19:39 Nya inlägg!
» Läsecirkeln Historiska Vingslag läser och diskuterar "De fattiga i Lodz" (54) senaste inlägget av Maria Vestberg 8 mar 2010 kl. 16:00 Nya inlägg!