ZombieLars

Dette er første bind i tegneserie-versjonen av den populære norske dramaserien som vises på NRK Super. Lars er halvt levende ulevde, eller zombie som det kalles på folkemunne. Han flytter til Bekkebakken, et sted hvor fremmede som han ikke er velkommen.

Philip 8 år:
Jag har läst första boken i serien om ZombieLars. Den heter levande olevande. Den finns att titta på på SVT play som serie också. Lars är hälften zombie och hälften människa. Lars är levande olevande. Man får inte kalla honom för zombie. Han har flyttat och börjat i ny skola. Lars är ensam och jag tycker lite synd om honom men han är inte helt ensam. Det finns andra som är annorlunda. Det är en spännande bok och jag tycker att det är bra att de tar upp saker som att andra barn retas och är elaka. Det är främlingsfientliga med i boken och många i boken ser ut på olika sätt. Allt är tecknat som en serietidning. Lars bor med sin mamma. Den är bra.

AC (mamma):
Denna bok läste Philip både själv och högt för mig. Jag gillar att den bland annat tar upp nutida problem som främlingsfientlighet, att bo med endast en förälder, utanförskap och rädslor för det okända. Det var bra att lyssna under läsning också då det är ämnen man gärna diskuterar.

Det uppskattades att boken är skapad i serieform och att texten är med stora bokstäver. Det gick ganska snabbt att läsa vilket gör att självförtroendet inom läsning växer hos Philip (kolla mamma, jag har redan läst så här många sidor…). Nu ska vi läsa nästa bok i serien.

Gripande, spännande & snyggt illustrerad!

Detta är två serieböcker som är baserade på den norska teveserien ”Zombielars” skapad av Thomas Seeberg Torjussen & Gisle Halvorsen. Men här alltså tolkat och omgjort till serieformat.

Lars flyttar tillsammans med sin mamma till den lille orten Bekkebakken där livet inte blir lätt för Lars som är väldigt ensam. Han är en levande olevande men de som vill vara elaka kallar honom för zombie.
I samhället så osar det av avsky för främlingar såsom levande olevande, häxor och ninjor som kan bli osynliga.
Men Lars lyckas få några vänner när
han inser att han inte är ensam om att vara annorlunda. Men hur ska det gå med de starka krafter i samhället som vill få bort alla som är annorlunda. Inte blir det bättre av att skolans rektor är en av de värsta och tror på devisen ”Lika barn leka bäst”.

Jag gillar hur skaparna har hittat detaljer som fördomsfulla kommentarer och händelser minioriteter i samhället blir utsatta för. Sedan har de satt in det i kontexten med Zombielars som gör att man verkligen får syn på det orättvisa och fördomsfulla.
Exempelvis hur den egentligen välmenande läraren ändå uttrycker sig klumpigt och sårande.
Illustrationerna lyfter fram hur människor i grupp som genom rädsla och fördomar är de som kan bli riktiga monster. En bok som behandlar och lyfter upp främligsfientlighet på ett aktuellt sätt. Samtidigt som böckerna också behandlar att få vänner, en första förälskelse, att ge andra en chans samt stå upp för någon som behöver stöd. Om mobbning och utanförskap.

Andersson har också arbetat mycket med mångfald i bilderna såsom olika hudfärger och kroppstyper. Detta är något som dock hela tiden är helt normaliserat i berättelsen då det är det övernaturliga främlingsskapet som framförallt lyfts fram i boken. Jag är inte en van serieläsare men böckerna känns väldigt välgjorda och Kim W Andersson beskrivs också som en internationellt erkänd serieskapare.

Till den första boken finns en lärarhandledning för den som vill arbeta vidare med boken i klassrummet.