Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel

Pirsig, Robert M

| 1999

Flag from da

Autentisk roman om en far og hans elleveårige søn, der kører gennem USA på motorcykel. Undervejs gennemlever faderen et nervesammenbrud, der slog ham ud nogle år tidligere, og kommer frem til en tættere forståelse af kvalitet i livet

Björn Öijer

2017-10-03

Filosofisk road trip i mc-sadeln

Denna kultbok från hippieepokens 1970-tal är i dag svår att få tag på. Man får leta i välsorterade bibliotek och antikvariat. Manuset refuserades av över hundra förlag, innan författaren lyckades prångla ut det i en blygsam upplaga. Men boken skulle komma att tryckas i miljontals exemplar världen runt.

Motorcykelentusiasten och filosofen Robert M Pirsig (1928-2017) skrev bara två böcker. ”Zen och konsten att sköta en motorcykel” är den viktigaste och mest framgångsrika.

Boken har egentligen ingen handling. Den skildrar en mc-resa västerut över den amerikanska kontinenten som en teknikskribent (Pirsigs alter ego) genomför med sin elvaårige son på bönpallen. Deras sinnliga naturupplevelser varvas med filosofiska betraktelser, där huvudpersonen brottas med att finna en definition på begreppet ”kvalitet”.

Bokens jagberättare har ett förflutet som akademisk lärare i retorik. Denne person, symboliskt kallad Faidros efter en grekisk tänkare samtida med Platon och Sokrates, söker frenetiskt efter sanning, värde och kvalitet. Han röjer sig fram med machete i en ändlös urskog av såväl västerländsk filosofi som hinduism, buddhism och taoism. Innanför mc-förarens hjälm brummar det av vetenskaplig konkretion kontra romantiska föreställningar om tillvarons och tingens beståndsdelar. Förnuft och känslor i en salig blandning.

Faidros hittar inte det han söker. Han bränner ut sig och hamnar på mentalsjukhus. Kanske menar Pirsig att resan är det väsentliga, inte målet – om det ens finns något mål.

Mot slutet av resan blir relationen mellan far och son allt angelägnare. Deras brist på kontakt har präglat många av stoppen och övernattningarna. Pappans grubblande gör pojken ängslig, otålig och irriterad. De utbyter repliker utan att mötas. Denna oförmåga hos den vuxne mannen gjorde ett starkt och obehagligt intryck på mig som läsare. Det kunde ha slutat i katastrof…

En vän har läst den här boken fem gånger. Han kan slå upp en sida och läsa högt med samma fascination som första gången. Boken har varit en följeslagare genom livet. Själv uppskattar jag skildringen av den fysiska resan över prärien, öknar och veckade berg – även mekandet med BMW:n – men orkade inte alltid med de långa filosofiska utläggningarna. Under de nära 400 sidorna längtade jag ofta till fartvinden, regnskurarna och kylan och asfalten.