Zahiren

Coelho, Paulo

| 2005

Zahiren handlar om en författare, vars fru försvinner spårlöst. Håller hon sig borta frivilligt eller har hon blivit kidnappad? I sökandet efter sin älskade ger sig författaren ut på en lång resa: från Paris till Balkan och vidare till Centralasien. Viktigare ändå blir hans inre resa, som ger huvudpersonen kunskap om sig själv, livet och kärleken. Zahiren tar på sätt och vis vid där Alkemisten slutar. Coelho tar åter upp temat kring pilgrimsvandringar, men genom en väldigt annorlunda och gripande berättelse om kärlek, förlust och passionerad besatthet. Romanens titel kommer från en berättelse av Jorge Luis Borges. "Zahir" betyder på arabiska 'synbar, närvarande och omöjlig att inte lägga märke till'. Det syftar på något eller någon som upptar alla ens tankar. Besatthet kan ligga i både helighet och vansinne, och skiljelinjen är fin. Romanen tar också upp rikedom och berömdhet...

Rickblvd

2019-06-03

Enkelt fint språk, oväntad och ärlig.

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Ännu ett mästerverk från Paulo Coelho som stärker mig i min tro att livet är en resa och resan är målet.

Emelie G

2015-04-12

Orkar bara inte läsa klart den.

Gunnel Lindström

2014-02-19

Ingen hit precis! Lite dryg och tråkig. Kunde ändå inte sluta läsa den.

Ellinor Karlberg

2014-02-18

Mycket tänkvärd. Cuelho är inte min favorit men denna gillar jag på ngt sätt.

Emelie G

2013-04-13

Marcus Sohl

2012-04-11

Det här var tyvärr den värsta smörja som jag utsatt mina stackars ögon för. Det är pretentiös pseudofilosofi av carpe diem-typ förklätt i en hittadigsjälv-historia berättat med omotiverat utarbetat sinnligt och sirligt språk.
Undvik som pesten!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Inte riktigt i min smak, för mycket magi.

Marko Krejic

2012-01-22

Läste den engelska versionen. Intressant, romantisk historia, väl värd att läsa.

Johanna Jigström

2012-01-05

Fantastisk.

Ml P

2011-12-30

Många tankar om evig kärlek och hur par kan utvecklas var för sig.

Mary G

2011-08-17

Jag har verkligen försökt gilla Coelho men jag gör det verkligen inte. Jag tycker att han skriver pretentiöst och även om det blir vackert ibland når det inte fram till mig.

O

Olga Stellmach

2011-08-08

Läser just nu. Påverkas starkt. Undrar hur det kommer att kännas efter ha läst klart.

Maja Korpvinge

2011-03-19

Nej den här var bara seg. Läste inte ut den.

Rebecca C

2011-03-01

Läste INTE ut den!

Jasmine S

2011-01-07

Den hade en viss spänning, men det var inte det bästa jag hade läst.

Caroline J

2010-07-04

dålig, tråkig, läste bara 90 sidor och gav sedan upp!

Margareta Ekelund

2010-04-19

Åh, så dryg och självgod han är! har läst vad jag ska av honom.

Karin Huss

2009-06-26

Tråkig, tråkig, tråkig och pretentiös