Zack: A Thriller

Kallentoft, Mons

The gripping first thriller in a chilling new series from the reigning master of Scandinavian crime fiction--Mons Kallentoft, author of the acclaimed Malin Fors novels--is an instant international sensation. Zack Herry is the golden boy who has stumbled into a career in the Stockholm police force. At night, he hangs out at the clubs, partying with the people he should really be arresting. He knows that it won't last, but he can't help himself, even as he starts being investigated by internal affairs. But when four Thai women from a massage parlor in Stockholm are found brutally executed and a fifth badly mutilated and dumped outside a nearby hospital, Zack must get his act together and try to figure out the motives behind the vicious murders, together with his partner, Deniz. Only one thing is for sure: more women will die unless they find the killer.

Jeanette Eriksson

2018-08-15

den är ok, för det händer någonting hela tiden, men hade önskat mer...har de 3 första, få se om jag känner mer för leon. Men zack är en krim med sedvanliga intriger och ppsättningar inom polisen, eg inget som sticker ut tillräckligt. Den är läsvärd dvs bra ett ok en 3a

Hanna Thorn

2017-12-19

En favorit inom deckar-genren. Man sympatiserar så med bokens "hjälte" trots att han egentligen inte är så god. Gripande från start till slut!

2017-08-29

Lite för stereotyp actionhjälte i hans superioritet. Jag är inte så mycket för böcker där droger har en central roll heller. Men storyn var ganska spännande och något gör att jag ändå vill läsa vidare för att få svar på frågor.

Bra bok! Gillade den 😊

Karin Axell

2017-04-29

Egentligen tycker jag att han tjatar för mycket om den mentala misär som alla hans huvudkaraktärer genomlider med sina inre demoner. Man har liksom redan första gången förstått vem till exempel Zack är. I just Zacks liv känns beskrivningarna ganska långt från verklighetstrogna, känns orealistiskt.

Jag gillar inte heller de mellanspel Mons gör där han beskriver inre tankar som ska utspela sig hos döda brottsoffer åt höger och vänster. (Jag är kräksless på dessa för att tala klarspråk!) Tack och lov är ju detta ett samarbete med en annan författare så just de idiotiska mellanspel dämpas något och då fungerar det hela genast lite bättre. Så tack Markus Lutterman för att du dämpar just den olaten Mons Kallentoft hänger sig åt.

Jag kommer med glädje hugga tag i följande böcker i just serien om Zack. Perfekta till anspråkslös hängmatteläsning på semestern.

D

Daniel Johansson

2017-04-11

Mycket bra

Marita Ryen

2016-04-25

Spännande och bra men lte väl makaber.

Maria Jacobsson

2015-06-23

En svag fyra. Jag tycker bättre om Kallentofts böcker om Malin Fors. Zack är mer våldsam, råare och sunkigare på något vis. Alla människor brottas med sina demoner, men Zack har alla problem som finns och det känns lite överdrivet. För övrigt en mycket bra bok, språket är målande och lättläst, beskrivningarna inte övertydliga. Action från början till slut, lite obehaglig ibland, persongalleriet i stort är intressant. Jag kommer definitivt att läsa nästa bok i serien!

Anneli Johansson

2015-05-24

Zack försöker tillsammans med poliskollegan Deniz att lösa vidriga och grymt brutala mord i Sverige. Boken handlar om kvinnohat, rasism och människohandel.

Charlotte Bood

2015-02-19

Bra action men känns spontant som att boken är skriven med tanken att den ska bli film...

Jessica S

2015-02-03

Vilken besvikelse. Kanske hade författarna roligt när dom skrev ihop men jag föredrar verkligen Kallentofts egna tidigare. Detta var så mycket sämre. Fick ingen känsla för vare sig personer, story eller språk. Känns bara konstruerat.

Jesper Svensson

2015-02-03

Min första Kallentoft.

Harriet Axelsson

2015-01-25

Har helt slutat vilja läsa massvåld

Knarkande polis som umgås med kriminella och kommer hålögd till jobbet, verklighetstroget, nej. Det blir inte bättre av det grymma våldet som också är snudd på overkligt. Jag lyssnade ändå klart på den och visst blev den bättre på slutet, kanske kommer jag lyssna på en fortsättning, men inget jag ser framemot.

Jan Svensson

2014-08-10

Serieproducerad deckare, inte alls i klass med Malin Fors-böckerna. Dock är konceptet med att skriva om en modern Herkules kul. Fattar dock inte vilket stordåd som denna bok handlar om.

Jan Artursson

2014-08-03

Riktigt bra bok. Har inte gillat Kallentofts tidigare böcker men gav denna en chans då han ju inte ensam har skrivit den. Ångrar det verkligen inte. Ser fram emot fler böcker i serien.

Jan-Eric Boo

2014-07-31

Har läst bättre böcker av Mons

2014-07-25

Riktigt bra...fast från första sidan.

2014-07-12

Zack är första delen i en alldeles ny serie och är skriven av ett alldeles nytt författarpar; Mons Kallentoft och Markus Lutteman. Först, ska jag erkänna, kände jag mig ytterst tveksam till om jag ville läsa denna. Kallentofts böcker om Malin Fors avskräckte mig lite, jag orkar bara inte med fler döda andar som pratar. Hela tiden. Sedan tänkte jag att Lutteman kanske skulle lyckas tona ner det där som jag inte gillar och bestämde mig gjorde jag när det påpekades att det här ska bli en serie som bygger på myterna om Herkules stordåd. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/07/zack-av-mons-kallentoft-markus-lutteman.html

2014-07-09

Modern. Bra fart, fina karaktärer och väldigt trovärdig. Världen är inte fin och trygg för alla idag. Lite väl blodiga detaljer ibland, men det skapar ett illamående och tankar så det är väl egentligen bra. Ser fram mot fortsättningen.

Kickie Boman

2014-07-02

Riktigt bra ny deckare! Här händer det grejer :) Känns modern. Gillar karaktärerna.

Julianna Sosnovska

2014-06-30

Fantastiskt bra deckare. Jag blev helt uppslukad. Den är välskriven och med ett ruskigt bra driv. Gillar också samtidskommentarerna och karaktärerna. Rekommenderas skarpt! En välskriven och spännande thriller som känns både aktuell och nyskapande!

jan söderqvist

2014-06-30

Välskriven och fängslande deckare. Huvudpersonen Zack rör sig trovärdigt mellan livets ytterligheter och Stockholmsskildringarna är inkännande. Samtidigt som boken drivs framåt i ett rasande tempo är det en nyansrik resa mellan olika världar. En eloge till författarna!

Stephie *

2014-06-26

När jag började läsa var jag fast direkt! Zack är ett måste för alla deckarälskare som värdesätter intressanta karaktärer, läskiga detaljer och tempo i språket.

Eleonor Barrett

2014-06-24

Riktigt spännande! Bra driv och tempo, gillade karaktärerna. Särskilt huvudpersonen Zack känns som en frisk fläkt bland svenska fiktiva poliser. Kanske lite väl läskig ibland men får ändå en femma!

Rasmusmatte .

2014-06-21

Mycket action och bra tempo i boken men jag blir så trött på supande eller som i denna bok knarkande poliser. Det sänker min bedömning till fyra stjärnor annars hade det blivit en femma

Anna Tinnberg

2014-06-16

Läskigt skrämmande! Zack är en fräsch deckare i en genre som ibland känns gå lite på rutin. Att blanda myt med verklighetstrogna skildringar av Stockholms undre värld blir ohyggligt spännande. Bland det bästa jag läst på länge!

Claes Ericson

2014-06-16

Jag tycker att svenska deckare ibland kan bli för sega och långsamma. Så var inte fallet med Zack - det är nog bland det mest fartfyllda jag läst.

Jättespännande och ibland otäckt. Jag ser fram emot filmen - och nästa bok i serien!

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst alla Mons Kallentofts böcker tidigare, dom som handlar om kriminalkommissarie Malin Fors i Linköping. Och jag har tyckt mycket om dom alla sju.

Nu har Mons Kallentoft börjat att skriva böcker tillsammans med Markus Lutteman. Och dom har kommit ut med den första boken i en planerad serie som kallas för ?Herkulesserien?.

?Zack? heter den första boken, och huvudpersonen i den, och i dom kommande böckerna, är den tjugosjuårige kriminalinspektören Zack Herry.

Zack är en antihjälte som jobbar som polis på dagarna, och flyr verkligheten på klubbar på nätterna, tillsammans med droger.

Jag tyckte mycket, mycket om den här boken. Den är lika välskriven som Mons Kallentofts tidigare böcker. Men den är mycket mer actionladdad, ungdomlig, fartfylld, och känns mer modern.

Blodig och våldsam är den också. Men väldigt lättläst med ett skönt läsflyt i.

Om jag ska jämföra den med något, (vilket man ju egentligen inte ska), så tycker jag den påminner lite om Anders De La Mottes böcker.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som gillar action, thrillers, och kriminalromaner. Och jag ser verkligen fram emot kommande delar i serien.