Ytspänning

Trosell, Aino

| 1999

Det skulle bli en vanligt rutindyk för Deep Seahorse. Ett bra tillfälle att komma ifrån besvärliga förhållanden i land och tjäna pengar - ingenting mera. Men det blir helt annorlunda, först för fyra av de fem dykarna när de upptäcker vem den femte deltagaren är! Sedan när uppdraget plötsligt förändras, från en enkel inspektion till något helt annat, och de hamnar i en mardröm hundra meter under Norsjöns yta, där ingen av dem räcker till. I den trånga dykarklockan framtvingas konfrontationer av det slag som avslöjar bråddjup inom människor. YTSPÄNNING är Aino Trosells tolfte bok, och den gavs ut första gången 1999. Det är en thriller som till stora delar utspelar sig vid en oljeplattform. Boken belönades med Polonipriset. Romanen håller som bäst på att bli filmmanus i händerna på Thomas Borgström. Han har tidigare legat bakom manus till blandat annat Fiendens fiende, Blueprint och Zonen.

2018-07-25

Jag hade nästan hoppats få höra ifrån Trosells lite klantiga amatördetektiv Siv Dahlin, men hon medverkar inte här. Men det gör faktiskt inte så mycket. Boken är otroligt spännande, engagerande och välskriven- precis som vanligt när det gäller Aino Trosell. Dessutom i en jättefin uppläsning av Jacob Eklund!

Mats T

2011-02-22

Denna bok var mycket spännande och väldigt bra skriven och inlevelserik..
Jag rekommenderar denna bok till er andra.

Denna bok är spännande och man dras med i deras livsöden och psykiskt mående.
Man få följa hur dom lever och överlever 180,000m under havet.
Jag rekomenderar er att läsa den!

Sofia Åkerberg

2009-06-09

Klart annorlunda "deckare" som snarare är en thriller. Jag vet däremot inte om jag är så förtjust i Trosells språk, lite för upphackat och brutet för min smak, men trots detta mycket bra. Det var kul att se könskampen så öppen i en miljö där detta faktiskt kändes motiverat.