Youth

Coetzee, J. M.

| 2002

'Coetzee's prose is chaste and lyrical - it is a relief to encounter writing as stylish as this' Independent The narrator of Youth, a student in the South Africa of the 1950s, has long been plotting an escape from his native country: from the stifling love of his mother, from a father whose failures haunt him, and from what he is sure is impending revolution. Studying mathematics, reading poetry, saving money, he tries to ensure that when he arrives in the real world, wherever that may be, he will be prepared to experience life to its full intensity, and transform it into art. Arriving at last in London, however, he finds neither poetry nor romance. Instead he succumbs to the monotony of life as a computer programmer, from which random, loveless affairs offer no relief. Devoid of inspiration, he stops writing. An awkward colonial, a constitutional outsider, he begins a dark pilgrimage...

Philip Stenström

2017-09-05

I Ungdomsår, en fristående uppföljare till Pojkår, är Coetzee tillbaka med en självbiografisk skildring av livet som ung. Med tankar om oförrätter och utmaningar, skärskådar Coetzee sitt ungdomsliv som student och intåg i vuxenlivet. Det är i begynnelsen av kalla kriget och början på livet för en ung man. I jakten på kärlek och drömmen om ett mer fartfyllt liv, lämnar den unga mannen Kapstaden för London, men väl på plats tillkommer ett subtilt utanförskap, som författaren anser vara kopplat till sitt koloniala tafatthet samt den kläd- och hårstil som han vägrar ansluta sig till. I London känner han sig aldrig riktigt hemma och tillhörigheten flagnar sakta med förhoppningar om ett extraordinärt författarskap. Parallellt med detta uppstår inte heller någon lidelse för en annan kvinna. Sakta, men säkert, faller han allt djupare ned i avgrundens glömska och den eld som en gång existerade för kreativitet tycks kvävas.

Det är med graciöst språk som Coetzee skildrar ungdomens sträva efter spänning, lycka och kärlek. Att läsa Coetzee är som att ge efter för en förförelse. I åtrån till det graciösa flödet i Coetzees texter får det en att bara flyta på mellan raderna och i stark lidelse omfamna innehållet för att sedan liderligt älska med det. Utöver detta återges författarskapets riktning och bakomliggande motiv; Coetzee redogör för sin personliga vy på lyrik och prosa, epigram och prosadikt, samt djupa tankar om kända konstnärer och författare som influerat honom på olika manér. Det finns inte tillräckligt med ord i världen för att prisa och hylla Coetzee.

Annelie Andersson

2013-03-11

Jag läste den på svenska

Elin Nilsson

2013-02-08

Ungdomens sökande efter identitet eller plats i livet, dock i en tidsepok som inte säger mig så mycket. Talade inte lika mycket till mig som Coetzees böcker brukar.

2012-06-20

Självbiografisk skildring. Självironiskt och självkritiskt skildra Coetzee sina ungdomsår. Bra prosa som vanigt när det gäller Coetzees böcker men den riktiga nerven uteblir. Stark 3:a

Andreas Eriksson

2011-08-01

Ingen gripande berättelse men ganska kul med den bitska kritiken mot sydafrika, USA och ffa författaren själv.

Matti Jääaro

2010-07-04

Han är ju trots allt novellpristagare tänkte jag och tvingade mig igenom hela boken, troligen den tråkigaste skit jag någonsin läst.

2010-02-14

Skildrad med mycket distans och skoningslöshet inför den han då var. Romanen är beundransvärd men lite tråkig liksom den person han skildrar. Men med en viss humor. Berättelsen lunkar fram men griper inte mig.

victoria westermark

2009-09-23