Ylvas bok

I Ylvas bok följer vi den vackra Ylva Olofsdotter som gift sig med Ulrikas styvson. Äktenskapet är svalt och barnlöst, och arbetet på gården lämnar Ylva till pigan Brita att sköta om. När socknens präst plötsligt dör under en predikan börjar det skvallras i bygden. Vem var häxan som han skulle peka ut ögonblicket innan han föll ihop? Ylvas bok fortsätter den dramatiska och fascinerande familjekrönikan om kvinnors villkor i en hård tid, skriven på en levande och färgstark prosa. Böckerna utspelar sig i stormaktstidens Sverige, ett land som präglades av krig, svält och häxprocesser.

Maria Carlsson

2021-08-14

Läsvärd serie!

Katarina Strid

2018-12-27

Denna serien blir bättre och bättre, nu tycker jag man lärt känna karaktärerna och de är fördjupade. Jag tyckte ju redan efter förra boken att det kändes lite oavslutat, och även efter denna känner jag att det kan inte sluta här, finns ju mer att berätta om. Som tur är antyder författaren i efterordet att det blir ytterligare delar.
Välskrivet och väl researchat, och det var inte lätt att vara kvinna på 1600-talet.

Detta är sista delen i serien del 4.
Den var super bra även den 😀👍👍