Yarden

Lundberg, Kristian

| 1905

Charlotta CG

2021-04-27

Boken ger ruskigt bra insikt i nutidens utnyttjande anställningsformer men jag förväntade mig mycket mer om just det och livet kring Yarden. Minst lika mycket handlade om barndom och psykisk sjukdom som ju knappast gör livet lättare om man dessutom har en pappa som sviker. Stor malmökänsla över denna bok vars språkbehandling inte blev någon favorit men samtidigt ska det vara dagboksfragment och då blir det nog så här.

2020-10-06

Om när en människa tappar fotfästet. Att vara fattig och utnyttjad. Att leva utanför de normala skyddsnäten. Om solidaritet och rättvisa. Bra om en värld man vet för lite om men lite "gnällig" Betyg 3,5

Sara Hellberg

2019-11-22

Hjärtslitande om att bära sitt arv. Att kämpa framåt, falla, fortsätta kämpa. Om solidaritet. Om klass.

Lars Willfors

2016-10-01

Mycket bra! Trots felaktig användning av semikolon på bortåt varenda sida. Hej redaktören...?

Henrik Johansson

2016-08-21

"Hur mycket måste man förlora innan man blir mänsklig?" Existentiellt om att vara arbetande fattig. Beskriver tristessen och hopplösheten bra. Får mig att inse hur viktigt människovärdet är.

Malin Sundman

2016-01-13

Språket passade mig inte men kan förstå att det tilltalar andra.

Siri Salminen

2014-08-18

viktig bok.

Kamali 

2014-07-23

"Du krossas av dig själv, av dina val och tillkortakommanden. Du är på väg och vet att du ingenstans skall."
Sentimentalt men långt ifrån sliskigt. Om fattigdom, kroppsarbete och de bojor vi fjättrar oss själva i. Oändligt vackert formulerat. Jag tycker så mycket om den här boken.

Satu Koivukangas

2014-05-02

Krisitan skriver på ett mycket bra sätt.
Lite annorlunda men riktigt bra.
Kan rekommendera varmt.

Lars B.

2014-04-19

Klassamhällets fula tryne. Lundberg för arbetarlitteraturen vidare in i det nya millenniet. En berättelse som stannar kvar.

Irene Malmeling

2013-12-23

Fattig-Sverige på ett nytt sätt. Idag. Angelägen liten bok. Mörk. Sann. Mest drabbad blir jag nog av scenerna där Kristians far avvisar eller förnekar honom.

Gunnar Bernler

2013-10-30

En arbetarskildring från 2000-talet

Nina Nyström

2013-08-25

Försökte läsa, snark.

Emma Hortlund

2013-07-30

Jag kan känna frustrationen, kylan, uppgivenheten när Kristian Lundberg berättar om sitt arbete på Yarden i Malmö hamn. Det är inte många, kanske särskilt inte i det bottenskikt av samhället där Lundberg befinner sig, som kan beskriva sin situation på det sätt som Lundberg gör. Det en bok med mycket tankar, känslor och beskrivningar och jag slås av insikten att man nog kan skriva en bok om vad som helst. Alla människor har någon historia att berätta.

Anna-Karin A.

2013-04-27

Brutal, poetisk och tänkvärd!

Annimoure Nilsson

2013-04-03

Jag gillade verkligen språket i den här boken. Det kändes som om jag verkligen fick läsa hans ocensurerade anteckningar vid köksbordet.

Marianne Skoglund

2013-03-18

Det här är en sån där bok som man borde gilla för att visa hur intellektuell man är. Jag är nog inte så intellektuell för jag hinner tröttna rejält på allt bildspråk, som till viss del känns som gymnasiala tungsintheter. Men när jag kommer till skildringen av arbetet på Yarden och hur omständigheterna formar människan, så bränner det till. Angeläget, för att använda en floskel.

Fantastiskt språk! Tunn bok med tung innehåll

Johannes Soldal

2012-10-22

Väldigt angelägen och viktig. Däremot ställer jag mig ganska tveksam till både form och språk.

Edith Lata

2012-10-17

Halva boken var väl typ som om en deprimerad Ranelid skulle ha skrivit den "att jag är både och: både ljus och skugga" eller "och detta åskväder som jag nu fångar i berättelsen finns i mig" sådana där... svulsterier. Men sen så, sen fick den fart. Då Lundberg faktiskt hade något att berätta

emilie johansson

2012-10-07

alla borde läsa den.

Anna-Lotta Jadinge

2012-10-04

En drabbande prosabok av en av mina favoriter bland nutida svenska poeter. Här berättar Kristian Lundberg om hur han efter en resa uppåt i klasshierarkin faller hårt ner igen och försöker hanka sig fram som uthyrd daglönare i Malmö hamn. Ett viktigt vittnesbörd om klassamhället Sverige idag, arbetsvillkoren på "golvet" och hur ens bakgrund präglar en.

h4l h4rtl3y

2012-08-08

Stark poetisk berättelse, som lämnar spår. Naket.

frida lindkvist

2012-07-19

Mörk men briljant. Snabbläst när man kommit in i språket.

Emma Fägerlind

2012-07-11

Budskapet är bättre än boken, men boken är förstås också bra. Plus för att den är så liten också och inte brer ut sig.

Sari Karlsson

2012-06-17

Vackert skriven. Som poesi men väldigt fysiskt!

Malena Palmquist

2012-06-14

Gripande och äkta. Tackar för att Kristian delar med sig av sitt öde på detta fina sätt. Jag har lärt mig mer om livet.

Evert Nilsson

2012-04-27

Den är en sorg och en skam på Sveriges banér att medborgarrätt heter pengar skrev Heidenstam för 100 år sedan.
Det är en sorg och en skam att yarden är en rykande aktuell och modern bok. dessutom naket och ärligt skriven.

2012-03-28

När det gäller arbetet känns det som vi är tillbaka på 30-talet
.Han har ett poetiskt sätt att skriva. Var ovant i början men det gick bra när jag kom på att läsa på ett lugnare sätt. Mörk bok men bra.

Opera

2012-03-06

Ingen feel good bok, jag föredrar såna men vill inte blunda för verkligheten, som ibland kan vara skitdålig. Det är en bitter man (författaren) vi får följa i den här boken. Bitterheten är kanske befogad men det blir lite väl bittert för mig. Läsupplevelsen anser jag vara medelmåttig, men läs boken ändå för den belyser något som inte ska döljas i mörker.

Linda Åslund

2012-02-04

Allvar. Självutlämnande. En viktig bok om medmänniskorespekt. Kommer att läsa om den, den har meningar som fastnar och växer till allmängiltighet, som tröst eller som påminnelse.

Anna Nyman

2012-01-04

Jag läser och imponeras över att man kan uttrycka så mycket med så lite text. Han gestaltar sitt liv i korta meningar och bisatser. Underbart.

Ingrid Selnes

2011-12-30

En mäktig liten bok om att bevara människovärdet på en människoförnedrande arbetsplats. Berättat med rak öppenhet medan vreden växer fram mellan raderna.

Malin H

2011-12-29

bemanningsföretag - så vidrigt att det får finnas och att arbeta får behandlas på detta sätt! detta är bidraget med yarden som jag ser det, att lundberg lyckas förmedla känslan och otryggheten i att arbeta under sådana förhållanden. har svårt för språket, när han uttrycker sig mer i prosa.

Samuel Karlsson

2011-12-20

Mina vänner i den manliga bokklubben var inte lika entusiastiska som jag över den här boken. Det var mitt förslag och den gav ändå upphov till en intressant diskussion om klass och utanförskap.

Christer Fasth

2011-09-28

Fantastisk bok. Samma bilder av den s k arbetsmarknaden har jag fått från långtidsarbetslösa, språksvaga, hoppfulla människor i mitt jobb som coach.

Rasmusmatte .

2011-08-27

han berör verkligen. Svårt att lägga ifrån sig boken.

Otroligt känslig och nära.

Monika Häägg

2011-07-12

Han klär slitet, helvetet, hopplösheten i ord. Det känns ända in i själen!

Jakob Nylin

2011-07-09

En rak och ärlig skildring av att hamna utanför i Sverige. De timanställda arbetarna på Yarden lever i utanförskap, när som helst utbytbara, ständigt övervakade; de kämpar för det dagliga brödet. Det är skuggsidan i världens modernaste land som träder fram.

Å

Åsa Landin

2011-07-06

Ge inte upp efter de första sidornas tråkiga dravel om känslor... det blir bättre, om än inte super bra men ändå läsvärt. Framförallt intressant för oss som är uppväxta i Malmö.

Karin Lundberg

2011-07-06

Amazing!

Peter Allanson

2011-06-08

Lite tung men otroligt bra berättad av författaren själv.

Gunvi Lundqvist

2011-05-22

Tre stjärnor för att jag kan inte uppleva boken som ärlig, det är ngt som stör mig . Personerna träder inte fram möjligen mamman, författaren själv blir en obotlig misantrop. Tiden det tar att läsa är inte bortkastad och det raka språket tilltalar mig även om den kunde ge liiite svar oxå till de egna tillkortakommandena.

Petra Norstedt

2011-04-25

En mycket aktuell historia om vårt nya klassamhälle som ingen vill kännas vid. Men jag fick leta efter historien bland allt skriveri om att jag ska få läsa en historia.

Eva Granström

2011-04-06

Fantastiskt att man kan skildra en sådan nöd med sådan lätthet och vackert språk. Bokens jag sätter sig direkt i hjärtat och i hjärnan. Jag har redan börjat på den fristående fortsättningen: "Och allt ska vara kärlek".

Detta är en mycket tänkvärd bok och väldigt bra skriven. :)

Torbjörn Nilsson

2011-03-17

Det här var något av det bästa jag läst, fantastisk prosa och med en berättelse som gav mig en klump i halsen. Har aldrig varit med om en sådan här läsupplevelse på så här få sidor, boken var slut på mindre än en timme. Fantastisk.

Nils Thor

2011-03-17

Något så otidsenligt som en modern arbetarskildring. Det är en drabbande skildring av fattigdom och utnyttjande. Jag tänkte på George Orwells berättelse 'Nere för räkning i Paris och London' när jag läste den.
De är skriven på ett så vackert språk att det är en njutning att läsa den.

Anne M

2011-03-07

När jag väl började läsa den kunde jag inte släppa den.
Mörk och drabbande.