Yarden

Lundberg, Kristian

| 1905

Charlotta CG

2021-04-27

Boken ger ruskigt bra insikt i nutidens utnyttjande anstllningsformer men jag frvntade mig mycket mer om just det och livet kring Yarden. Minst lika mycket handlade om barndom och psykisk sjukdom som ju knappast gr livet lttare om man dessutom har en pappa som sviker. Stor malmknsla ver denna bok vars sprkbehandling inte blev ngon favorit men samtidigt ska det vara dagboksfragment och d blir det nog s hr.

2020-10-06

Om nr en mnniska tappar fotfstet. Att vara fattig och utnyttjad. Att leva utanfr de normala skyddsnten. Om solidaritet och rttvisa. Bra om en vrld man vet fr lite om men lite "gnllig" Betyg 3,5

Sara Hellberg

2019-11-22

Hjrtslitande om att bra sitt arv. Att kmpa framt, falla, fortstta kmpa. Om solidaritet. Om klass.

Lars Willfors

2016-10-01

Mycket bra! Trots felaktig anvndning av semikolon p bortt varenda sida. Hej redaktren...?

Henrik Johansson

2016-08-21

"Hur mycket mste man frlora innan man blir mnsklig?" Existentiellt om att vara arbetande fattig. Beskriver tristessen och hopplsheten bra. Fr mig att inse hur viktigt mnniskovrdet r.

Malin Sundman

2016-01-13

Sprket passade mig inte men kan frst att det tilltalar andra.

Siri Salminen

2014-08-18

viktig bok.

Kamali 

2014-07-23

"Du krossas av dig sjlv, av dina val och tillkortakommanden. Du r p vg och vet att du ingenstans skall."
Sentimentalt men lngt ifrn sliskigt. Om fattigdom, kroppsarbete och de bojor vi fjttrar oss sjlva i. Ondligt vackert formulerat. Jag tycker s mycket om den hr boken.

Satu Koivukangas

2014-05-02

Krisitan skriver p ett mycket bra stt.
Lite annorlunda men riktigt bra.
Kan rekommendera varmt.

Lars B.

2014-04-19

Klassamhllets fula tryne. Lundberg fr arbetarlitteraturen vidare in i det nya millenniet. En berttelse som stannar kvar.

Irene Malmeling

2013-12-23

Fattig-Sverige p ett nytt stt. Idag. Angelgen liten bok. Mrk. Sann. Mest drabbad blir jag nog av scenerna dr Kristians far avvisar eller frnekar honom.

Gunnar Bernler

2013-10-30

En arbetarskildring frn 2000-talet

Nina Nystrm

2013-08-25

Frskte lsa, snark.

Emma Hortlund

2013-07-30

Jag kan knna frustrationen, kylan, uppgivenheten nr Kristian Lundberg berttar om sitt arbete p Yarden i Malm hamn. Det r inte mnga, kanske srskilt inte i det bottenskikt av samhllet dr Lundberg befinner sig, som kan beskriva sin situation p det stt som Lundberg gr. Det en bok med mycket tankar, knslor och beskrivningar och jag sls av insikten att man nog kan skriva en bok om vad som helst. Alla mnniskor har ngon historia att bertta.

Anna-Karin A.

2013-04-27

Brutal, poetisk och tnkvrd!

Annimoure Nilsson

2013-04-03

Jag gillade verkligen sprket i den hr boken. Det kndes som om jag verkligen fick lsa hans ocensurerade anteckningar vid kksbordet.

Marianne Skoglund

2013-03-18

Det hr r en sn dr bok som man borde gilla fr att visa hur intellektuell man r. Jag r nog inte s intellektuell fr jag hinner trttna rejlt p allt bildsprk, som till viss del knns som gymnasiala tungsintheter. Men nr jag kommer till skildringen av arbetet p Yarden och hur omstndigheterna formar mnniskan, s brnner det till. Angelget, fr att anvnda en floskel.

Fantastiskt sprk! Tunn bok med tung innehll

Johannes Soldal

2012-10-22

Vldigt angelgen och viktig. Dremot stller jag mig ganska tveksam till bde form och sprk.

Edith Lata

2012-10-17

Halva boken var vl typ som om en deprimerad Ranelid skulle ha skrivit den "att jag r bde och: bde ljus och skugga" eller "och detta skvder som jag nu fngar i berttelsen finns i mig" sdana dr... svulsterier. Men sen s, sen fick den fart. D Lundberg faktiskt hade ngot att bertta

emilie johansson

2012-10-07

alla borde lsa den.

Anna-Lotta Jadinge

2012-10-04

En drabbande prosabok av en av mina favoriter bland nutida svenska poeter. Hr berttar Kristian Lundberg om hur han efter en resa uppt i klasshierarkin faller hrt ner igen och frsker hanka sig fram som uthyrd daglnare i Malm hamn. Ett viktigt vittnesbrd om klassamhllet Sverige idag, arbetsvillkoren p "golvet" och hur ens bakgrund prglar en.

h4l h4rtl3y

2012-08-08

Stark poetisk berttelse, som lmnar spr. Naket.

frida lindkvist

2012-07-19

Mrk men briljant. Snabblst nr man kommit in i sprket.

Emma Fgerlind

2012-07-11

Budskapet r bttre n boken, men boken r frsts ocks bra. Plus fr att den r s liten ocks och inte brer ut sig.

Sari Karlsson

2012-06-17

Vackert skriven. Som poesi men vldigt fysiskt!

Malena Palmquist

2012-06-14

Gripande och kta. Tackar fr att Kristian delar med sig av sitt de p detta fina stt. Jag har lrt mig mer om livet.

Evert Nilsson

2012-04-27

Den r en sorg och en skam p Sveriges banr att medborgarrtt heter pengar skrev Heidenstam fr 100 r sedan.
Det r en sorg och en skam att yarden r en rykande aktuell och modern bok. dessutom naket och rligt skriven.

2012-03-28

Nr det gller arbetet knns det som vi r tillbaka p 30-talet
.Han har ett poetiskt stt att skriva. Var ovant i brjan men det gick bra nr jag kom p att lsa p ett lugnare stt. Mrk bok men bra.

Opera

2012-03-06

Ingen feel good bok, jag fredrar sna men vill inte blunda fr verkligheten, som ibland kan vara skitdlig. Det r en bitter man (frfattaren) vi fr flja i den hr boken. Bitterheten r kanske befogad men det blir lite vl bittert fr mig. Lsupplevelsen anser jag vara medelmttig, men ls boken nd fr den belyser ngot som inte ska dljas i mrker.

Linda slund

2012-02-04

Allvar. Sjlvutlmnande. En viktig bok om medmnniskorespekt. Kommer att lsa om den, den har meningar som fastnar och vxer till allmngiltighet, som trst eller som pminnelse.

Anna Nyman

2012-01-04

Jag lser och imponeras ver att man kan uttrycka s mycket med s lite text. Han gestaltar sitt liv i korta meningar och bisatser. Underbart.

Ingrid Selnes

2011-12-30

En mktig liten bok om att bevara mnniskovrdet p en mnniskofrnedrande arbetsplats. Berttat med rak ppenhet medan vreden vxer fram mellan raderna.

Malin H

2011-12-29

bemanningsfretag - s vidrigt att det fr finnas och att arbeta fr behandlas p detta stt! detta r bidraget med yarden som jag ser det, att lundberg lyckas frmedla knslan och otryggheten i att arbeta under sdana frhllanden. har svrt fr sprket, nr han uttrycker sig mer i prosa.

Samuel Karlsson

2011-12-20

Mina vnner i den manliga bokklubben var inte lika entusiastiska som jag ver den hr boken. Det var mitt frslag och den gav nd upphov till en intressant diskussion om klass och utanfrskap.

Christer Fasth

2011-09-28

Fantastisk bok. Samma bilder av den s k arbetsmarknaden har jag ftt frn lngtidsarbetslsa, sprksvaga, hoppfulla mnniskor i mitt jobb som coach.

Rasmusmatte .

2011-08-27

han berr verkligen. Svrt att lgga ifrn sig boken.

Otroligt knslig och nra.

Monika Hgg

2011-07-12

Han klr slitet, helvetet, hopplsheten i ord. Det knns nda in i sjlen!

Jakob Nylin

2011-07-09

En rak och rlig skildring av att hamna utanfr i Sverige. De timanstllda arbetarna p Yarden lever i utanfrskap, nr som helst utbytbara, stndigt vervakade; de kmpar fr det dagliga brdet. Det r skuggsidan i vrldens modernaste land som trder fram.

sa Landin

2011-07-06

Ge inte upp efter de frsta sidornas trkiga dravel om knslor... det blir bttre, om n inte super bra men nd lsvrt. Framfrallt intressant fr oss som r uppvxta i Malm.

Karin Lundberg

2011-07-06

Amazing!

Peter Allanson

2011-06-08

Lite tung men otroligt bra berttad av frfattaren sjlv.

Gunvi Lundqvist

2011-05-22

Tre stjrnor fr att jag kan inte uppleva boken som rlig, det r ngt som str mig . Personerna trder inte fram mjligen mamman, frfattaren sjlv blir en obotlig misantrop. Tiden det tar att lsa r inte bortkastad och det raka sprket tilltalar mig ven om den kunde ge liiite svar ox till de egna tillkortakommandena.

Petra Norstedt

2011-04-25

En mycket aktuell historia om vrt nya klassamhlle som ingen vill knnas vid. Men jag fick leta efter historien bland allt skriveri om att jag ska f lsa en historia.

Eva Granstrm

2011-04-06

Fantastiskt att man kan skildra en sdan nd med sdan ltthet och vackert sprk. Bokens jag stter sig direkt i hjrtat och i hjrnan. Jag har redan brjat p den fristende fortsttningen: "Och allt ska vara krlek".

Detta r en mycket tnkvrd bok och vldigt bra skriven. :)

Torbjrn Nilsson

2011-03-17

Det hr var ngot av det bsta jag lst, fantastisk prosa och med en berttelse som gav mig en klump i halsen. Har aldrig varit med om en sdan hr lsupplevelse p s hr f sidor, boken var slut p mindre n en timme. Fantastisk.

Nils Thor

2011-03-17

Ngot s otidsenligt som en modern arbetarskildring. Det r en drabbande skildring av fattigdom och utnyttjande. Jag tnkte p George Orwells berttelse 'Nere fr rkning i Paris och London' nr jag lste den.
De r skriven p ett s vackert sprk att det r en njutning att lsa den.

Anne M

2011-03-07

Nr jag vl brjade lsa den kunde jag inte slppa den.
Mrk och drabbande.