Yarden

Lundberg, Kristian

| 2009

LUNDBERG HAR I DECEMBER TILLDELATS ETT AV LITTERATURSVERIGES STÖRSTA PRIS, IVAR LO-JOHANSSONS PERSONLIGA PRIS PÅ 310.000, FÖR "YARDEN""Exakt de skäl som borde ge Yarden Augustpriset är samtidigt de skäl som gör den omöjlig som Augustpristagare. Det är ytterligare en av denna boks konstnärliga och politiska triumfer." Carl Erland Andersson, Göteborgs-Posten"... naknare och mer drabbande är någonsin. Jämte Yarden framstår det mesta som skrivs på svenska som andefattigt: fake och koketteri."Anneli Jordahl, Helsingborgs Dagblad"Det är möjligt att mitt högmod fick mig på fall", börjar författaren Kristian Lundberg sin mycket raka och uppriktiga berättelse om hur han åter tvingades söka sig till det kroppsarbete som hans yrkesbana hade inletts med. "Yarden" är en berättelse som drabbar läsaren, den handlar om utsatthet och överlevnad, om arbetets villkor och om pengar - tillgång till men framför...

En bok alla bör läsa - otroligt lärorik.

Lars Martinsson

2016-10-01

Mycket bra! Trots felaktig användning av semikolon på bortåt varenda sida. Hej redaktören...?

Henrik Johansson

2016-08-21

"Hur mycket måste man förlora innan man blir mänsklig?" Existentiellt om att vara arbetande fattig. Beskriver tristessen och hopplösheten bra. Får mig att inse hur viktigt människovärdet är.

Malin Sundman

2016-01-13

Språket passade mig inte men kan förstå att det tilltalar andra.

Siri Salminen

2014-08-18

viktig bok.

Kamali 

2014-07-23

"Du krossas av dig själv, av dina val och tillkortakommanden. Du är på väg och vet att du ingenstans skall."
Sentimentalt men långt ifrån sliskigt. Om fattigdom, kroppsarbete och de bojor vi fjättrar oss själva i. Oändligt vackert formulerat. Jag tycker så mycket om den här boken.

Satu Koivukangas

2014-05-02

Krisitan skriver på ett mycket bra sätt.
Lite annorlunda men riktigt bra.
Kan rekommendera varmt.

Lars B.

2014-04-19

Klassamhällets fula tryne. Lundberg för arbetarlitteraturen vidare in i det nya millenniet. En berättelse som stannar kvar.

Irene Malmeling

2013-12-23

Fattig-Sverige på ett nytt sätt. Idag. Angelägen liten bok. Mörk. Sann. Mest drabbad blir jag nog av scenerna där Kristians far avvisar eller förnekar honom.

Gunnar Bernler

2013-10-30

En arbetarskildring från 2000-talet

Nina Nyström

2013-08-25

Försökte läsa, snark.

Emma Hortlund

2013-07-30

Jag kan känna frustrationen, kylan, uppgivenheten när Kristian Lundberg berättar om sitt arbete på Yarden i Malmö hamn. Det är inte många, kanske särskilt inte i det bottenskikt av samhället där Lundberg befinner sig, som kan beskriva sin situation på det sätt som Lundberg gör. Det en bok med mycket tankar, känslor och beskrivningar och jag slås av insikten att man nog kan skriva en bok om vad som helst. Alla människor har någon historia att berätta.

Anna-Karin A.

2013-04-27

Brutal, poetisk och tänkvärd!

Annimoure Nilsson

2013-04-03

Jag gillade verkligen språket i den här boken. Det kändes som om jag verkligen fick läsa hans ocensurerade anteckningar vid köksbordet.

Marianne Skoglund

2013-03-18

Det här är en sån där bok som man borde gilla för att visa hur intellektuell man är. Jag är nog inte så intellektuell för jag hinner tröttna rejält på allt bildspråk, som till viss del känns som gymnasiala tungsintheter. Men när jag kommer till skildringen av arbetet på Yarden och hur omständigheterna formar människan, så bränner det till. Angeläget, för att använda en floskel.

Fantastiskt språk! Tunn bok med tung innehåll

Johannes Soldal

2012-10-22

Väldigt angelägen och viktig. Däremot ställer jag mig ganska tveksam till både form och språk.

Edith Lata

2012-10-17

Halva boken var väl typ som om en deprimerad Ranelid skulle ha skrivit den "att jag är både och: både ljus och skugga" eller "och detta åskväder som jag nu fångar i berättelsen finns i mig" sådana där... svulsterier. Men sen så, sen fick den fart. Då Lundberg faktiskt hade något att berätta

emilie johansson

2012-10-07

alla borde läsa den.

Anna-Lotta Jadinge

2012-10-04

En drabbande prosabok av en av mina favoriter bland nutida svenska poeter. Här berättar Kristian Lundberg om hur han efter en resa uppåt i klasshierarkin faller hårt ner igen och försöker hanka sig fram som uthyrd daglönare i Malmö hamn. Ett viktigt vittnesbörd om klassamhället Sverige idag, arbetsvillkoren på "golvet" och hur ens bakgrund präglar en.

h4l h4rtl3y

2012-08-08

Stark poetisk berättelse, som lämnar spår. Naket.

frida lindkvist

2012-07-19

Mörk men briljant. Snabbläst när man kommit in i språket.

Emma Fägerlind

2012-07-11

Budskapet är bättre än boken, men boken är förstås också bra. Plus för att den är så liten också och inte brer ut sig.

Sari Karlsson

2012-06-17

Vackert skriven. Som poesi men väldigt fysiskt!

Malena Palmquist

2012-06-14

Gripande och äkta. Tackar för att Kristian delar med sig av sitt öde på detta fina sätt. Jag har lärt mig mer om livet.

Evert Nilsson

2012-04-27

Den är en sorg och en skam på Sveriges banér att medborgarrätt heter pengar skrev Heidenstam för 100 år sedan.
Det är en sorg och en skam att yarden är en rykande aktuell och modern bok. dessutom naket och ärligt skriven.

2012-03-28

När det gäller arbetet känns det som vi är tillbaka på 30-talet
.Han har ett poetiskt sätt att skriva. Var ovant i början men det gick bra när jag kom på att läsa på ett lugnare sätt. Mörk bok men bra.

Peter Ragnarsson

2012-03-06

Ingen feel good bok, jag föredrar såna men vill inte blunda för verkligheten, som ibland kan vara skitdålig. Det är en bitter man (författaren) vi får följa i den här boken. Bitterheten är kanske befogad men det blir lite väl bittert för mig. Läsupplevelsen anser jag vara medelmåttig, men läs boken ändå för den belyser något som inte ska döljas i mörker.

Linda Åslund

2012-02-04

Allvar. Självutlämnande. En viktig bok om medmänniskorespekt. Kommer att läsa om den, den har meningar som fastnar och växer till allmängiltighet, som tröst eller som påminnelse.

Anna Nyman

2012-01-04

Jag läser och imponeras över att man kan uttrycka så mycket med så lite text. Han gestaltar sitt liv i korta meningar och bisatser. Underbart.

Ingrid Selnes

2011-12-30

En mäktig liten bok om att bevara människovärdet på en människoförnedrande arbetsplats. Berättat med rak öppenhet medan vreden växer fram mellan raderna.

Malin H

2011-12-29

bemanningsföretag - så vidrigt att det får finnas och att arbeta får behandlas på detta sätt! detta är bidraget med yarden som jag ser det, att lundberg lyckas förmedla känslan och otryggheten i att arbeta under sådana förhållanden. har svårt för språket, när han uttrycker sig mer i prosa.

Samuel Karlsson

2011-12-20

Mina vänner i den manliga bokklubben var inte lika entusiastiska som jag över den här boken. Det var mitt förslag och den gav ändå upphov till en intressant diskussion om klass och utanförskap.

Christer Fasth

2011-09-28

Fantastisk bok. Samma bilder av den s k arbetsmarknaden har jag fått från långtidsarbetslösa, språksvaga, hoppfulla människor i mitt jobb som coach.

Rasmusmatte .

2011-08-27

han berör verkligen. Svårt att lägga ifrån sig boken.

Otroligt känslig och nära.

Monika Häägg

2011-07-12

Han klär slitet, helvetet, hopplösheten i ord. Det känns ända in i själen!

Jakob Nylin

2011-07-09

En rak och ärlig skildring av att hamna utanför i Sverige. De timanställda arbetarna på Yarden lever i utanförskap, när som helst utbytbara, ständigt övervakade; de kämpar för det dagliga brödet. Det är skuggsidan i världens modernaste land som träder fram.

Å

Åsa Landin

2011-07-06

Ge inte upp efter de första sidornas tråkiga dravel om känslor... det blir bättre, om än inte super bra men ändå läsvärt. Framförallt intressant för oss som är uppväxta i Malmö.

Karin Lundberg

2011-07-06

Amazing!

Peter Allanson

2011-06-08

Lite tung men otroligt bra berättad av författaren själv.

Gunvi Lundqvist

2011-05-22

Tre stjärnor för att jag kan inte uppleva boken som ärlig, det är ngt som stör mig . Personerna träder inte fram möjligen mamman, författaren själv blir en obotlig misantrop. Tiden det tar att läsa är inte bortkastad och det raka språket tilltalar mig även om den kunde ge liiite svar oxå till de egna tillkortakommandena.

Petra Norstedt

2011-04-25

En mycket aktuell historia om vårt nya klassamhälle som ingen vill kännas vid. Men jag fick leta efter historien bland allt skriveri om att jag ska få läsa en historia.

Eva Granström

2011-04-06

Fantastiskt att man kan skildra en sådan nöd med sådan lätthet och vackert språk. Bokens jag sätter sig direkt i hjärtat och i hjärnan. Jag har redan börjat på den fristående fortsättningen: "Och allt ska vara kärlek".

2011-03-29

Detta är en mycket tänkvärd bok och väldigt bra skriven. :)

Torbjörn Nilsson

2011-03-17

Det här var något av det bästa jag läst, fantastisk prosa och med en berättelse som gav mig en klump i halsen. Har aldrig varit med om en sådan här läsupplevelse på så här få sidor, boken var slut på mindre än en timme. Fantastisk.

Nils Thor

2011-03-17

Något så otidsenligt som en modern arbetarskildring. Det är en drabbande skildring av fattigdom och utnyttjande. Jag tänkte på George Orwells berättelse 'Nere för räkning i Paris och London' när jag läste den.
De är skriven på ett så vackert språk att det är en njutning att läsa den.

Anne M

2011-03-07

När jag väl började läsa den kunde jag inte släppa den.
Mörk och drabbande.

Pia Stendahl

2011-02-21

Jag får börja med att berätta att jag läst boken som ljudbok :-).

Jag hade inga direkta förväntningar på boken trots att den varit som omskriven. Jag får säga att jag blev väldigt positiv läsupplevelse. Det är en bok som engagerar och berör mig.

Kristian Lundberg har skrivet en avskalad, rakt och uppriktig bok om sitt liv och arbete på Yarden. Språket är fantastisk och berättandet är poetiskt.

Det är ingen vacker bild Kristian målar upp av Yarden och arbetsvilkoren där. Han förmedlar en känsla av hopplöshet och maktlöshet. Att vi alla är utbytbara. Han skildrar hur det är att stå utanför samhället på ett övertygande och gripande sätt.

Boken beskriver en del av arbetsmarknaden som det talas väldigt lite om trots att det är många personers vardag. Boken beskriver hur det är att vara fattig och blottstäld i det moderna samhället.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Ruth Lezz

2011-02-15

Boken skildrar en arbetsmarknad i förfall. Han beskriver känslan av maktlöshet innifrån, många med hans erfarenheter saknar både utrymmet och orden, därför är boken viktig. Med författarens egna ord: Som ett nödbloss i natten.

Klinga

2011-02-09

Så positivt överraskad har jag inte blivit på länge. Vacklar mellan 4 och 5 i betyg. Det är märkligt hur olika man läser en bok. En bok om de människor som slavar på samhällets bakgård men också en uppväxtskildring i klass med Svinalängorna och en sökande undrande berättelse om en författares liv. Helt outstanding i sin enkelhet.

Mats Ahlgren

2011-02-01

Instämmer i Christian Rydberg Åkessons recension. En mycket oroväckande bok.

Samuel Karlsson

2011-01-23

Jag kapitulerar. Det går bara att sätta en femma på den här boken. En svart och ärlig skildring om fattigdom och utanförskap i dagens Sverige. Bra språk och levande beskrivet.

Conny J

2011-01-04

2011 års första fempoängare. En mycket gripande bok, svart som få tidigare lästa böcker. Bara en svaghet hade den, den var på tok för kort, bara 140 sidor.
I och för sig gillade jag den reducerade stilen han skrev i, inget onödigt tjafs, utan rätt på pudelns kärna.

Det finns en skuggvärld, mer verklig än den sanna världen, de lyser upp andra lagar, följer ett annat moraliskt mönster men på ett paradoxalt sätt känner jag mig mer hemma här.
Det här ska vara en berättelse om arbete – ett epitet som inte räcker till. Lundberg släpper oss våldsamt nära inpå något som oroväckande nog verkar vara hans sanning. För varför skulle han ljuga med sitt egna namn? Nej, i vilket fall måste kan kommit otäckt nära något som bör svida till i alla normalt funtade läsares inre. Yarden är Lundbergs berättelse om att vara fattig i det moderna landet Sverige. Om att hamna på välfärdens skuggsida. Om hur dyrt det är att inte ha råd. Om att en gång ha tagit sig upp därifrån, ha klättrat till något slags erkännande, sen bli refuserad och falla tillbaks till överlevnadslivet. Glömma ett slag, men ha det i sig. En klassresas behagliga väg upp, men desto svårare retur. Yarden beskriver det sanna arbetets inverkan på individen. Kapitalets makt, kurvan av normer och definitioner på existensminimum.
I Malmös hamnområden visar Lundberg hur svensken som nått väldigt nära sin egen botten möter andra som flytt något lång värre. Obeskrivligt. Nu varandras likar? Ett konsortium av timanställda utan rättigheter som ingen behöver kännas vid. Svartarbetare som inte ens släpps in under tak för att värma matlådan till lunch. De trodde ni var polacker. Obegränsat antal timmar, minusgrader, ibland full storm. En skugga bland skuggorna, en röst i vinden. Kort och gott ett elände. En modern statarhistoria. Rakt på och inget kul. Samtidigt en språklig njutning och berättelsen om den personliga relationen till frihet som det rena oberoendet i skrivandet eller pengarna knutet till arbetet. Det handlar om att skapa en relation mellan vad jag får betala existentiellt och vad jag får i likvida medel.
Den vanligtvis iakttagande och beskrivande Kristian tvingas nu uppleva, delta, brännas – hitta en egen linje under det kaosartade. Det kan vara hans teknik för att fånga läsaren, men jag tror honom. Ryser. Tusen nålar av utmattning i hamnen, förakt mot situationen och av språklig briljans, men också av frustrationen i att budskapet troligen inte kommer nå de som behöver det mest. De som omvandlar fasta anställningar till tillfälliga jobb hos bemanningsföretag för att slippa ansvar och hänsyn. De som utnyttjar de svaga för att de kan. Yarden beskriver ett arbete som var mig obekant. Kanske motsatsen till min varma sovmorgon. Nu vet jag hur det kan se ut och vart jag inte vill sluta. Över Malmös industri- och hamnområden vilar numer ett betydligt mindre romantiskt skimmer. Man kan säkert känna sig hemma i arbete och ansträngning, men knappast där.
Av: Christian Rydberg Åkesson

2010-11-09

Det är en läs- och tänkvärd text, som kräver att man läser med eftertanke och låter meningarna ta tid. Betyget blir såpass lågt bland annat för att jag inte ser fattigdom som "något att fotograferas invid och finna exotiskt"... OCH för att det inte går att sätta 3,5.

Henrik R.

2010-11-08

En kort bok om en timanställd hamnarbetares arbetsvillkor och bakgrund. Svart, så svart, men realistisk är jag rädd.

Kenneth Olausson

2010-10-06

Tyngd av akuta, självförvållade?, ekonomiska problem och bittra minnen och barndomsupplevelser sjunker han från den relativa höjden till den absoluta botten. Men, tycks det mig, med bibehållen energi, kraft och förmåga. Lundbergs bok sätter sökarljuset på de vidriga förhållanden som många tvingas leva under men också att det, trots allt, finns hopp.

Nina Ahlzén

2010-09-10

Likt en käftsmäll, en knytnäve i magen sätter Lundberg ord på ofrihet och fattigdom. "Det är dyrt att vara fattig". Inte ett ord för mycket, och trots det, eller tack vare, har han med sin skarpa blick skrivit en bok om klass i ett kallt Sverige många inte känner till.

Gun Petersson

2010-09-07

Meriten att vara en av Svegires bästa poeter väger verkligen lätt där nere på arbetslivets absoluta botten! En realistisk och intensiv beskrivning av hur låsta vi är i vårt klassarv.

Eva Sandhammar

2010-08-22

Håller med Lars Kristian nedan, som skrev: "Boken framstod för mig som en bra start på något jag mycket gärna vill läsa". Personteckningen går inte på djupet och jag hade gärna velat veta mer om huvudpersonens liv och hur han hamnade i den situationen. Tycker dock mycket om Kristian Lundbergs språk och vill gärna läsa mer av honom.

Tove Skarstedt

2010-07-26

jag hade skrivit en andaktig och uppskattande kommentar har som tyvarr forsvann nar jag tryckte pa skicka. Dumt tycker jag for nu ar den borta! Las boken iallafall! Den ar drabbande!

Blobb Blobbson

2010-06-16

Det kunde blivit så mkt mer! Helt klart läsvärt men instämmer helt i Lars Kristians kommentar, var nog lite väl tänd på vad den skulle erbjuda... men väldigt intressant iaf. då jag själv jobbat på andra sidan staketet bland de "privilegierade".

Lotta Berling

2010-06-07

Intressant om arbete, klass och fattigdom, men också om att vara människa, att leva. Mörkt och vemodigt - omslaget är verkligen i harmoni med texten.

Om man redan köpt ideen om att vi bor i ett klassamhälle och att det faktisk finns en riktig underklass i Sverige fattes det något i Lundbergs senaste bok. Den kommer aldrig riktig igång. Hela boken utlovar något som ska komma, men som inte kommer. Texten utlovar ett djupare porträtt av morsan, men när det väl kommer är porträtten inte särskild djup, men snarare platt och i bara en dimension. Det samma gäller hans jobbarkompisar och slutligen även huvudkaraktären själv.
Boken framstod för mig som en bra start på något jag mycket gärna vill läsa, men det blev med starten/inledningen. Jag läser texten in i traditionen jag har lärt mig heter (extremt utlämnande) NeoRealism där man också hittar Noréns dagböcker, och senare strålande Knausgård (Min Kamp 1 -4), dock kommer inte Lundberg i närheten av de två nämnda, och jag tycker Åsa Linderborgs, Mig äger ingen, faktisk fungerar bättre inom genren utlämnande arbetarklass litteratur. Det ska bli spännande att se vad Lundberg kan prestera framöver, för han skriver ju riktig bra.

Maria Eriksson

2010-04-25

Det kommer allt fler böcker som beskriver ett klassamhälle av idag. Yarden beskriver en verklighet som jag tycker är angelägen, men dåligt betalda slitsamma arbeten för illegal arbetskraft eller människor längst ner på den sociala stegen. Företagen behandlar sina anställda väldigt illa och anställningstrygghet är ett ord som inte existerar.
För mig är det ändå svårt med pessimismen i boken. Jag vill så gärna ändå tro att det är möjligt att ta sig ifrån en eländig situation. Att hålet i vårt välfärdssamhälle inte är så stora som boken skildrar, men jag är rädd att jag har fel.

Lady Flanders

2010-04-07

:"Han var tretton år. Vad vet man när man är tretton? Ingenting, svarar du. Jag säger: det beror på var man bor." Det är nyckelformuleringen i Kristian Lundbergs bok.
En vit mans berättelse från underklassen har, åtminstone tillfälligt, stört den curlade, coachade och positivt tänkande medelklassens ljusröda sinnesro lite mer än vad berättelser om svarta afrikaners underbetalda nattstädande på McDonalds brukar göra.
Det är en koncis och välskriven liten bok, men utan nån egentlig framåtriktad handling, vilket gör den alltför lätt att lämna halvläst. Detta trots en ärlighet som inte gör något som helst väsen av sig, men är desto naknare. Långt ifrån Alakoskis, Lundgrens eller Rydbergs "tyck-lite-synd-om-mig-då-bekännelser". Och det är just den ärligheten som gör att jag kanske kommer att läsa Lundberg igen.

Bia Sigge

2010-02-08

Undrar om Yarden av Kristian Lundberg kanske är fjolårets viktigaste bok? Så upprörande och bra, klasshat som blir alldeles begripligt, oundvikligt faktiskt.

Thony Glans

2010-01-22

Den bästa och viktigaste svenska bok, jag läst de senaste åren. läs den.