Yacoubians hus

al-Aswany, Alaa

| 2008

Flag from da

En sprudlende roman om sex, religion, politik, penge, magt, afmagt ? og kærlighed. Aswany tegner et enestående, farverigt og kompromisløst portræt af livet i det moderne Kairo ? et modsætningsfuldt sted, hvor de rige og magtfulde udnytter deres position, og hvor bestikkelse og korruption er en del af hverdagen. Trykt i mere end 75.000 eksemplarer i Danmark! »Yacoubians Hus er en roman, som ingen elsker af romaner vil kunne lægge fra sig uden at elske romaner endnu højere [?]. Aswany skriver på et niveau, som hæver ham op i verdenslitteraturen.« - Politiken

Fia Kitti

2020-08-29

Egentligen en bok i min smak. Men kändes så daterad och rutten då alla män beskrivs med egenskaper och alla kvinnor med kroppsdelar. Istället för en femma blir det en trea för det är omöjligt att se förbi det.

Susan de Freitas

2015-01-01

Poetisk, spännande, intriger och vackert, våld, kärlek, politik, familjehistorier, här finns allt och man får en inblick i Egyptens moderna historia, läs den!

Johanna Yourstone

2014-02-24

Hade höga förväntningar på arabvärldens mest lästa bok, det höll sig de första kapitlen men sen tröttnade jag totalt på hur män respektive kvinnor framställs av författaren (män - baserat på deras prestationer, yrkesroll etc, kvinnor - baserat på mjukhetsgrad av håret, yppighet av barm etc). Det hade känts mycket intressant av en nyanserad skildring av ett könssegregerat samhälle där könsrollerna i hög grad bestämmer vem man är och vilka möjligheter man har, men författaren ger en könsstereotyp framställning av karaktärerna som jag till slut mår illa av.

Elias Chougui

2012-04-29

Annorlunda på ett inte så annorlunda vis...
svårt att förklara.

Thinka Berg Sköld

2011-11-18

En itressant och välskriven berättelse som visar på de grundläggande samhällsproblem i det korrupta Egypten

Josefine Ejebjörk

2011-10-03

En bra bok, intressanta historier sett från taket av ett hus i Kairo.

Ulla Englund

2011-05-28

I romanen myllrar det av människor i och huvudsakligen på taket till ett gammalt slitet hus, rika människor i lägenheterna och fattiga på taket. Historier om kärlek och hat, islamism och hämnd, syskonosämja och lurendrejeri följs åt parallellt. Jag tycker att författaren lyckades bra med de många sexskildringarna, om korrumptionen, det är en fullödig roman.

Nils Thor

2011-02-27

Det bor många människor i Yacoubians hus. Alla har de olika levnadsöden. Här skildras det förtryck som det egyptiska folket nu protesterar mot. Mycket intressant läsning.

Eva Sahl

2011-01-19

Intressant bok om Egypten i modern tid

Charlotta CG

2010-12-09

En närmast burlesk roman och det som gör att den inte får en femma är att jag gärna hade tagit emot några kapitel till för att få se hur livet tog sig för en del av karaktärerna vilka lämnades därhän på ett lite snöpligt vis. Jag ser att några kommenterat att boken är gubbsluskig men för mig är det mest en beskrivning av människans behov uttryckta genom arabvärldens ögon som beskrivs med allt vad det innebär av förnedringar. Vi får även ta del av kvinnornas tankar av förakt och frustration kring männen de har omkring sig och kring de restriktioner de har i sina liv jämfört med männen.
Boken fick mig väldigt nyfiken på Egypten på grund av sin blandning av terror och total frispråkighet som jag tidigare hört talas om i media och på historielektioner men som här blev så mycket mer levande och komplex och inkluderade klasskillnader och annat. En utmärkt introduktion till arabvärldens litteratur för mig som också stundtals undrade över hur mycket mer samhällskritisk författaren hade vågat vara och om han ville det eller om han var nöjd med detta "skildrande mellanläge".
Många namn att hålla reda på? Jodå, men inte mer än i en rysk klassiker med alla sina smeknamn. Det är nog bara det att arabiska namn är svårare att hålla isär för en svenskspråkig läsare.

Ingrid Selnes

2010-12-07

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Ett galleri av personerna i ett hyreshus i Kairo med vitt skilda syn på livet. Stark skildring av erotik och politik, av pengars makt och kvinnors utsatthet.

Maria B Hansson

2010-11-20

Levande beskrivet om livet i ett hus i Kairo. Jag sögs in i berättelsen (läste den när jag var i Egypten) och kunde nästan föreställa mig dofterna och hettan och språket. Välskrivet och engagerande. En inblick i hur det är att leva i Egypten. Lämnade en liten orolig känsla i magen - så föds terrorism, genom att hålla folket fattigt och okunnigt och skylla allt på Allah. Fy.

Sami M

2010-11-01

Burlesk, fruktansvärd och vacker.

2010-08-10

Mer än läsvärd roman, därför att vi får lära känna en del av Egyptens historia. Yacoubians hus ligger i Kairos gamla västerländska stadskärna. Stadsdelen liksom huset är i förfall. Här bor nu både fattiga och rika. Genom bokens personer, som är många, ta fram papper och penna, får vi en bild av ett korrumperat statskick. Det är underhållande och lite ytligt om personerna. Men kritiken finns ju där och författaren kanske inte vågade gå längre. Världens mest sålda arabiskspråkliga roman.

Karin Stenman

2010-08-10

Män, bara män så längt ögat når men gillar man att läsa om sexistiska och korrupta kulturer är den kanon..

Anita Lundgren

2010-06-05

Först var jag inte så förtjust i denna bok, men den har satt sig. Jag blev alldeles förskräckt över kvinnornas utsatthet, så bra beskrivet. Att inte ens ha rätt till sin egen kropp! Även den unga killen som ville bli polis minns jag länge.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Mycket bra, rolig, gripande - perfekt ingång till modern egyptisk litteratur.

2010-02-12

Mer än läsvärd roman, därför att vi får lära känna en del av Egyptens historia. Yacoubians hus ligger i Kairos gamla västerländska stadskärna. Stadsdelen liksom huset är i förfall. Här bor nu både fattiga och rika. Genom bokens personer, som är många, ta fram papper och penna, får vi en bild av ett korrumperat statskick. Det är underhållande och lite ytligt om personerna. Men kritiken finns ju där och författaren kanske inte vågade gå längre. Världens mest sålda arabspråkliga roman.

Emily Karlsson

2010-02-09

Behaglig läsning! Visst var det många personer att hålla reda på, men jag tyckte inte det var särskilt besvärligt. I varje nytt avsnitt tog det oftast inte mer än någon rad innan man (jag) förstått vem i berättelsen det handlade om (sen att jag inte la namnen på minnet är en annan sak, ödena mindes jag ändå). Välskriven!

Kenneth Olausson

2010-01-03

In och ut ur Yacoubians hus rör sig ett myller av människor som genom sina historier tecknar en allmänmänsklig bild av allas vår tillvaro.

Ulrika Birkeldh

2010-01-03

Alldeles för många personer att hålla reda på. Rörigt!

Charlotte Björk

2009-12-29

Intressant persongalleri, men ooj vad många personer man behöver hålla reda på! Lite för rörigt, och lite för gubbsluskigt för min smak.

Nedhal Pirababi

2009-12-08

Vågad bok om livet i egypten med sprktra av människor och mycket som händer "under bordet" och offentligt. Rekommenderar varmt. Har blivit film och det finns på DVD.

Miss Yoga

2009-07-23

Trots det mycket manliga perspektivet - kvinnorna i boken är bifigurer - en mycket läsvärd roman. Bitvis underhållande, och alltid väldigt lärorikt. Den unge mannens val att gå med i en islamistisk grupp framstår som begripligt, efter att han blivit diskrimenerad och föraktad av samhället och andra människor.

Eva E

2009-06-29

Riktigt bra berättad mot egyptiens våldsamma hisotoriska fond. Läs den.

Den här skulle vara så fantastisk - vilket den på sätt och vis också är med tanke på det myller av personer som rör sig in i och ut ur berättelsen. Den ger definitivt en känsla för hur saker och ting kan förhålla sig i en främmande stad, i en annan kultur, MEN - Aswany gör det på ett sådant kallt och distanserat sätt. När en pojke blir utsatt för sexuella övergrepp så reagerar jag inte förrän efter flera sidor. Allt händer och är fullständigt naturligt, vilket förmodligen är en av romanens alla styrkor,men i slutändan lämnar berättelsen mig ändå rätt oberörd.