Ya-Ya flickornas gudomliga hemligheter

Wells, Rebecca

| 2000

När Siddalee Walker intervjuas i en tidning råkar hon beskriva sin mor Vivi som en ¿steppande barnmisshandlare¿. Ursinnig bryter Vivi all kontakt med sin dotter. Då ingriper Ya-Ya-flickorna. De övertalar Vivi att skicka klippboken Gudomliga hemligheter för att Sidda ska se vem Vivi egentligen är.     Rebecca Wells succéroman har i det närmaste blivit kultbok och i tvåår legat på de amerikanska bestsellerlistorna. Det är en gripande och humoristisk berättelse om ett komplicerat mor-dotter förhållande och om den livslånga vänskapen mellan fyra kvinnor.

Izabela Horn

2023-03-25

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst 4/5

Älskar denna bok. En inblick i livet i den amerikanska södern på 30 talet och framåt

Izabela Horn

2023-03-25

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst 4/5

Charlotta CG

2012-02-15

Det här började som en solklar trea men mittenpartiet var en stark fyra och även om slutet var rätt förutsägbart så landar den på en stark trea. Jag hade svårt för dottern Siddas ständiga grubblerier helt enkelt och ville hela tiden skrika "så ser livet ut tjejen!" till henne och tyckte att hon var en mindre trovärdig karaktär för att ha haft en sådan galen barndom och det drog ner boken. Det var mycket roligare med alla galna och sorgliga händelser i Ya-Ya flickornas liv i det brokiga Södern vilket var en stor del av det där mittenpartiet jag gillade. Den som tror att detta endast är en feelgood chicklit har rejält fel för det är bitvis väldigt känslosamt och på ett originellt språk.

Josefine Ejebjörk

2011-11-11

En OK bok, tappade lite emellanåt i historien.

Elisabeth Svensson

2011-08-29

Nej den var inte rolig....

Sofia Nerman

2011-08-25

En underbar bok! Glad att jag får höja betyget för den här boken! Jag gillar kompexiteten i relationerna, ingenting är enkelt, jag förstår varje person i boken och deras handlingar även när de skadar varandra. Jag tycker så mycket om beskrivningen av de fyra Ya-yas vänskap också, att de alltid ställer upp för varandra och att de på något sätt lever på sitt eget vis.

Jenny Majgren

2011-06-25

Man har ju hört att den ska vara så himla bra. Såg någon på tåget som satt och läste den och plötsligt började fnittra hysteriskt, det fick mig att bli riktigt sugen på den. Men nää jag är riktigt Besviken. "/
Var mer eller mindre exakt som "Hur man gör ett amerikanskt lapptäcke".

2009-06-11

Boken började aldrig? Jag vände blad efter blad och tänkte, nu. Sen var den slut.