Xirianas gåta

A. Davis, Joseph

Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor, ondskefulla växter från Mardurien, suger livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, men vad är hennes verkliga planer? Mitt i allt detta befinner sig Markus av Trolyrien, ditkallad för att försvara landet mot Marduriens monster. Kan Albrak räddas och framför allt, kan Valarien räddas från Marduriens mörker? När allt är tomhet, vad är vägen framåt? Har kung Josua en plan, eller är allt förlorat? Om böckerna om Markus av Trolyrien: "En spännande bok med härliga vändningar och galenskaper. (Läsfåtöljen, blogg, om Markus av Trolyrien)"... skriven med humor och är lättsam att läsa ... Det här är en bra och välskriven bok...

3,5/5

Markus återvänder till Valarien, utan att vara riktigt beredd på vad han kommer att få se. Han är ditkallad för att försvara landet mot Marduriens monster, men går det eller är allting för långt gånget? Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och prins Albrak är fast i klorna på den mystiska ökengudinnan Xiriana. Kan Markus, som kommit till Valarien utan någon som helst utrustning, verkligen rädda Valarien?

Xirianas gåta är den tredje delen i serien Markus av Trolyrien av Joseph A. Davis, och ska vara, om jag har förstått det rätt, den avslutande delen. Ändå tycker jag att slutet visar på att det skulle kunna komma fler delar men att just den här delen av äventyret är avslutat. Serien riktar sig till ungdomar i åldern 12–15 år, men jag tycker att den fungerar bra även till äldre läsare.

Böckerna är inte fristående utan behöver läsas i ordning för att få ut så mycket av läsandet som möjligt. Något jag uppskattar är att vi får lära känna samma karaktärer i flera böcker, så att vi verkligen får känna dem på djupet. Jag gillar Markus som person, för även om han kanske inte är den uppenbara hjälten, tar han sin roll på allvar trots rädslor och bekymmer. Men jag tycker också om både Diomeda och Ilasa.

Den här delen är mörkare än både första och andra delen och även allvarligare. Den här gången är Markus tillbaka mer i fokus än i del två men även han har vuxit på sig. Det är en trevlig detalj, att läsaren får lite växa upp tillsammans med karaktärerna. Diomeda har också vuxit på sig, och även Ilasa, även om hon verkligen är Ilasa genom hela boken.

I slutet av boken finns en ordlista, och även om jag uppskattar den för att jag lätt kan påminna mig om saker, skulle jag ha föredragit att ha en för ord och en för persongalleriet.

Språket är bra och passar läsåldern på ett bra sätt men är inte heller för barnslig för äldre läsare.

Rebecka Nyman

2021-02-01

Böckerna som handlar om Markus av Trolyrien kan jag varmt rekommendera. Det jag framför allt gillar med dem är den fantasi de besitter, det allvar de ändå tar upp samt hur de utvecklas tillsammans med Markus när han åldras. Joseph A. Davis lyckas skriva med den röst Markus har. Han berättar på ett sätt som passar Markus ålder, på det sätt Markus ser och känner världen. I denna tredje del får en följa hur hans olika känslor utvecklas och vad han lägger märke till när han är sjutton år. Denna bok upplever jag fördjupar karaktärerna allt mer och det gillar jag verkligen. Den innehåller mycket om vad som är viktigt, både kärlek och politik. Allt passar väldigt bra att ha som diskussionsämnen till grupper av människor som snart närmar sig vuxen ålder. "Xirianas gåta" är ett äventyr där en hela tiden hoppas och därför vill läsa vidare. Vad kommer till slut att hända, vem går att lita på och vilka relationer når nya höjder?

Hanna Einholt

2021-01-21

Jag tycker det här var ett perfekt avslut på trilogin om Markus. Den andra boken i serien gav jag 3 stjärnor då jag tyckte den var lite långsam men den här tyckte jag var precis tvärtom. Den gick lagom i takt framåt och intresset hölls kvar genom att Davis skrivit kapitel ur Xiriana och Albraks perspektiv, det blev mer variation i berättelsen. Det händer hela tiden någon i boken som gjorde att jag ville fortsätta läsa, och att se hur karaktärerna utvecklats genom seriens gång är ett plus. Rekommenderas varmt om man läst de tidigare böckerna i serien!

Nerdy Books

2020-10-07

Jämfört med de två tidigare böckerna är denna lite annorlunda. De religiösa inslagen förekommer oftare (Glädjens bok och kung Josua) och boken är inte lika fantasifull som tidigare. Jag vet inte om det beror på att Markus nu är äldre och snart vuxen, men själva handlingen känns både mörkare och hårdare. De roliga och knasiga inslagen finns inte riktigt men det kan ju också bero på att Valarien har drabbats av gråsjukan.
Jag tyckte nog att den här boken var lite segare än de två tidigare böckerna. Jag saknade de roliga och lite barnsliga inslagen med klädträd, jättesniglar och konstiga sedvanor, men å andra sidan förstår jag att både serien och karaktärerna utvecklas, så det är inte nödvändigtvis kritik mot författaren. Slutet var väldigt spännande, men jag hade nog velat ha lite mer av det. Från början fram till slutet kändes handlingen något långsam och seglivad, men så fort upphällningen kom på slutet blev det väldigt spännande. Jag skulle nog säga att bok 3 inte är riktigt lika bra som bok 1 och 2.

Den här berättelsen har växt för varje sida, kapitel och bok. Det är mycket att hålla reda på från början, det tog ett tag innan jag fick en klar bild över hur Valarien var uppdelat och vem som styr över vad. Men bit för bit genom böckerna lär man känna karaktärerna och Valarien och det är en helt fantastisk värld! En vacker värld fylld med älskvärda karaktärer. Jag är så förtjust i Markus, Diomeda och Ilasa och hade mer än gärna velat följa med dem på äventyr. Jag älskar Valariens egna speciella seder och bruk, deras kärlek och hyllning till Jättefjärilar och Storsniglar, djur som annars är rätt så bortglömda får här en helt annan betydelse. Bokserien börjar mycket bra men slutar fantastiskt och jag är lite ledsen över att serien är slut.

Bookishlyfalling -

2019-09-30

Tack så mycket @trolyrien för att jag fått läsa din bok Xirianas gåta!

Xirianas gåta är tredje boken om Markus av Trolyrien!

Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor - ondskefulla växter från Mardurien - suget livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, men vad är hennes verkliga planer?

Som alltid i denna bokserie är det något nytt spännande äventyr på gång! Vi återses Markus, Diomeda, Albrak och Ilasa.

Joseph A. Davis skriver unik och spännande fantasy.

Böckerna om Markus av Trolyrien tycker jag alla från mellanstadiet och uppåt! 😁

Händelserna är unika och oväntade. Han beskriver världen på ett bra sätt och har gjort ett bra jobb med att utveckla karaktärena i de tre böckerna. Boken hade ett riktigt bra slut!

"Att följa sitt sina känslor och att göra det som är rätt - det är inte alltid samma sak."

Boken får 4/5 i betyg av mig!

Inledningen, jag säger bara inledningen, (jag kan inte förklara varför) från första raden är man fångad och nyfikenheten är väckt och man är direkt inslängd i berättelsen. En märklig gråsjuka lägger sig över Valarien och Markus får inte riktigt tag på vad det är i början men han vet att inget är som det var förra gången han var där. Han får också smaka på de ondskefulla växterna från Mardurien — Sythkor som suger livskraften ur världen... Nej, nu får jag ju inte avslöja mer från denna mycket fascinerade, roliga värld där så mycket är bakvänt och annorlunda, som att äta gräs och flyga på fjärilar och ... ja, just det, tyst.

Som en riktig berättelse är ju Xirianas gåta också en berättelse om kampen mellan det onda och det goda. Mr. Davis beskriver på ett bra sätt ondskans väsen och hur ondskan kan ta över en människas tänkande och förvrida en personlighet till oigenkännlighet. Hur ondskan söker makt, kontroll och vill förstöra. Men också hur Kung Josua kan förlåta och hela de som kommit helt fel och hamnat i ondskans våld. "Min förlåtelse var din så snart du vände dig mot mig igen." säger kung Josua.

När jag hade läst den första boken Markus av Trolyrien så började jag ha en aning om att Joseph A. Davis ville se hur det skulle tas emot. Han avslöjade redan då en så rik och uttänkt fantasivärld att det måste finnas fler historier på väg. När sedan bok två kom, Verarnas drottning, så förstod jag att nu är han på gång. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kan nog bli sju böcker i serien, precis som Narnia. Joseph verkar ha så roligt då han skriver och fantasin flödar och det finns mycket kärlek i skapandet av berättelsen.
Jag har också kommit underfund med en sak till, man behöver inte alls vara 12, 13, 14, 15 år för att läsa det här. Alla kan läsa Markus av Trolyrien serien, barn, ung som gammal och fascineras av den fantasy värld man bjuds in i och som riktigt bra berättelser ska vara, de beskriver och berättar om svåra saker på ett begripligt sätt.

Bokgläntan

2019-07-01

Detta var helt klart den bästa boken i serien! Det händer mycket redan från början och berättelsen håller ett högt tempo rakt igenom.Slutet var riktigt spännande med flera vändningar så man både fick hopp och förlorade det flera gånger om under loppet av bara några sidor. Värdig avslutning på en bra serie!

Amiranda Green

2019-06-18

Den som har läst de två tidigare böckerna i serien kommer inte bli besviken - Xirianas gåta är minst lika spännande, genomtänkt och intressant som sina föregångare! Den här boken är något mörkare än de andra i och med att man får mer inblick i de onda makter som finns i världen. Det är intressant att se hur de olika karaktärerna har utvecklats sen första boken. Intriger, romantik och stora livsfrågor har större plats i och med att personerna blivit äldre. Som vanligt tar författaren med oss på en resa av oväntade vändningar, kluriga gåtor och fantasifulla varelser - detta som i mitt tycke gör den här boken och hela serien så läsvärd! Har man läst de andra två vill absolut inte missa det spännande slutet...

Sheila Heath

2019-06-17

Jag tycker så mycket om de här karaktärerna och reser gärna vidare med dem.

Joram Zieltjens

2019-06-14

Spännande och rolig bok

Spännande, rolig och fängslande!