Xirianas gåta

A. Davis, Joseph

Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor ? ondskefulla växter från Mardurien ? suger livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, menvad är hennes verkliga planer? Mitt i allt detta befinner sig Markus av Trolyrien, ditkallad för att försvaralandet mot Marduriens monster. Kan Albrak räddas och framför allt, kan Valarien räddas från Marduriens mörker? När allt är tomhet, vad är vägen framåt? Har kung Josua en plan, eller är allt förlorat? Om böckerna om Markus av Trolyrien: ?En spännande bok med härliga vändningar och galenskaper.? ? Läsfåtöljen, blogg, om Markus av Trolyrien ? ... skriven med humor och är lättsam att läsa ... Det här är en bra och välskriven bok för fantasyfrälsta.?...

Den här berättelsen har växt för varje sida, kapitel och bok. Det är mycket att hålla reda på från början, det tog ett tag innan jag fick en klar bild över hur Valarien var uppdelat och vem som styr över vad. Men bit för bit genom böckerna lär man känna karaktärerna och Valarien och det är en helt fantastisk värld! En vacker värld fylld med älskvärda karaktärer. Jag är så förtjust i Markus, Diomeda och Ilasa och hade mer än gärna velat följa med dem på äventyr. Jag älskar Valariens egna speciella seder och bruk, deras kärlek och hyllning till Jättefjärilar och Storsniglar, djur som annars är rätt så bortglömda får här en helt annan betydelse. Bokserien börjar mycket bra men slutar fantastiskt och jag är lite ledsen över att serien är slut.

Tack så mycket @trolyrien för att jag fått läsa din bok Xirianas gåta!

Xirianas gåta är tredje boken om Markus av Trolyrien!

Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor - ondskefulla växter från Mardurien - suget livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, men vad är hennes verkliga planer?

Som alltid i denna bokserie är det något nytt spännande äventyr på gång! Vi återses Markus, Diomeda, Albrak och Ilasa.

Joseph A. Davis skriver unik och spännande fantasy.

Böckerna om Markus av Trolyrien tycker jag alla från mellanstadiet och uppåt! 😁

Händelserna är unika och oväntade. Han beskriver världen på ett bra sätt och har gjort ett bra jobb med att utveckla karaktärena i de tre böckerna. Boken hade ett riktigt bra slut!

"Att följa sitt sina känslor och att göra det som är rätt - det är inte alltid samma sak."

Boken får 4/5 i betyg av mig!

Inledningen, jag säger bara inledningen, (jag kan inte förklara varför) från första raden är man fångad och nyfikenheten är väckt och man är direkt inslängd i berättelsen. En märklig gråsjuka lägger sig över Valarien och Markus får inte riktigt tag på vad det är i början men han vet att inget är som det var förra gången han var där. Han får också smaka på de ondskefulla växterna från Mardurien — Sythkor som suger livskraften ur världen... Nej, nu får jag ju inte avslöja mer från denna mycket fascinerade, roliga värld där så mycket är bakvänt och annorlunda, som att äta gräs och flyga på fjärilar och ... ja, just det, tyst.

Som en riktig berättelse är ju Xirianas gåta också en berättelse om kampen mellan det onda och det goda. Mr. Davis beskriver på ett bra sätt ondskans väsen och hur ondskan kan ta över en människas tänkande och förvrida en personlighet till oigenkännlighet. Hur ondskan söker makt, kontroll och vill förstöra. Men också hur Kung Josua kan förlåta och hela de som kommit helt fel och hamnat i ondskans våld. "Min förlåtelse var din så snart du vände dig mot mig igen." säger kung Josua.

När jag hade läst den första boken Markus av Trolyrien så började jag ha en aning om att Joseph A. Davis ville se hur det skulle tas emot. Han avslöjade redan då en så rik och uttänkt fantasivärld att det måste finnas fler historier på väg. När sedan bok två kom, Verarnas drottning, så förstod jag att nu är han på gång. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kan nog bli sju böcker i serien, precis som Narnia. Joseph verkar ha så roligt då han skriver och fantasin flödar och det finns mycket kärlek i skapandet av berättelsen.
Jag har också kommit underfund med en sak till, man behöver inte alls vara 12, 13, 14, 15 år för att läsa det här. Alla kan läsa Markus av Trolyrien serien, barn, ung som gammal och fascineras av den fantasy värld man bjuds in i och som riktigt bra berättelser ska vara, de beskriver och berättar om svåra saker på ett begripligt sätt.

Bokgläntan

2019-07-01

Detta var helt klart den bästa boken i serien! Det händer mycket redan från början och berättelsen håller ett högt tempo rakt igenom.Slutet var riktigt spännande med flera vändningar så man både fick hopp och förlorade det flera gånger om under loppet av bara några sidor. Värdig avslutning på en bra serie!

Amiranda Green

2019-06-18

Den som har läst de två tidigare böckerna i serien kommer inte bli besviken - Xirianas gåta är minst lika spännande, genomtänkt och intressant som sina föregångare! Den här boken är något mörkare än de andra i och med att man får mer inblick i de onda makter som finns i världen. Det är intressant att se hur de olika karaktärerna har utvecklats sen första boken. Intriger, romantik och stora livsfrågor har större plats i och med att personerna blivit äldre. Som vanligt tar författaren med oss på en resa av oväntade vändningar, kluriga gåtor och fantasifulla varelser - detta som i mitt tycke gör den här boken och hela serien så läsvärd! Har man läst de andra två vill absolut inte missa det spännande slutet...

Sheila Heath

2019-06-17

Jag tycker så mycket om de här karaktärerna och reser gärna vidare med dem.

Joram Zieltjens

2019-06-14

Spännande och rolig bok

Spännande, rolig och fängslande!