Xirianas gåta

A. Davis, Joseph

Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor ? ondskefulla växter från Mardurien ? suger livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, men vad är hennes verkliga planer? Mitt i allt detta befinner sig Markus av Trolyrien, ditkallad för att försvara landet mot Marduriens monster. Kan Albrak räddas och framför allt, kan Valarien räddas från Marduriens mörker? När allt är tomhet, vad är vägen framåt? Har kung Josua en plan, eller är allt förlorat? Sagt om Markus av Trolyrien I och II: Boken är skriven med humor och den är lättsam att läsa? Det här är en bra och välskriven bok för fantasyfrälsta. ?Anna-Karin Närkling i BTJ:s häfte #2, 2017, om del 1 i serien ?Spännande, fartfylld...

Bokbimbon

2022-03-19

Den tredje delen i serien Markus av Trolyrien.
I Valarien sprider sig en sjukdom som dödar allt levande i sin väg. Markus har, på ett oförklarligt sätt, kallats tillbaka till Valarien och ska med hjälp av kejsarens livvakt Parudin och drottning Diomeda skynda sig till källan av sjukdomen och förinta den.
Samtidigt är Albrak i fara hos kréernas lömske ökengudinna Xiriana där hon använder honom för att sätta ondskefulla planer i verket. Kan Markus rädda honom såväl som hela Valarien?

Äntligen var Markus tillbaka efter en välförtjänt paus i bok två. Den här boken kändes överlag mörkare och mer vuxen än de andra böckerna och det älskade jag! I denna bok fick man inte bara snäppet vassare äventyr, det var även romantik med och det var riktigt intressant att läsa hur allt skulle knytas ihop till slut.

Bookishlyfalling -

2019-09-30

Tack så mycket @trolyrien för att jag fått läsa din bok Xirianas gåta!

Xirianas gåta är tredje boken om Markus av Trolyrien!

Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor - ondskefulla växter från Mardurien - suget livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, men vad är hennes verkliga planer?

Som alltid i denna bokserie är det något nytt spännande äventyr på gång! Vi återses Markus, Diomeda, Albrak och Ilasa.

Joseph A. Davis skriver unik och spännande fantasy.

Böckerna om Markus av Trolyrien tycker jag alla från mellanstadiet och uppåt! 😁

Händelserna är unika och oväntade. Han beskriver världen på ett bra sätt och har gjort ett bra jobb med att utveckla karaktärena i de tre böckerna. Boken hade ett riktigt bra slut!

"Att följa sitt sina känslor och att göra det som är rätt - det är inte alltid samma sak."

Boken får 4/5 i betyg av mig!