Engman, Pascal

| 2022

Vanessa Frank har valt att avsluta sin tjänst som polisinspektör för att skydda sin dotter Celine mot den eskalerande hotbilden. Men hon har svårt att hitta mening med sin nya, lugna tillvaro. När en internationellt känd fotbollsfru hittas mördad i sitt hem på Lidingö börjar fallet gäcka den tidigare polisinspektören.  I en förort på andra sidan stan kämpar 17-åriga Herish för en ljusare framtid. Drömmen om att bli fotbollsproffs gör honom till ett enkelt byte för matchfixare och agenter. Det visar sig snart att flera öden är sammansnärjda i en omöjlig ekvation och Vanessa Frank måste hitta den okända variabeln X innan det är för sent.  X är den femte, fristående delen i Pascal Engmans serie om polisinspektör Vanessa Frank. Det är en rafflande resa in i de kriminella nätverkens värld. Baserad på gedigen research har Engman skapat en fiktiv thriller om det skoningslösa...

Helena Rasmusson

2023-03-21

Som vanligt med Pascal Engman, dvs bra story, väl researchat, högt tempo, spännande så in i bänken! 600 sidor flyger fram! Serien med Vanessa Frank är just nu en av mina favoriter!

Siri Berglund

2023-01-17

Hade höga förväntningar efter tidigare böcker men denna var inget vidare. Klarade mig igenom hälften i hopp om att finna intresset men tyvärr nej.

Vanessa Frank har slutat sin tjänst som polisinspektör för att skydda sin dotter Celine. Hon har svårt att finna sig i det nya lugna livet och när en internationell känd fotbollsfru hittas mördad på Lidingö så får hon svårt att motstå att jobba. I en annan del av stan finns 17-åriga Herish, han drömmer om en ljusare framtid och att bli fotbollsproffs, detta gör honom till ett enkelt byte för matchfixare och agenter.

Äntligen en ny bok om Vanessa, del 5. Man vet att när Pascal kommer med en ny bok då har man en grym bok framför sig att läsa och denna var inget undantag. En fantastisk bok - så välskriven, fascinerande, intressant och framförallt spännande. Trots att boken har över 600 sidor och jag brukar dra mig för att sätta tänderna i längre böcker så är känslan att den har mindre sidor, det är en riktig bladvändare. Storyn i boken känns trovärdig och aktuell när det precis varit fotbolls-VM och när jag läser bitarna när det gäller hur man köper spelare för att spela på ett visst sätt under en match så känns det som att det absolut kan hända i verkligheten och det är skrämmande. Det här är en grym bok som innehåller både mord och fotboll - jag säger bara WOW!

ANNICA HELIN

2022-12-30

2022-12-24

Spännande, välskriven, fartfylld! Bättre kan en thriller knappast bli, denna lägger man inte gärna ifrån sig. Som tur var hann jag färdigt före Kalle Anka på julafton... Skrämmande är trovärdigheten, stärkt av citaten av Jens Littorins arbete. Fotbollsvärlden och de enorma summorna den också handlar om är högst aktuell, Engman väver också in fotbolls-VM i Qatar, sant eller inte? Vem vet.

2022-11-22

Bättre än de senaste böckerna om Frank där det varit lite för mycket gäng för min smak. Den här var mer spännande även om den kanske inte är en superbladvändare ändå.

Maria Jacobsson

2022-10-10

Femte boken med Vanessa och Nicolas i huvudrollerna gör mig inte besviken. Det är ett rasande tempo och spännande så man kan inte sluta läsa. Dock är detta tema inte så intressant, enligt mig. Jag är totalt ointresserad av gambling och spelar aldrig, så ämnet är lite utanför mitt område. Tur ändå att det finns många bottnar i boken så intresset upprätthålls ändå. Slutet var lite rörigt, kändes som författaren ville klämma in lite väl mycket på de sista sidorna. Trots detta längtar jag redan efter nästa bok!

Monica Bäckelin

2022-10-09

Serien Vanessa Frank är bra.
Spännande, välskriven och intressant. En bladvändare, betyg 4,5. Fortsätter gärna följa karaktärerna.

Bokdjungeln

2022-10-02

Mord och fotboll, kan det bli bättre?! En sak som jag verkligen uppskattar med Engmans böcker är att en alltid kan lära sig något. Jag älskar fotboll, både att spela och att titta men jag hade ingen aning om hur utbrett matchfixning är. Ett plus är därmed att jag fått lära mig om det. Att boken handlar om fotboll och med det annalkande (och kontroversiella) fotbolls-VM i Qatar som närmar sig så känns boken enormt aktuell. Boken innehåller över 600 sidor och jag tycker att de fylls upp bra,  men det kan också ha att göra med mitt stora intresse för sporten.
Men vare sig det handlar om fotboll eller ej så älskar jag Vanessa och Nicolas och jag är så spänd på vad som komma skall.. Jag säger som jag brukar, har du inte läst böckerna om Vanessa Frank innan så är det dags nu!

2022-09-29

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken X är den femte boken i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Jag har läst alla dom tidigare böckerna, och tyckt väldigt mycket om dom allihopa. Och den här boken blev inget undantag, utan den var precis lika bra som föregående böcker. Pascal Engman är helt klart en av dom absolut bästa thrillerförfattarna just nu. Mycket intressant ämne i boken, om ”spelet bakom spelen”, matchfixning, fusk, korruption, hot, och våld. Jag kan absolut rekommendera boken, som kan läsas fristående. Men läs allra helst bokserien från början. Och jag ser fram emot att följa Vanessa Frank i förhoppningsvis kommande böcker.