X sätt att dö

Ahnhem, Stefan

Den femte boken i succéserien om Fabian Risk tar vid sekunderna efter slutet på ?Motiv X?. Stefan Ahnhem bygger vidare på sitt mäktiga kriminalepos och den ständigt expanderande värld han skapat kring Risk och hans kolleger runt Öresund. I den tidiga sommarkvällen lägger en gummibåt ut från bryggan i Råå hamn. Ombord sitter en man med ett svärd fastspänt på ryggen. Hans uppdrag har tärningen dikterat: En människa ska dö. Vem vet inte ens mannen själv. Helsingborgspolisen har de senaste veckorna varit upptagna med flera komplicerade, parallella utredningar som de anser sig ha löst. Men när ett nytt mordoffer hittas, inser de att allt de trodde sig veta är fel. I ?X sätt att dö? får vi äntligen följa den slutgiltiga jakten på tärningsmannen.

Maria Jacobsson

2023-08-01

Man behöver ha läst de fyra föregående böckerna om Fabian Risk för att kunna hänga med i handlingen, som till en börja med är lite kaotisk även för mig som nyligen läste del 4. Det känns lite som att fantasin börjar tryta hos författaren och att då ta till knepet med mera våld gör inte saken bättre. Fördelen med denna boken är att här får man svar på många frågetecken från de föregående böckerna.

2021-04-28

X sätt att dö är femte delen i serien om Fabian Risk och ända till mitten av maj så är det också den senaste. Jag vet inte om det var bra att veta att det skulle komma en sjätte del när jag läste den här. Om jag inte hade gjort det så skulle jag definitivt ha trott att detta var den sista. Det är visserligen en hel del obesvarade frågor kvar (se nedan), men inte några direkt lösa trådar. Jag hade i alla fall varit nöjd om detta var ett avslut.

Det är ju ganska många trådar som har löpt genom hela serien och helt kort kan man väl säga att jag faktiskt har tröttnat lite på Molander, på seriemördaren, på Fabian, på hela hans familj, men framför allt på de groteska morden. Något jag väl egentligen aldrig trodde att jag skulle säga. Jag tycker också att det är på tok för många olika historier samtidigt och en del trådar borde inte ha fått vara med överhuvudtaget. Det blir för mycket samma likadant, för långt och för splittrat.

X sätt att dö är spännande, underhållande och inte ett dugg trovärdig, men jag hoppas innerligt att händelserna här talar för att detta är slutet på tråden med Tärningsmördaren. Och Molander. Och att Helsingborgspolisen får det lite lugnare i nästa bok. Som jag självfallet kommer att läsa. Hur skulle jag kunna sluta här? Jag vill ju veta. Vad var anledningen till att Matilda plötsligt blev sig själv igen? Var är Dunja? Kommer sleazet Sleizner undan även den här gången? Hur ska det gå för Theo?

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/04/x-satt-att-do-av-stefan-ahnhem.html

Helena Rasmusson

2021-01-16

Lite rörig i början. Många olika trådar. Blev bättre & bättre & på slutet var den svår att lägga ifrån sig.

Angie J

2020-06-30

Spännande

Anne Hansson

2020-05-29

Han har gjort det igen, en verkligen rysare, man kan inte lägga undan boken man måste läsa mer och mer. Varje beskrivning av händelser som inträffar gör att man ryser, men även i det onda finns det goda. Att vara i Fabian Risk kläder skulle jag aldrig önska mig. Han får utstå mycket. Men med författaren ser jag fram i mot nya böcker att få läsa och våndas med

2020-05-15

Serien om Fabian Risk och hans kollegor har varit en av de bättre deckarserierna med mycket spänning, högt tempo och ett bra driv. De sjuka karaktärerna har också varit en fröjd att läsa om men i den här boken blir det lite för mycket av allt. Tidigare har böckerna varit fulla av överraskningar men i den här tycker jag att jag känner igen för mycket. Känns som om Ahnhem har slut på idéer och som han själv skrev är det nog bra med ett uppehåll. Det känns iaf bra att vissa av trådarna äntligen fått ett slut.

Karin Johansson

2020-05-04

Gillar den här serien. Ibland sprätter den iväg åt olika håll men läsvärd.

Jan Banan

2020-04-07

I sina bästa stunder är han en av toppförfattarna inom thrillergenren. Problemet är bara att han blandar högt och lågt rakt igenom sina böcker. Egendomligt att inte förlaget kan hjälpa honom att se vad som är uselt och vägleda honom.

T. ex. hela historien om den danske polischefen och dennes maniska jakt på en kvinnlig kollega var inte bra ens i de första böckerna och borde strukits innan bokserien ens kom ut, eftersom den oftast inte tillför annat än irritation hos läsaren. Samma sak känner man med hans muppiga familj som borde gjorts lite mer trovärdig och mänskliga, istället för den konstant neggande version vi fått genomlida genom serien.

Däremot gillar jag hur Ahnhem har förmågan att på ett skickligt sätt hela tiden driva handlingen framåt, och det är alltid svårt att lägga ifrån sig hans böcker. Jag tycker också att hela historien om Molander är genial och intressant.

Som sagt i sina bästa stunder håller han en hög internationell nivå i sitt författarskap, men i de sämsta är han nästan lika förblindad som Kepler.
Stark 3:a på denna!

Linda

2020-03-11

Spännande, fartfylld & fängslande!

2019-10-25

Nu blev det en liten dipp igen. Den har en intressant story men det blev för utdraget för att vara riktigt bra, slutet var onödigt långt.