X : Den sista platsen

"Något av det bästa som skrivits i Sverige på senare år." Yukiko Duke om Platserna-trilogin »Under hösten 2016 drog en självmordsvåg genom Stockholms undre värld.«Så inleds John Ajvide Lindqvists roman X Den sista platsen, den avslutande delen i trilogin som inleddes med Himmelstrand och Rörelsen.En gång var kriminaljournalisten Tommy T hela Sveriges älskling, men på senare år har hans stjärna dalat. Undersökningen av självmorden ska bli hans upprättelse. Tillsammans med sin hund Hagge nosar han sig djupare in i mysteriet kring den undflyende gestalten »X« som tycks ligga bakom allting. Spåren leder till ett enormt parti kokain samt till ett oändligt fält med kortklippt gräs och en himmel utan sol.Samtidigt dras Tommys systerson Linus allt djupare in i X verksamhet. Han är 17 år och bor i det megalomaniska höghusbygget Gårdsstugan. Allt sedan han som 13-åring började...

Annie Sandberg

2021-09-22

Såååå bra!! Lite långsam i början men sen tar den ordentlig fart!!

Bokslukerskan 93

2019-02-11

Försökte mig på boken flera gånger men hittade ingen vidare intressant story alls. Blev besviken

Jonna

2018-09-01

Sista delen i en serie och den var inte mycket bättre än de andra två. Tyvärr. Får inget grepp om handlingen. Jag förstår men ser ändå inte logiken i det. Är det på riktigt eller fantasy. Jag vet att det är meningen men det till talarlistan mig inte. Tycker att dessa tre böcker är de sämsta av Ajvide Lindqvist.

Hanna Melin

2018-07-27

Ajvide försöker sig på att skriva "hårdkokt". Det är inte bra. Det är tvärtom ganska katastrofalt, ovanpå all diskbänksrealism. Historien är såklart mycket bra, det är ju trots allt Ajvide. Men jag tycker inte att Himmelstrand och Rörelsen knyts ihop särskilt väl med denna sista avslutning. Jag kanske hade förväntat mig mer övertydliga förklaringar. Karaktärerna är överdrivet stereotypa, men jag gillar Linus inner journey.

Han skriver som vanligt fantastiskt, däremot gillar jag hans skräck och den här avslutningen på trilogin var mer en kriminalroman - om än bra sådan (gillar inte den genren generellt). Gillar att man fick en förklaring, men hade velat läsa mer om just det och mindre om allt runtomkring. Ändå - John Ajvide Lindqvist kommer säkert göra succé om han lämnar skräcktemat ett tag och hittar nya målgrupper (plus att jag och fler med mig kommer läsa allt oavsett).

John C

2017-09-22

Ett stort antal självmord begås i Stockholms undre värld. Lite för många för att det ska kunna ses som tillfälligheter... vi träffar Tommy, f d firad skjutjärnsreporter vars glansdagar verkar vara över, och hans systerson Linus som glider mer och mer in i den kriminella världen. Och naturligtvis den mystiska X.
Detta är den sista delen i en trilogi och definitivt den bästa enligt min mening. Lite för långdraget här och var plus att man saknar det där skräckelementet som är så närvarande i Ajvides tidiga böcker. Men helt ok.

2017-09-19

Jag har läst allt av John Ajvide Lindqvist, och jag har älskat allt han har skrivit. Han är, i mitt tycke, en av Sveriges helt klart bästa författare.

Hans senaste bok, X- Den sista platsen, är den sista delen i en trilogi. Den första boken i serien heter Himmelstrand, och den andra boken heter Rörelsen – Den andra platsen. Länkarna går till mina recensioner av böckerna.

Här är även en länk till hans hemsida, för dom som vill läsa mer om författaren och/eller böckerna. Och här är en länk till John Ajvide Lindqvists sida hos Wikipedia.

X- Den sista platsen är John Ajvides åttonde roman, och han har även gett ut tre novellsamlingar, här är en länk till min recension av den senaste av dom, Våran hud, vårat blod, våra ben. Så elva härliga böcker finns att läsa av författaren. Dom flesta av böckerna har fått det högsta betyget av mig, och några det näst högsta betyget.

Och vad tyckte jag då om den här boken? Jo, den får ju även den det högsta betyget av mig. Men jag måste ändå säga, att jag tycker att både Himmelstrand och Rörelsen – Den andra platsen ändå var lite, lite bättre än den här boken, trots att även den här boken får fem av fem från mig.

Den här boken var även något annorlunda, tycker jag, än dom tidigare böckerna. För mig kändes den här boken mer som en kriminalroman fast med övernaturliga inslag.

Men som vanligt i John Ajvide Lindqvists böcker så är det ett fantastiskt språk, mycket trovärdiga karaktärer som fastnar, berör och stannar kvar, och även en berättelse som jag kommer att minnas.

Rekommenderar verkligen trilogin, som absolut ska läsas i ordning, för största behållning, tycker jag.

Och jag ser redan fram emot kommande böcker av John Ajvide Lindqvist.

Spännande, fantastisk och läskig!

Marianne Skoglund

2017-09-12

Vad ska en säga? Ajvide Lindqvist skriver för bra skräck för att slösa bort sin talang på kriminalromaner, även om han klarar även det med bravur. Det är väl egentligen ett gott betyg att jag hade önskat mig mer av det allra mörkaste?