World Without End

Follett, Ken

| 2007

On the day after Halloween, in the year 1327, four children slip away from the cathedral city of Kingsbridge. They are a thief, a bully, a boy genius and a girl who wants to be a doctor. In the forest they see two men killed. As adults, their lives will be braided together by ambition, love, greed and revenge. They will see prosperity and famine, plague and war. One boy will travel the world but come home in the end; the other will be a powerful, corrupt nobleman. One girl will defy the might of the medieval church; the other will pursue an impossible love. And always they will live under the long shadow of the unexplained killing they witnessed on that fateful childhood day. Ken Follett?s masterful epic The Pillars of the Earth enchanted millions of readers with its compelling drama of war, passion and family conflict set around the building of a cathedral. Now World Without...

Karin Åkeson

2020-04-13

D

den_stressade

2020-04-05

Fantastisk läsning.
Passar väldigt väl för att ge perspektiv på karantän, kulturen och politiken däromkring och likheter och skillnader mellan pesten och corona.

Som alltid skriver Ken Follett som ingen annan.
Man lär sig något nytt nästan varje sida, och lyckas göra en bok på över 1000 sidor något man läser igenom alldelles för snabbt..

jennie granstrom

2019-06-05

2019-03-21

Fascinerande fortsättning på serien! En tegelsten igen, som man dock inte gärna lägger ifrån sig.

Jacob G

2017-11-22

Läs!

Annelie Saxby

2017-09-21

Sandra Katby

2017-09-17

Ett mästerverk där historien får liv och olika tvister gör boken både enkel och underhållande att läsa. Follett får sin läsare att hänga med i intriger och passion på ett otroligt bra sätt.

Nina Gustafsson

2015-07-26

Det är en svag 4:a eftersom jag tycker att första boken var mycket bättre och att handlingen på sitt sätt upprepar sig igen fat med andra personer. Men det är händelserik och brutal i sin skildring av hur det kan ha varit att leva under denna tid.

En femma i betyg även om den är snäppet sämre än svärdet och spiran.

Izabela Horn

2015-03-18

Fristående fortsättning på Svärdet och spiran. En värld utan slut handlar först om främst om staden Kingsbridge och människorna som bor där, det finns några huvudkaraktärer som får mer central plats i historien men Ken Follett har lyckats väva in alla personer och ge de en egen historia. Är lite förvånad att boken i te får högre betyg av läsarna då det är bok som trots sin massiva storlek är lättläst och fångar läsarna direkt. Det är en bok som innehåller allt för att vara en bestseller!Betyg 5

Jag bara älskar denna serie

Maria Viking

2014-07-19

Bland de bästa böcker jag läst!

2014-05-12

Det är ett par år sedan som jag läste första boken "Svärdet och spiran" som fick en 5:a av mig. Nu äntligen blev det av att läsa denna. Eftersom den är 1200 sidor hade jag tänkt att ta någon annan emellan, men icke. Fast från början till slut. Även denna blir en 5:a.

Wilhelm Fajers

2013-04-05

Ännu bättre än första boken!

Evelina Nilsson

2013-03-20

Bra bok, men som inte håller samma klass som svärdet och spiran.

Nettan Läslus

2012-05-23

Lika fantastisk som första boken!

Inger Mårtenson

2011-12-07

Jag började läsa boken 2009 och tyckte inte om den, men jag var nog felinställd. Jag har läst den igen 2011 och mitt omdöme är att den är nästan lika bra som de två föregångarna svädet och spiran...Men mitt ex var svårläst fysiskt. Den väger 1.38 kg är 6 cm thock och innehåller 1204 men en bra bok läser man från pärm till pärm.

Linn van Keppel

2011-10-23

Det enda dåliga som finns att säga är att den tog slut. Läs läs läs!

Eyez Only

2011-05-10

Bättre på originalspråket än i den svenska översättningen, en extra stjärna på grund av det!

Eyez Only

2011-04-11

Stöööönn... Den här är minst 650 sidor för lång, och saknar den charm som "Svärdet och Spiran" lyckades upprätthålla. Besvikelse i jämförelse.

Niklas Hall

2010-07-27

Var helt fängslad efter Svärdet och Spiran och ville ha mer. Det tog ett tag att komma in i denna men det kan bero på att jag fortfarande hade tankarna kvar i Svärdet och Spiran.

Blev till slut totalt fast även i denna. Rekommenderas varmt om du uppskattade första delen.

Charlotte Björk

2010-07-05

Den strålande fortsättningen på Pillars of the Earth. LIka omöjlig att lägga ifrån sig. Ken Follett har en fantastisk förmåga att med hjälp av detaljer och oväntade händelseförlopp få mig trollbunden från första sidan.

Det enda negativa jag vill nämna är att karaktärerna i uppföljaren är väl lika karaktärerna i föregångaren. Men, eftersom det var karaktärerna och deras personligheter som fängslade i första boken, är det ju inte direkt något som drar ner betyget... :)

Helt fantastisk semesterbok!

Jörgen Karlsson

2010-04-10

En underbar uppföljare av Svärdet och spiran.

Christin Carlsson

2010-03-30

Lika spännande och fängslande som svärdet och spiran, en fortsättning. Jag gillar Kenn Follets sett att skriva, vackert språk och man blir fängslad efter bara några meningar tycker jag.

Veronica Robin

2010-02-01

Inte lika fängslande som Svärdet och Spiran.

2010-02-01

Jag lämnade boken på sidan 544 och då var det lika mycket kvar. Frågade sonen hur det gick sen, så handlingen har jag inte missat. Vi får veta mycket om livet i staden och det är ett plus. Berättelsen är ett gott hantverk men inte mera. Personskildringarna var platta.

Josefine D

2010-01-08

En jätte bra bok, blev dock lite seg på slutet...

Inger Mårtenson

2009-11-17

Jag läste svärdet och spiratn och blev alldeles förförd...så jag började läsa en värld utan slut. Efter 100 sidor var den inte bra men den skulle nog bli bättre nu har jag läst 600 sidor och den är inte bättre. Inte en gång har jag klivit in i boken. Nu lägger jag den åt sidan.

Maria Klamas

2009-11-08

att läsa om svärdet och spiran, en favorit som var härlig att läsa om.... började sedan på denna maffiga tegelsten, älskar långa berättelser... men kom inte in i den, slarvade över vissa sidor, lämnade boken att vila flera gånger o läste andra emellan... men sedan bestämde jag mig för att nu får jag ägna mig helhjärtat åt denna bok... den tog sig och jag fångades till slut av Caris strävan efter att göra gott och hur hon ska göra sina val i livet... en bok om kärlek, om tron på det goda och hur det onda finns omkring oss...