World War Z

Brooks, Max

| 2006

It began with rumours from China about another pandemic. Then the cases started to multiply and what had looked like the stirrings of a criminal underclass, even the beginning of a revolution, soon revealed itself to be much, much worse. Faced with a future of mindless man-eating horror, humanity was forced to accept the logic of world government and face events that tested our sanity and our sense of reality. Based on extensive interviews with survivors and key players in the ten-year fight against the horde, World War Z brings the finest traditions of journalism to bear on what is surely the most incredible story in the history of human civilisation. Read the original cult novel that propelled the zombie genre into the mainstream - now a blockbuster film and game.   'An absolute must have ... Brooks infuses his writing with such precise detail and authenticity,...

Izabela Horn

Språk och berättarkonst 4/5

Stark 4/5 i helhet

Henrik Persson

2015-12-01

Har inget alls att göra med filmen, boken är inte bara bättre, den är HELT annorlunda.

Maria B Hansson

2014-07-30

Det är först efter serien The Walking Dead som jag insett storheten med zombies. Och jag var lite tveksam över upplägget av boken Världskrig Z - intervjuform liksom? Men så smart det var för att visa på så många olika aspekter, olika ingångar, lika sätt att hantera krisen. Och allt förefaller väldigt troligt - ungefär så skulle människor reagera

Björn Engqvist

2014-05-21

Jag tycker tyvärr att berättarformatet inte stärker utan snarare försvagar berättelsen. Det skapas en sorts distans.

Hanna Bragberg

2014-05-07

Drömde om zombies natt efter natt efter att ha läst denna skildring...

Robin Mabellini

2014-03-22

Z

Therese Åström

2013-07-27

Jag gillar upplägget på boken, att man får fragment här och där som bildar en historia om vad världen gått igenom. Ibland undrar jag lite extra över någon person och skulle vilja veta mer, men samtidigt är det mycket intressantare att inte få följa en enda person på en enda plats. Jag ska se filmen men kan för mitt liv inte förstå hur den ska kunna ens börja göra boken rättvisa.

Johan Pihel

2013-07-21

En bra konvertering från film till bok av Romeros samhällskritk.

Anna Hedenstedt

2013-06-24

Kul idé och härlig läsning för zombieälskare! Har dock drömt läbbigt om zombier några nätter i rad nu, kanske dags för någon bok om färgglada ponnyhästar?

Artur Foxander

2013-06-20

Har än så länge läst bara 50 sidor. Räcker gott för högsta betyg även om resten av boken skulle visa sig vara värdelös. Jag har aldrig varit med om en bok som skildrar mänsklig idioti på ett så extremt träffsäkert och genomtänkt sätt. Den här boken är mer verklighetstrogen än de flesta memoarer som jag har läst. Väldigt snygga och oväntade grepp. Känner en morbid fascination för en annalkande undergång... och då har jag inte ens kommit till själva zombiebiten. Overkligt bra om ett overkligt ämne på ett exeptionellt verkligt sätt.

Nicklas Björk

2013-05-27

Intressant idé, sämre utfört. De olika historierna håller en ojämn kvalité, men helhetsmässigt är det en bra och tankeväckande bok om attackerande zombies. En 3:a blir det i betyg, varken mer eller mindre.

Martin Spiik

2013-05-19

Underhållande, men jag hade uppskattat en röd tråd som höll i hop berättelsen.

Eyez Only

2013-05-13

Nej. Den här verkade så bra, men jag blev besviken. Den var faktiskt tråkig och oengagerade och att den var rörigt skriven gjorde inte saken bättre. Stundtals fattade jag ingenting, hängde inte med... Funderade på en etta i betyg, men det blir en tvåa trots allt, eftersom jag faktiskt läste ut boken, och för att den hade en (på baksidan) intressant story och ett lovande upplägg. Men tyvärr räckte det inte till. Jag har däremot sett trailern till filmatiseringen. DÄR snackar vi grejer, filmen verkar kunna förmedla det som boken inte klarar. Jag hoppas att filmen ska kunna "förlåta" bokens torrhet och brist på action och medryckande.

Sara Urger

2013-04-09

Jag tyckte inte om berättelsens utformning, de korta episoderna. Det blev också för mycket berättande om stridstaktiker och vapen, det var inte det som var det intressanta. Jag hade hoppats på mer av en berättelse, inte en journalistisk redogörelse av ett krig.

Anna Nyman

2012-11-04

Formatet med 'intervjuer' med olika personer gör att boken kommer undan problemet som många dystopier har: att man är mer intresserad av världen än storyn. Här är världen storyn.

Liza Bolin

2012-09-20

realistisk muntlig historieskrivning om ett krig som inte har ägt rum (än...?). lite tråkig.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Förlåt att jag kallade den Krig Z. Älskar den här boken av flera anledningar. En sociologisk dokumentärroman om när Zombiekatasrofen bröt ut. Den är upplagd som intervjuer med människor i olika länder och positioner och genom deras berättelser skildras förloppet från utbrott till det nu när romanen skrivs.

Den är snygg för att människorna träder fram som personer. Den är snygg för att den skildrar världspolitik i hanteringen av katastrofer på ett sätt som känns helt autentisk. Visst skulle man kunna tänka sig vissa länder göra murar mot omvärlden, andra satsa på forskning eller militär. Varje persons berättelse är gjord så att man verkligen dras in med känslan av att ha varit med.

Sen har den något jag gillar och som många katastrofskildringar saknar, de första utbrotten den första tiden när det ännu inte är uppenbart att allt går åt helvete. Ingen som vaknar upp 28 dagar senare och allt är förött. Nej, detta är från start. Och jag har tänkt på det när i ett krisläge fattar man att det verkligen är fara vilka underskattar situationen och går under.

Läs den här. Jag ser verkligen framemot filmen!

Mimmi S

2012-08-12

Okej bok, fruktansvärt dåligt omslag. Skäms Modernista!

Frank Thorén Hall

2012-07-15

Helt ok bok. Lite kul med vinklingen efter zombieapokalypsen. Men den var mer intressant än spännande...

Jag gillade denna bok =)

2012-05-05

Intressant skildring av detta sombiekrig. Gillar detaljrikedomen och upplägget med muntliga berättelser, och framför allt att det är en samling jorden runt. Det är inte endast ett perspektiv på detta fiktiva krig. Riktigt bra!

Marcus Sohl

2012-04-11

Jag gillade iden och skulle gärna ha gillat boken, men tyvärr känns den som om den är skriven för dataspelande tonåringar.

Erik Jonassson

2012-01-31

En trovärdig skildring 10 år efter det krig som hotade att helt utplåna mänskligheten, kriget mot de levande döda. Upplagd som en reportagebok får man höra intervjuer från hela världen med de som har överlevt. Bokens fragmentariska upplägg vävs sakta men säkert ihop till en fruktansvärd helhet. Brooks har skrivit en postapokalyptisk klassiker! Rekommenderas!

Cecilia Fredriksson

2012-01-26

Hade längtat efter att läsa denna bok, därför kanske mina förväntningar var lite väl höga. En liten besvikelse. Kan bero på att jag, ironiskt nog, inte är särskilt intresserad av krigsskildringar inom litteraturen. Hade det inte varit på zombie-inslaget hade jag lagt ifrån mig boken. Eller nej, då hade jag aldrig ens haft boken i min ägo. Men intressant upplägg med intervjuer, en nackdel med detta är dock det fragmentariska resultaten. Jag saknar en helhet.

O

Oscar Rooth

2011-12-07

Se min recension på Dagensbok: http://dagensbok.com/2011/11/30/max-brooks-varldskrig-z/

Karin Söder

2011-12-02

En imponerande bok! Fantastiskt att kunna skriva så att man verkligen tror på att det skulle kunna hända. En varm människokännedom lyser igenom - läs!

Augustin Erba

2011-05-08

En mycket lyckad samhällssatir. Rolig och elak. Man behöver inte gilla Zombies för att läsa den. Periodvis förutsägbar och aningen platta karaktärer, vilket gör att helheten blir sämre när vi kommer fram till det oinspirerade slutet.

Linnea Lindberg

2010-09-27

Fantastisk på alla sätt och vis. Jag är säker på att man kan uppskatta den även om man inte är ett die hard-zombiefan.