The World According to Garp

Irving, John

| 1979

New York Times bestseller -- 20th anniversary edition with a new afterword from the author -- A wonderful novel, full of energy and art, at once funny and horrifying and heartbreaking.- The Washington Post This is the life and times of T. S. Garp, the bastard son of Jenny Fields--a feminist leader ahead of her times. This is the life and death of a famous mother and her almost-famous son; theirs is a world of sexual extremes--even of sexual assassinations. It is a novel rich with lunacy and sorrow; yet the dark, violent events of the story do not undermine a comedy both ribald and robust. In more than thirty languages, in more than forty countries-- with more than ten million copies in print--this novel provides almost cheerful, even hilarious evidence of its famous last line: In the world according to Garp, we are all terminal cases. Praise for The World According...

Jessica S

2022-12-06

Bra

Jessica S

2022-12-06

Bra

Marc Moore

2021-07-12

Garp blir till genoma att hans mamma våldtar en av sina patienter på sjukhuset där hon jobbar.
Sedan handlar det mer om henne än om Garp som om hon vore någon härligt frigjord feminist.
Kanske blir den bättre men jag gav upp efter 155 sidor…

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Peter Ramström

2020-11-15

😀

En story som påminner om Forrest Gump. Lika bra som filmen Garp

2016-12-10

Det är tokigt och annorlunda. Ändå är det så normalt och vanligt. Det är skrivet med känsla och medkänsla. En stor roman som alla bör läsa.

I.P. Freely

2015-09-02

Tråkig bok med ointressanta karaktärer och dålig översättning.

Mita Zackrisson

2015-02-19

Min första roman

Nina Gustafsson

2015-02-08

Inte dålig men fångar inte mitt intresse. Orkar inte läsa mer än 100 sidor.

Karin Löfstrand

2015-01-07

141223: Riktigt underhållande klassiker om Garp och hans familj som roade och berörde mer än vad jag förväntat mig.

Sara Frimodig

2014-11-08

Jag tycker att den här boken var jättebra. Den tog upp många intressanta ämnen. Feministiska tankar, otrohet, liv och död, allting på ett väldigt udda och idéfullt sätt. En stark fyra, snudd på femma.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Hemsk bok, tyckte verkligen inte om huvudpersonen och det är svårt när man inte kan uppamma sympati för honom.

C L

2012-05-31

Det tog ett tag innan jag kom in i boken, men sedan rusade jag mig igenom den! Som vanligt fascinerar Irving, just med sin "knepigthet!. Men det är ju just så som det måste sägas på! Bara för att det är fantasi, behöver det inte betyda att det inte berättar någonting om verkligheten!

Helena Karlsson

2011-12-22

Karaktärerna och berättelsen är typisk för John Irving. Knäppt, roligt, knasigt, vanligt, men aldrig långtråkigt. Författaren har en fantastisk fantasi och jag hade inte haft något emot att få hoppa in i boken och hälsa på Garp!

Louise Qvarfordt

2011-10-20

Den underligaste bok jag någonsin läst. jag vet egentligen inte om jag ens tycker om den. Påhittig och svår att lägga ifrån sig, men stundtals otroligt äcklande och alldeles för pervers och rätt igenom konstig.

Fredrik Broberg

2011-05-09

Trevlig, rolig och egen. Men en smula seg från och till och ibland lite förutsägbar.

Petra Norstedt

2010-03-13

En av få böcker som jag läst om och älskar. Jag såg filmen också...

Lovisa Högberg

2010-01-19

En episk berättelse som inte alltid är lycklig men ändå fin.Jag äcklades av olycksbeskrivningar och liknande, i mitten när jag läst det värsta fick jag lägga den ifrån mig ett par dagar. Jag gillar väldigt mycket hur Irving helt naturligt och följsamt lyckas med att följa karaktärernas åldrande, och älskar att följa alla deras livsöden. Av någon anledning tycker jag dock att följsamt blir samma sak som tillrättalagt ibland, trots att boken är långt ifrån det, men jag blir ändå inte kvitt känslan av att en scen är ett upplägg för nästa, att överraskningsmomentet förtas trots att jag aldrig skulle ha kunnat förutspå utvecklingen. Jenny Fields värme och styrka men också cynism gjorde intryck, men det gjorde alla karaktärerna, till och med bifigurerna gestaltas levande. Givetvis engageras jag av det feministiska budskapet, de många håll Irving belyser den från är fascinerande och tankeväckande. Ibland finner jag utdragen av det Garp "själv" författat lite tradiga, men är glad när jag läst det, det tillför en extra dimension, som flera böcker i en. Det är helt enkelt en bok "av den rätta sorten".

2009-12-14

Understhummern.

Jan Sandgren

2009-12-03

En av de stora läsupplevelserna!
Boken jag själv skulle vilja skriva!

M W

2009-12-01

Maria Blomkvist

2009-09-08

Jag vågar drista mig till att säga att det här är en av de bästa böckerna jag har läst. Trots att karaktärerna egentligen är ganska alldagliga och lever ett relativt alldagligt liv så känns historien om T.S Garp aldrig förutsägbar eller tråkig tack vare Irvings fantastiska berättarteknik samt hans framfusiga och något morbida språk. När sista sidan kom slog jag ihop boken med känslan av att inte ha avslutat en roman utan snarare blivit brutalt utkastad ur ett sällsamt sagoland.

Karin Huss

2009-09-02