Wolves of the Calla

King, Stephen

| 2003

The fifth installment of Stephen King's Dark Tower series, filled with stunning visual imagery and unforgettable characters, is "one of the strongest entries yet in what will surely be a master storyteller's magnum opus" (Locus). Set in a world of extraordinary circumstances, filled with stunning visual imagery and unforgettable characters, The Dark Tower series is unlike anything you have ever read. Roland Deschain and his ka-tet are bearing southeast through the forests of Mid-World on their quest for the Dark Tower. Their path takes them to the outskirts of Calla Bryn Sturgis. But beyond the tranquil farm town, the ground rises to the hulking darkness of Thunderclap, the source of a terrible affliction that is stealing the town's soul. The wolves of the Thunderclap and their unspeakable depredation are coming. To resist them is to risk all, but these are odds the...

Izabela Horn

2022-07-13

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 5/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst: 5/5

Älskar Stephen Kings serie om det mörka tornet. Denna bok är lika spännande och och bra som tidigare böckerna.

Nicklas Björk

2021-05-24

När jag har läst igenom varje del i DET MÖRKA TORNET, har jag alltid känt samma sak: Vad är det jag för någonting som jag har läst?

Nu kan detta låta negativt, vilket inte är min mening, utan lyssna på mig, jag ber er.

VARGARNA I CALLA är i sin struktur Stephen Kings tolkning av DE SJU SAMURAJERNA/7 VÅGADE LIVET, men boken är mycket mer än enkel historia om hur en by hyr in Roland och hans vänner för att slåss mot vargarna, ett ont krigarfolk.

Det blir även en resa mellan olika världar samt oväntade spänningar inom Rolands brödraskap. Som det inte vore nog utvecklar Stephen King Rolands värld genom att binda in sin tidigare bok, STADEN SOM FÖRSVANN, in i historien.

Låter det rörigt? Ja, det kan jag inte förneka att det är. Likväl har jag njutit av varenda sida av boken och ser fram emot nästa del. Finalen närmar sig. Rövamig.

Jan Banan

2020-12-03

Bästa delen hittills i en, enligt mig, allt för spretig serie.

Patrick Fransson

2013-10-23

Läs och njut. Riktigt bra serie.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien. En del historier är riktigt bra, King som bäst. Tyvärr så får King spel totalt (när han blir påkörd i verkliga livet?) och börjar blanda in sig själv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hållet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
Är kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Paul Karlsson

2012-03-05

Nu jag precis läst ut femte boken i Stephen Kings "Det Mörka Tornet" serie. I "Vargarna I Calla" som boken heter tar det vid där förra boken slutade. Roland, Susannah, Eddie, Jake och Oy fortsätter alltså på strålens väg och kommer till staden Calla. Där lever alla invånarna i skräck pga några varelser som de iklädda vargmasker och gröna kappor som för bort deras barn. Det blir Rolands och hans ka-tets uppgift utöva en kamp på liv och död mot vargarna för att beskydda barnen i Calla innan de kan ta sig vidare på sin färd för att finna det mörka tornet. Boken var precis som de tidigare delarna läsvärd. Det var tog dock lite tid innan man riktigt rycket med och blev trollbunden av boken. Bitvis kändes den väldigt seg och det var många nya karaktärer och namn som man skulle hålla i huvudet. Men när man väl kommit en bit in bokens handling så blev det oerhört spännande och man hade svårt att lägga i från sig boken. Jag kan precis som med de andra böckerna i serien rekommendera den här boken. Riktigt spännande läsning.

Kamali 

2011-12-06

Fortfarande kastas man mellan riktigt bra partier och oändligt sega. Stephen King borde lära sig att skära ner sina romanen med sisådär en tvåhundra sidor per roman. Men han förtjänar ändå mer än tre för denna.

Paul Karlsson

2011-11-15

Elisabeth E

2011-06-20

Riktigt spännande!

Lars Andersson

2011-05-20

Jag tycker att det Mörka tornet går lite i stå här, men fortfarande är det klart läsvärt. En något svag 3:a.

2011-01-03

Ja, då är det bara att spänna fast sig, för nu åker vi. Jösses ja, nu kommer jag ihåg varför Stephen King är en av mina favoriter. Det här är en saga som kan utmana Pestens tid och jag älskar verkligen att han knyter in flera av sina berättelser i den här väven. Mycket bättre än så här blir det faktiskt inte.

Freddy K

2010-07-01

En av de bästa böckerna i serien som verkligen kickar igång en mängd olika händelser som ska få sin avslutning i de avslutande två delarna.