WOLF HALL

Mantel, Hilary

| 2009

Winner of the Man Booker Prize 2009 'Lock Cromwell in a deep dungeon in the morning,' says Thomas More, 'and when you come back that night he'll be sitting on a plush cushion eating larks' tongues, and all the gaolers will owe him money.'

Anna Hjerpe

2021-08-08

Jag tycker så mycket om det här författarskapet och hela denna serie. Mantels böcker kräver sin läsning, men vilken fröjd när man väl faller in i rytmen, ordspråkets variation och själva berättelsen. Långsamt väver hon in händelseförloppen och låter karaktärerna blomma ut och utvecklas, spänningen stiger och med subtila medel får hon oss att se vad som är på gång - och man kan inte annat än dras med, det är ren njutning. Rekommenderar varmt samtliga böcker om Cromwell och Henrik den åttonde i den här serien - men ge det tid och läs varje ord, långsamt och noga för att slutligen bli förförd.

Marc Moore

2020-08-22

Tycker Mantel verkar väldigt sympatisk som person och ville därför läsa hennes roman.
Det var tyvärr inte det jag letat efter, jag gillar att läsa som avkoppling men med Wolf Hall blir jag tvungen att sitta med anteckningsbok och släktregister för att ha en möjlighet att hänga med.
Tråkigt när läsningen blir ett arbete.

Maria Nordström

2018-11-14

Så bra och spännande. Hemskt är det med. Språket är fantastiskt. Jag vill bara fortsätta med nästa bok. Jag är nog lite kär i Cronwell.

Maria Nordström

2018-11-14

elinore järlehag

2018-02-10

Längtade massor att få läsa denna! Men jag plågade mig igenom den.
Jag tycker inte att personerna är 100% rättvis om man ser till annan historia om Tudorfamiljen. Henry VIII är för snäll i min mening tex.
Prosa är inte heller min grej märkte jag. Tappade bort mig då och då. Många "han" på flera ställen.
Det jag gillar dock är Thomas Cromwell. Där tror jag Mantel prickade rätt i att skildra honom.

Alexandra Coard

2017-11-22

Fantastisk!

Lena Wallsten

2017-09-19

En bok som förflyttade mig i tid och rum.

Erika Granholm

2016-07-24

Mycket intressant tidsperiod, och glimtvis lyckas Mantel ge dem liv på ett utmärkt vis. Dock tycker jag att hon är för rädd för anakronismen.. Hon borde ha försökt föreställa sig motiv och känslor i högre utsträckning för att hennes bok skulle ha varit verkligt allmängiltig och intressant.

Susanne Rydvald

2015-11-01

Jag jag läst boken för andra gången för att fortsätta med andra delen därefter - lika fantastisk, varje ord, varje mening, varje sida ---

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Det här är en bok jag har längtat efter att läsa. Jag köpte den direkt den kom ut, eftersom jag visste att jag skulle skriva om Tudorfamiljen. Därför har boken blivit liggande några år. När jag väl började läsa boken var jag väl inläst i ämnet och hade redan börjat skriva min bok TudorRosen - Kampen om makten.

Så besviken jag blev på boken. Först fångade den mig med språket och detaljerna, sedan ville jag bara att den skulle ta slut. Den var alltför trögflytande och händelsefattig. Visst, personporträtten var fängslande och detaljbeskrivningarna utomordentliga, men det blev lite väl mycket av allt det där och handlingen fördes fram i snigelfart.

Boken har fått ord som "Mästerlig" och är mycket omtalad. Visst är den språkmässigt bra, men för att vara en ljudbok på 26 timmar och 7 minuter behöver det hända lite mer för att man inte ska bli uttråkad.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Ulla Dahlander

2015-02-14

Jag är djupt imponerad av Mantels sätt att skriva och med sitt språk skapa stark närvaro i 1500-talets England och dess befolkning. Smedsonen Cromwell framställs som en retorikens mästare och minneskonstnär. Oundvikligt att inte känna stark symparti för denne man

Kommer nog inte avsluta denna bok. Författaren är säkert oerhört påläst men det kändes alldeles för rörigt med detta persongalleri tycker jag.

Anton Bengtsson

2014-05-28

Känns som om det endast är en exklusiv skara av människor på den här planeten som klarade av att hänga med i dialogerna och upplägget.

Jag är verkligen inte en av dem. Den som känner sig manad, får gärna kontakta mig och förklara varför den här boken har betyget 4.7.

Hedvig K

2014-05-14

Orkade drygt hälften. Påläst men lite ostrukturerad, svårt att följa med.

Marie Cedereke

2014-03-01

Äntligen blev boken tillgänglig för e-lån! Gedigen research - ja! Men att aldrig få bli inbjuden i någon av karaktärernas "huvud" - att aldrig få ta del av vad personerna tänker eller upplever gör karaktärerna själlösa. Som ett galleri med spökgestalter. Kvinnorna - om de nämns, reduceras till hud, ögon, godhet eller lömskhet. Förresten, i dialogerna vet jag aldrig vem det är som säger vad.

Karin Löfstrand

2014-02-28

140222: Jag ville ha så mycket av denna tegelsten men jag blev besviken. Den var svåråtkomlig och hade en oerhört omfångsrikt persongalleri. Nej, det blir nog inte till att läsa fortsättningen.

Cecilia Sollenby

2014-02-26

En mastig historia där man får hålla mycket i huvet för att förstå. Ser mycket fram emot att få läsa fortsättningen.

Susanne Rydvald

2014-02-21

Fantastisk bok - historia, drama, krig, religion, intriger och kanske lite kärlek också, allt följer allt och ännu mer. In i det sista detalj - vem skulle kunna tänka sig att en avrättning oftast planerades efter vädret för att förvärra offrets kval att brinna på det värsta sätt. Att offret tom blev tvungen att betala bödeln i förväg att inte bli avrättad i regnväder eller på en bål med fuktigt ved. Allting var möjligt i Englands medeltid allt som vi långsamt men säkert får veta om i denna bok

Å

Åsa Arveberg

2014-01-03

Älskar historiska böcker men denna var seg. Tror jag hade för höga förväntningar på den, plus till det härliga språket dock.

Nils Thor

2013-11-29

En imponerande historisk skildring och en stor läsupplevelse.
Det är berättelsen om kung Henrik VIII:s närmaste man, Thomas Cromwell, och hans väg mot makten. Det är ett myller av personer, platser och händelser.
Den är skriven i tredje person vilket gör den onödigt svårläst. Det hade nog också underlättat om jag läst på något om Englands histora under Tudortiden först.
Men jag får väl läsa om den när jag läst de övriga delarna.

Maud Ekblad

2013-11-11

Jag har inte läst den färdigt än och tur är väl det för jag älskar verkligen den här boken.
Författaren tar oss till miljöer och samtal som om vi vore där just då det utspelar sig.
Jag har läst väldigt många historiska romaner, och många om Henrik VIII, men den här är den klart bästa historiska romanen hittills!

Gav den 100 sidor, men nej.

G Anna G

2013-09-30

Alla dessa detaljer - hur folk umgicks, hur de pratade, hur de åt, klädde sig, hur de bodde - allt detta vävs in i historien på ett så naturligt sätt att man börjar tro att Hilary Mantel var där, såg allt med egna ögon och det är hennes minnesanteckningar man läser. Den välbekanta historien om Anne Boleyns inträde i Henriks liv, är här så väl nyanserad att den får en ny, nästan överraskande, dynamik. Inte minst därför att den ses utifrån - genom Cromwells ögon. Även den ökände Cromwell får här, om inte upprättelse, så i alla fall ett mänskligt ansikte. Det här är så in i själen bra! Yukiko Duke fick rätt igen!

2013-08-29

Såå trögläst även på svenska. Jag får vänta på tv-serien.

2011-12-31

Jag får ge upp. Min engelska räcker inte ens till för att förstå handlingen.

Thomas Rosswall

2010-04-03

En fresk, eller kanske gobeläng, om livet runt Henrik VIII 1500-1535. Ett myller av personer med en lista över alla i början av boken. Försökte hålla reda på detta myller, men efter ett tag gav jag upp. Läste den som en utomordentlig skildring av kyrka och stat och kampen mellan båda. Kungen fick aldrig någon manblig arvinge och har ännu bara hunnit klara av två fruar. Men Jane Seymore väntar i kulissen! Man Booker vinnaren håller nu på att skriva en uppföljning, som jag skall kasta mig över.