Wolf brother

Paver, Michelle

| 2005

The first, bestselling novel in the million-copy-selling CHRONICLES OF ANCIENT DARKNESS series, WOLF BROTHER is a compelling page-turner like no other written by renowned author Michelle Paver.Thousands of years ago, the land is one dark forest. Its people are hunter-gatherers. They know every tree and herb and they know how to survive in a time of enchantment and powerful magic. Until an ambitious and malevolent force conjures a demon: a demon so evil that it can be contained only in the body of a ferocious bear that will slay everything it sees, a demon determined to destroy the world.Only one boy can stop it - 12-year-old Torak, who has seen his father murdered by the bear. With his dying breath, Torak's father tells his son of his burden. He must lead the bear to the mountain of the World Spirit and beg that spirit's help to overcome it.A terrifying quest in a world...

Asta

2017-02-13

Gillar den här boken. Ingen vidare utmaning, utan snarare ett härligt tidsfördriv.

amanda hildur

2015-08-23

Vargbröder var helt okej. Beskrivningen av relationen mellan Torak och Ulv är fin, och det blir smärtsamt realistiskt framåt slutet. Men själva boken handlar framförallt bara om de går, och av olika skäl (där slumpen hela tiden verkar vara inblandad) ramlar de över de olika delarna de behöver för att få hålla audiens för "Världsanden": en stentand, ett par ögon av oklart material och en lampa (?).

Översättningen lämnar mycket att önska, det är ofta syftningsfel där det ibland blir komiskt (när elden och snön nämndes till exempel och Torak använde det ena (enligt texten borde syftningen ha lett till snön) för att värma sig under armarna), och ibland bara irriterande svårt att hänga med. Vargens olika ord för allt är gulligt en stund, men blir mest irriterande efter att man har läst länge. Alla ord, som "Den-varma-besten-som-biter" eller "Det-snabba-våta" blir så töntigt på svenska: förhoppningsvis gör de sig bättre på originalspråk.

Folk har jämfört den här boken med Hungerspelen. Jag tycker det, efter att ha läst ut Vargbröder, känns skrattretande. Det händer ju ingenting i boken! Det är aldrig en riktig kamp om någonting! Det känns aldrig som att något står på spel! I Hungerspelen händer det saker från första början och det är nästan alltid spännande, eller sorgligt, eller roligt: alltid någon form av känsla som kommer från det man läser. I Vargbröder var det i så fall mest känslan av sömnighet som kom som ett brev på posten. Jag är ledsen, men jag rycks inte med. Jag finner inte sympati för någon som trycker ner sin hunds nos i backen när den "gör fel" (det är en varg! Det är en VALP!). Jag hade så gärna velat hitta en ny Hungerspelen, men den jämförelsen är helt klart out of the blue. Jag förstår inte riktigt vad folk har sett i Vargbröder, om jag ska vara ärlig

Petra Hedman

2012-08-22

Mycket bra

Linda Åslund

2012-02-24

Läser den och tänker mig in i hur jag skulle ha läst den som tio-elva-åring. Jag skulle ha varit helt fast - den är ganska enkel, men den innehåller allt.

Iris Eriksson

2011-06-24

Det var länge sedan jag läste denna nu men jag minns i alla fall att jag älskade den. Jag avgudar Ulv och älskar Torak <3

Sara Södergren

2011-03-24

Den handlar om en pojke som heter Torak. Hans far blev mördad av en demonbjörn. Men innan han dog lovade Torak honom att hitta berget och förgöra björnen. På sin resa får han hjälp av vargungen Ulv och flickan Renn, från Korpklanen.

Boken var bra. Den kom igång snabbt och det hände saker hela tiden. De som gillar äventyr och fantasy kommer att älska denna bok!

linnea svensson

2011-03-16

Jag älskar denna :)

andreas sandström

2011-03-03

bra men alla handlar typ om samma sak och det händer också typ samma sak

Erik Sjöberg

2011-02-02

Jag har lyssnat på denna bok som ljudbok som var bra

Vera .

2010-10-10

Jättebra och spännande bok, fast egentligen vet jag inte varför...

Karin Söder

2010-08-06

Spännande, lättläst - en sträckläsare! Kul!

Eyez Only

2010-06-06

Det här är visserligen en barnbok, men det hindrar inte att den är bra även för vuxna. Tomas Bolme är toppen som uppläsare.

zara K

2010-04-21

Har nu läst hela serien! Förvånande nog så håller alla böcker samma standard! Dock lite enkla lösningar i respektive slut, men helt klart underbar läsning för stora som små..

Monika Häägg

2010-04-17

Vargbröder är första delen i en spännande serie som omfattar 6 böcker. Lämplig ålder är förmodligen 9-10 år och uppåt. Även en äldre dam som jag kan finna en viss behållning av den

zara K

2010-01-19

Bra historia, spännande läsning men håller inte i slutet. För enkelt slut som lämnar många frågetecken..

2010-01-07

Yngste sonen tycker att Vargbröder-serien är väldigt bra.

Majja W

2009-12-11

Otroligt spännande hela boken igenom.