A Wizard of Earthsea

Le Guin, Ursula K

| 1971

Yearning for knowledge and power, Sparrowhawk, a young student at the School for Wizards, becomes overanxious and tries his dangerous powers too soon, unleashing a terrible evil throughout the land, as he prepares for his role as the greatest sorcerer in the history of Earthsea. Reprint. (A SciFi Channel miniseries, airing December 2004, directed by Rob Lieberman, written by Gavin Scott, starring Shawn Ashmore, Kristin Kreuk, Isabella Rossellini, & Danny Glover) (Science Fiction & Fantasy)

Liza Bolin

2016-06-30

Otroligt sregen, snarare ett gammalt epos ( la odyssen eller aeneiden) n fantasy.

Kamali 

2015-09-22

Knsstereotyp high fantasy som dessvrre r rtt ointressant och seg.

Sara Johansson

2014-07-25

Brjade bra men va lite fr okoncentrerad fr att de skulle bli bttre betyg. Tyckte historien gick vldigt fort o lyssnade p en annan bok samtidigt s de gjorde de lite svrare att hnga med.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Nt gr att dessa fantasyklassiker inte funkar lngre synd, fr de r riktigt bra med en vlgenomfrd vrld, identitetsfrgor, kamp mot ondska och krlek och vnskap. Trist trist.

Underbar ungdomsbok av den Taoistiska och feministiska sci-fi och fantasyfrfattarinnan Ursula Le Guin. Det var den frsta bok som beskrev en utvald pojkes liv p en trollkarlsskola och p s stt r den en fregngare till Harry potterbckerna.

Mattias Lnnebo

2011-10-26

Mycket bra och vlskrivet.

Johan Falk

2011-07-27

S bra som det kan bli trilogin iaf. ven om ngra av de nya lyckas fnga stmningen, trots en del revisionism som iaf jag tycker frtar magin

Linda slund

2010-12-22

Bra, habil fantasy. Fann senare bcker i serien fantastiska som barn, nu lser jag om den som vuxen och tycker att det r rtt och sltt vlberttat men inte lika gripande ... Vuxenlivet gr vl s med bcker.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Den hr serien krver tid. Men har man vl trngt in i denna vrld s r du fast. Kvinnans roll som fderska och den som ltt frlorar allt pgrund av att hon r den svagaste gentemot mannen kompenseras hr med draktemat.

Dan Tilert

2009-07-14

Passar bst nr man r lite yngre.