A Wizard of Earthsea

Le Guin, Ursula K

| 1971

Yearning for knowledge and power, Sparrowhawk, a young student at the School for Wizards, becomes overanxious and tries his dangerous powers too soon, unleashing a terrible evil throughout the land, as he prepares for his role as the greatest sorcerer in the history of Earthsea. Reprint. (A SciFi Channel miniseries, airing December 2004, directed by Rob Lieberman, written by Gavin Scott, starring Shawn Ashmore, Kristin Kreuk, Isabella Rossellini, & Danny Glover) (Science Fiction & Fantasy)

Läste den i mellanstadiet och var helt uppslukad.

Å

Åsa

2023-09-21

Den bästa fantasyn! Får magi att kännas nästan som en trovärdig vetenskap. Väldigt välskriven och tänkvärd.

Magnus Mohell

2018-07-22

X

Liza Bolin

2016-06-30

Otroligt säregen, snarare ett gammalt epos (á la odysséen eller aeneiden) än fantasy.

Kamali 

2015-09-22

Könsstereotyp high fantasy som dessvärre är rätt ointressant och seg.

Sara Johansson

2014-07-25

Började bra men va lite för okoncentrerad för att de skulle bli bättre betyg. Tyckte historien gick väldigt fort o lyssnade på en annan bok samtidigt så de gjorde de lite svårare att hänga med.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Nåt gör att dessa fantasyklassiker inte funkar längre synd, för de är riktigt bra med en välgenomförd värld, identitetsfrågor, kamp mot ondska och kärlek och vänskap. Trist trist.

Underbar ungdomsbok av den Taoistiska och feministiska sci-fi och fantasyförfattarinnan Ursula Le Guin. Det var den första bok som beskrev en utvald pojkes liv på en trollkarlsskola och på så sätt är den en föregångare till Harry potterböckerna.

Mattias Lönnebo

2011-10-26

Mycket bra och välskrivet.

Johan Falk

2011-07-27

Så bra som det kan bli trilogin iaf. Även om några av de nya lyckas fånga stämningen, trots en del revisionism som iaf jag tycker förtar magin

Linda Åslund

2010-12-22

Bra, habil fantasy. Fann senare böcker i serien fantastiska som barn, nu läser jag om den som vuxen och tycker att det är rätt och slätt välberättat men inte lika gripande ... Vuxenlivet gör väl så med böcker.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Den här serien kräver tid. Men har man väl trängt in i denna värld så är du fast. Kvinnans roll som föderska och den som lätt förlorar allt pågrund av att hon är den svagaste gentemot mannen kompenseras här med draktemat.

D

Dan Tilert

2009-07-14

Passar bäst när man är lite yngre.