Sharpe, Tom

| 1978

Henry Wilt has for ten years been trying to teach English literature to his students at the Fenland College of Arts and Technology. He has become bored, frustrated and possibly murdereous, so Chief Inspector Flint suspects the worst when Henry's wife Eva goes missing. From the author of GRANTCHESTER GRIND.

2023-04-08

Svensk titel med samma namn
Jag tycker om att läsa böcker som sticker ut från mängden. Och det gör verkligen den här boken.
Någonstans i ett mindre brittisk villasamhälle lever den något timida läraren Henry Wilks ett inrutat liv. Han kommer inte överens med sina vuxna elever som han mest anser vara intelligensbefriade. Han är trött på sin fru, Eva som blir alltmer uttröttande och dominerande för varje dag och värre blir det när hon blir god vän med den extremt frigjorda amerikanskan Sally Pringsheim som tillsammans med sin man Gaskell slagit sig ner i det lilla samhället. Sally får Eva att bränna sin bästa bygelbehå och snart börjar den mycket storväxta Eva gå omkring naken hemma. Hon anser inte att Henry tillställer henne sexuellt. Henry vill döda henne. Under hundpromenaderna planerar han hur han ska döda Eva. Eva, influerad av Sally vill suga på Henrys bröstvårtor. På fest hos familjen Pringsheim försöker Sally förföra en berusad Henry. Skrämd av den i hans tycke översexuella Sally, försöker han fly, men i alkoholruset ramlar han istället omkull och svimmar. En avvisad Sally tar som hämnd fram den mycket verkliga i såväl storlek som till utseendet- sexdockan Judy, planterar Henrys privataste av organ i hennes mun och med en viss funktion stänger igen käften på dockan. När Henry vaknar märker han att han bokstavligt talat sitter fast i dockan Judy. Och det är på detta mycket märkliga sätt som Henry råkar komma över dockan Judy. En händelse som ska få honom att arresteras av polisen, anklagad för mord på sin snart försvunna fru...
En fräck, välskriven och helt galen 70-tals roman med massor av svart humor och fullkomligt galna karaktärer som helt sticker ut från mängden.
Den här lilla pärlan kan jag absolut rekommendera. Till er något mer pryda läsare, bör nog dock undvika den då det här finns mycket sexuella beskrivningar.
Slutbetyg, en 4:a!