William Shakespeares dramatiska arbeten : Romeo och Julia ; En midsommarnat

Mikaela86

2021-06-19

En fantastisk kärlekshistoria, skriven på slutet av 1500-talet av den största av största. Det är ett konstverk som kräver koncentration. Lite studiekänsla över det hela men också helt otrolig!

Katrin Lindh

2019-11-22

Elisabeth E

2010-09-20

En solklar fyra. Det är en av världens mest kända romantiska tragedier :) Man kan inte låta bli att svepas med i handlingen och önska att slutet skulle vara annorlunda.

Tor von Geijer

2009-09-16

Pjur skönhet. Pjur tragedi.

Emilia S

2009-07-06

Det här är definitivt inte bara en tragedi. Skrattade högt flera gånger. 1600-tals humor är fortfarande rolig. Ibland är det ren buskis. De var inte lite grova i munnen på den tiden. Kolla till exempel i nutida uppsättningar om Julias pappa kallar sin dotter för luder eller grönt as när han blir förbannad! Antagligen inte, men så står det i alla fall i den här översättningen.

Jag kanske är för obildad, men att läsa Shakespeare är lite tradigt. Se pjäserna eller bra filmatiseringar passar mig bättre.

Inger Mårtenson

2009-06-12

Romeo och Julia såg jag första gången som film i London på 70-talet, med bl.a. Olivia Hussey. Jag älskade den och beslöt att om jag någonsin skulle få en dotter skulle hon heta Julia. Jag fick tvillingar...han heter inte Romeo men det var en rolig tanke. Den enda som hette Julia på den tiden var Julia Cesar. Romeo och Julia som bok är alltid aktuell och fantastisk.