Wicked Girls

Shockwaves Through The Country . . . Evil Inside . . . Cries Unheard . . . Who Is To Blame? A ripped-from-the-headlines psychological thriller, perfect for fans of Minette Walters and Barbara Vine.

Hanna Melin

2020-03-25

Uäh. Var väl okej till en början men jag tappade fokus helt på slutet. Lyssnade på den och uppläsaren var KATASTROFALT dålig.

Maria Kallio

2019-06-07

Så sjukt bra! Långsam i starten, men klaustrofobiskt hjärtkramande längre fram!

Bokslukerskan

2017-12-31

Betyg: 4,5/5

Vilken lycka,
när man finner en ny superförfattare,
och vet att man har flera böcker liggandes, väntande.
Den här hamnar genast, utan tvekan,
på min top10-deckarlista.
Är saligt imponerad över upplägget, storyn och det komplext psykologiska.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
En enda sommardag år 1986,
det var allt som behövdes för att förändra hela livet för Jade, Bel & Chloe.
Tre små flickor blev två den dagen,
och för de två som blev kvar har dörren till helvetet just öppnats på vid gavel.

Ulf Pettersson

2016-10-11

efter en trevande inledning blir boken alltmer spännande efterhand

Elin Rickmarker

2016-01-25

Osammanhängande! Hade svårt att komma in i boken så jag lade av efter ett tag.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Intressant ämne. Boken var helt ok.

Anna Jensen

2015-12-12

Så. Grymt. Bra.
Helt ärligt, suverän deckare/spänningsroman!

Nina Lindgren

2015-11-15

Skrämmande, obehaglig, gripande. Läsvärd

Marc Moore

2015-10-19

En thriller mer än en deckare. Den var helt okey som tidsfördriv men om några månader är jag säker på ett jag kommer ha glömt att jag läst den.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Kom inte in i boken i början, men sedan tog den fart.

Det är en ruskig skildring där läsaren får följa två kvinnor vars liv förändrades av en skrämmande händelse när de var barn. Detta har präglat hela deras liv.

Vi möter dem först som vuxna, med en glimt från barndomen.

Mord begås i deras närhet och intrigen tätnar allteftersom vi får veta mer om kvinnorna.

En bit in i boken är jag fast och kan inte längre lägga ifrån mig den.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Kom inte in i boken i början, men sedan tog den fart.

Vi möter dem först som vuxna, med en glimt från barndomen.

En bit in i boken är jag fast och kan inte längre lägga ifrån mig den.

christina karlsson

2014-08-28

Jag tycker att boken var mycket bra, spännande och skrämmande. Realistiska miljöer och intressanta karaktärer. Författaren varvar nutid och dåtid, och inte förrän mot slutet får man veta vad som hände då flickorna var barn. Kommer på mig själv med att bli våldsamt arg på hur omgivningen reagerar och dömer samt hur vissa manspersoner beter sig...tycker även det är skönt med en spänningsroman där huvudpersonerna inte är poliser.

Charlotta Rylander

2014-08-03

Riktigt bra bok med mycket att fundera på

Maria Larsson

2014-06-12

Jag kan inte under läsandets gång bestämma mig för om jag tycker om "Onda flickor" eller inte. Om den är genialisk eller banal. Läsvärd eller inte.

Sommaren 1986 dömdes två unga flickor för mord på en ännu yngre flicka. Efter avtjänat straff får de två inte ha någon kontakt med varandra, de får nya identiteter, nya liv.

Slumpen för dem samman igen, tjugofem år senare.

Med handen på hjärtat hade jag nog förväntat mig mer av boken. Vi följer dels två vuxna kvinnor i nutid, dels får vi ta del av vad som hände den där tragiska dagen i deras barndom.

Men jag saknar ett djup. Kanske beror det på det tunga ämnet som gör att det känns som Alex Marwood bara skrapar lite på ytan för att skapa spänning.

Jag har svårt att se poängen, svårt att finna ett engagemang.

Dock fungerar "Onda flickor" alldeles utmärkt som sommardeckare i hängmattan. Den är relativt lättläst och man kommer igenom den på ett par timmar. Dock lämnar den mig ganska oberörd.

Maria Larsson

2014-06-12

Jag hade nog förväntat mig mer av boken. Fungerar dock alldeles utmärkt som sommardeckare i hängmattan.

2014-04-23

Den här boken har stått oläst i hyllan i vad som känns som evigheter. Någon anledning till det finns egentligen inte. Speciellt inte som jag läst den ena positiva recensionen efter den andra (nåja, några negativa har det också blivit), men nu har den i alla fall äntligen blivit läst. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/04/onda-flickor-av-alex-marwood.html

Annaklara Aronsson

2014-02-15

Jag ville så gärna att denna skulle vara bättre. Frågan är om inte UK kan göra en snygg tre timmars serie på denna. Jag gillar nämligen det mesta i den här deckaren utom språket, rent konkret språket ned formuleringar, slang, dialog och beskrivningen av personer som jag tycker ger ett amatörmässigt och klyschigt intryck, som om författaren läst för många deckare och inte skaffat sig ett eget språk.
Men........ Personerna är intressanta, inte alldeles behagliga men vissa av dem kan man inte låta bli att vilja veta mer om. Miljön är ett sunkigt Storbritannien med vulgära semesterfirande, white trash och hänsynslösa medelklass journalister. Den ytliga kriminalgåtan är visserligen driven och överraskande men det som gör ondast är den berättelse som ligger dold. Medan vi läser växer den fram, en berättelse om en dag när allt går åt helvete och som för alltid påverkar de som var med.

2013-12-18

Betyg: 4,5 av 5.

Mycket spännande och lite otäck bok. Välskriven med växlingar mellan dåtid och nutid. Lättläst med bra flyt i. Bra skildring av det engelska samhället. Engagerande och svår att lägga ifrån sig.

Jag rekommenderar verkligen boken, och hoppas att den debuterande författaren skriver fler böcker.

marlenes. nu

2013-09-25

På gränsen till en femma. En super-duper-bra bok med mycket tänkvärd handling utöver hög verklighets-spänning. Läs gärna min recension här: http://bokbloggen.marlenes.nu/2013/09/onda-flickor-i-alla-fall-i-mangas-ogon.html

Katarina Nord

2013-09-12

Stark fyra. Hemsk medryckande bok som inte släpper mig i första taget. Som vanligt undrar jag hur det gick sen.

Det tog väldigt lång tid innan jag vande mig vid uppläsaren Monika Wilkens, hennes röst var behaglig men väldigt monoton. Så ibland hade jag drömt mig bort totalt och missat, fick spola tillbaka, det gör att den tappar mycket i spänning. Jag tyckte också boken är ojämn, vissa ställen var riktigt bra, medans andra kändes mer som en transportsträcka. Bokens karaktärer fastnade inte hos mig heller, ingen man kände för eller tyckte om.

2013-07-29

Jag har lyssnat i över 4 tim, och herrejäklar en sån tråkig bok! Det händer absolut ingenting. Jag gillar heller inte sättet som boken är skriven. Männen är bestämda karlakarlar, medan kvinnorna är dörrmattor. Som om det inte räckte är uppläsaren bland det sämsta jag någonsin hört. Hur svårt kan det vara att uttala namnet Kirsty egentligen? Kersty, Kiirsty, Tjersti, Körsti- är några av exemplen på hur Monica uttalar namnet. Jag hade höga förväntningar angående den här boken. Men nej. Fruktansvärt tråkigt! Inget jag rekommenderar!

Eyez Only

2013-06-14

Det finns konstigt nog inte många böcker som behandlar detta kontroversiella ämne, så jag hade höga förväntningar på den här. Tyvärr blev jag besviken. Storyn är alltför osannolik, dock inte beskrivningen av relationen flickorna emellan och hur själva mordet kunde inträffa, utan det är det övriga runtomkring som spårar ur. Det blir överdrivet och pajigt, på gränsen till parodiskt. Nästan skrattretande emellanåt. Att det trots allt blir en tvåa och inte en etta beror på att flickornas relation sinsemellan trots allt är rörande tragisk. Jag tycker att det är synd att boken inte fokuserar mer på deras känslomässiga trauma istället för att lägga fokus på en i sammanhanget osannolik seriemördare och en lika malplacerad stalker.

2013-06-05

Det gör ont att läsa om flickorna. Varvat det som hände och nutid. Jag blir också arg över samhället, omgivningen, hur vi dömer och på journalisternas jagande. Detta kunde lika gärna vara verklighet.

Sara Urger

2013-05-23

Den var okej, men inte mer. Jag kunde inte undvika att önska att t.ex Erin Kelly hade skrivit den, då hade det blivit lite mer fart. Historien är på inget vis dålig, men den var inte så fängslande berättad.

Anette Tunius

2013-05-05

Mycket bra psykologisk spännings romanhelt utan lösa trådar! Påminner om Denise Mina i stilen.