Why be Happy When You Could be Normal?

Winterson, Jeanette

| 2011

In 1985 Jeanette Winterson's first novel, Oranges Are Not the Only Fruit, was published. It tells the story of a young girl adopted by Pentecostal parents. The girl is supposed to grow up and be a missionary. Instead she falls in love with a woman. Disaster. Written when Jeanette was only twenty-five, her novel went on to win the Whitbread First Novel award, become an international bestseller and inspire an award-winning BBC television adaptation. Oranges was semi-autobiographical. Mrs Winterson, a thwarted giantess, loomed over that novel and its author's life. When Jeanette finally left her home, at sixteen, because she was in love with a woman, Mrs Winterson asked her: why be happy when you could be normal? This book is the story of a life's work to find happiness. It is a book full of stories: about a girl locked out of her home, sitting on the doorstep all night; about...

2015-08-10

Sicket liv... En bok om hennes barndom och uppvxt och sedan om skandet efter sig sjlv... Det r en viktig och intressant historia Winterson bjuder oss p, med mycken strvan och lngtan efter krlek... men ox en strvan efter att frst vad krlek kan vara och om varfr det blev som det blev...

Anna Ljunggren

2014-11-19

Kndes ny i brjan, spnnande. Tappade mot slutet. Beskrivningen kring depressionen kndes bara klyschig.

Stefan Grip

2014-11-05

S bra! Livsfilosofi i sin bsta form, dvs i sknlitteraturens :-)

Klinga

2014-08-30

Vet inte varför men i mina ögon lyckas Winterson inte gestalta särskilt mycket. Analys på analys och jag tröttnar. Gripande emellanåt men förvånansvärt distanserad.

Britta Weiler

2014-02-21

En mycket tnkvrd bok om en mycket utsatt flicka som verlever tack vare en bibliotekarie(?)

Merja A

2013-10-26

En stark fyra fr en stark och berrande uppvxtskildring. En riktig verlevnadshistoria.

Charlotta Rylander

2013-10-10

En tunn bok med mycket innehll.

Camilla Nilsson

2013-10-04

Ren livsvisdom! Vldigt insiktsfullt och berrande.

Eva Rydinger

2013-09-12

Anders Paulrud sa: "Hon r ta mig fan den bsta frfattare jag ngonsin lst!" (Hller med. Anders Paulrud var inte s tokig han heller...)

Anki Vincent

2013-07-29

Riktigt bra

Malin H

2013-06-15

Blir hemskt berrd av unga Jeanette och hur den ldre Jeanette pverkats av mrs winterson. Hur frldrar kan sabba sina barn! Intressant om norra England p 60-talet, klass och fattigdom.

Gunnel Lindstrm

2013-05-25

Tungt innehll skrivet p lttsamt stt. Har allt svrare fr sjlvbiografier dr personer lmnas ut som inte kan kommentera det skrivna eller frsvara sig.

Maria Eriksson

2013-04-29

lskar hennes bcker, drfr var det intressant att hra hennes egen historia, en tragisk uppvxt som adopterad med en strngt religis mamma under fattiga levnadsvillkor. Det r smrtsamt att lsa, och jag blir frundrad ver den kraft och envishet som hennes berttelse utstrlar.

Ida

2013-03-21

boken hade kunnat vara jtteintressant. fr historien om Winterson uppvxt r intressant p det stt att familjen r vldigt religis och mycket r frbjudet, att uppfostan av henne mnga gnger r "bortom grnsen". Men nd s fastnar jag inte, fr frfattaren fastnar i frklaringar och utbroderingar dr ord lggs p ord och jag finner det fruktansvrt uttrkande.

Nanna Naumann

2013-02-21

Underbar bok som behandlar frfattarens knslor kring att vara adopterad.

Eva Tllner

2013-02-09

En riktig hjdare!

Anna Lindstrm

2013-02-02

En stark fyra, det hr tyckte jag mycket om! h, vad jag r glad att jag hittat Jeanette Winterson - hennes berttarrst passar mig perfekt. "Krlek vid frsta gonkastet". Nu ska jag genast lsa hennes andra bcker :)

Eva Pettersson

2013-01-25

Lite rrig och osammanhngande, ven om grundhistorien r intressant och tankevckande.

Kenneth Olausson

2012-12-14

Boken r paradoxalt nog en p mnga stt fantastisk och hoppfull bok om att vxa upp med en sexualfientlig, dominant och tokreligis adoptivmamma (som varje dag bad: ?Herre, lt mig d?), och en i det nrmaste osynlig adoptivpappa, och att nd trots stndiga inre och yttre konflikter verleva, skaffa sig en utbildning, str fr sin sexualitet och skriva sina fantastiska bcker. Men det r en kamp. En kamp att ska krlek, tillhrighet och identitet och en stndig strvan efter att knna sig nskad. En kamp som vare sig Winterson sjlv eller hennes omgivning, inte minst senare i livet, gr omrkta genom.

Eva Jacobson

2012-10-21

Inte ngon bok fr mig. Ord och ord som jag inte fr ngot sammanhang i. Vet inte vad jag lser. Inget fastnar. Lste inte ens halva boken.

Augustin Erba

2012-01-13

Vissa bitar r lysande. Srskilt de som terger hennes mammas livsskdning och hennes aforismer. Nu-trden, dremot knns spretig. Med mindre terberttande och mer gestaltning hade den lyft ytterligare.

Robin Harrysson

2011-11-06

En Wintersonsk sjlvbiografi, what's not to love? Rcker s.