
In 1985 Jeanette Winterson's first novel, "Oranges Are Not the Only Fruit", was published. It tells the story of a young girl adopted by Pentecostal parents. The girl is supposed to grow up and be a missionary. Instead she falls in love with a woman. Disaster. Written when Jeanette was only twenty-five, her novel went on to win the Whitbread First Novel award, become an international bestseller and inspire an award-winning BBC television adaptation. "Oranges" was semi-autobiographical. Mrs Winterson, a thwarted giantess, loomed over that novel and its author's life. When Jeanette finally left her home, at sixteen, because she was in love with a woman, Mrs Winterson asked her: why be happy when you could be normal? This book is the story of a life's work to find happiness. It is a book full of stories: about a girl locked out of her home, sitting on the doorstep all night; about a tyrant in...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Sicket liv... En bok om hennes barndom och uppväxt och sedan om sökandet efter sig själv... Det är en viktig och intressant historia Winterson bjuder oss på, med mycken strävan och längtan efter kärlek... men oxå en strävan efter att förstå vad kärlek kan vara och om varför det blev som det blev...
Betyg
boken hade kunnat vara jätteintressant. för historien om Winterson uppväxt är intressant på det sätt att familjen är väldigt religiös och mycket är förbjudet, att uppfostan av henne många gånger är "bortom gränsen". Men ändå så fastnar jag inte, för författaren fastnar i förklaringar och utbroderingar där ord läggs på ord och jag finner det fruktansvärt uttråkande.
Betyg
Boken är paradoxalt nog en på många sätt fantastisk och hoppfull bok om att växa upp med en sexualfientlig, dominant och tokreligiös adoptivmamma (som varje dag bad: ?Herre, låt mig dö?), och en i det närmaste osynlig adoptivpappa, och att ändå trots ständiga inre och yttre konflikter överleva, skaffa sig en utbildning, står för sin sexualitet och skriva sina fantastiska böcker. Men det är en kamp. En kamp att söka kärlek, tillhörighet och identitet och en ständig strävan efter att känna sig önskad. En kamp som vare sig Winterson själv eller hennes omgivning, inte minst senare i livet, går omärkta genom.