Whitstables allmänna simsällskap

May, Katie

Vid stranden i Whitstable lyckas endast de mest hängiva simma eftersom havet bara är djupt nog vid högvatten. Så när Deb, i sin slitna bikini och med solglasögonen på, titt som tätt stöter ihop med Maisie, med våtdräkt, simglasögon och simskor, utvecklas en oväntad vänskap baserad på deras kärlek till simningen, och att de båda två är nyskilda. Oavsett om det är dimma, regn eller strålande solsken simmar de tidig morgon och sen kväll. Snart får de sällskap av fler, var och en med egen kris att hantera: Ann, bossig och kontrollerande med en äldre mamma som kräver vård; Julie med tre barn under fem år; och den femtonåriga Chloe, som också hittar sitt lugn i havet. Den tysta och nervösa Bill anses däremot inledningsvis vara en fluktare, men välkomnas snart i simsällskapet även han. När medlemmarna i Whitstables allmänna simsällskap får reda på att stranden och den gamla charmiga strandpromenaden...

En mysig bok, över förväntan. Jag kan riktigt känna havets friska kyla omsluta mig, doften av saltvatten och tång liksom jag känner desperationen över att tvingas bort ifrån rutiner och en älskad fristad.

Underbar, charmig & gripande!

Fin bok om kvinnlig vänskap, förändring när man börjar bli lite äldre och klokare, och att kämpa för det man tycker är viktigt i livet.

2019-07-07

Det lilla simsällskapet vid havet är en charmig berättelse om Debbie och Maisie som båda har lämnat sina män, fast av olika anledningar. Trots sina olikheter finner de varandra vid havet, där de båda simmar varje dag. Snart är det ännu fler människor som ansluter sig till simsällskapet. Det är en mysig berättelse om vänskap, kärlek och livsval. Både Debbie och Maisie går igenom en inre resa och kommer ut som andra personer i bokens slut. Jag gillar berättelsen men den når inte riktigt upp till den nivå som jag förväntade mig. Den är bitvis lite seg och saknar drivet framåt, ibland känns det som handlingen trampar lite på samma ställe. Jag tror jag hade alldeles för höga förväntningar på boken och därmed infinner sig en viss besvikelse när boken är slut. Men den är lättsmält läsning som passar perfekt för hängmattan i sommar!