White Tiger

Pelle Penna

2023-08-14

Härlig blandning av humor och drama. Här läst om den. Är nog en fördel om man varit i Indien.

Izabela Horn

2017-06-18

Helt ok bok som visar hur livet i Indien kan se ut. Men stundvis var boken tråkig.

Sanna Carlborg

2012-09-19

Omöjlig att bedöma för mig, för jag vet inte ett skit om Indien. (Obligatorisk kurslitteratur). Kanske är det en träffande skildring eller satir av detta land, men det har jag ingen aning om. Jag måste tro blint på författaren och de hänförda recensenterna. Och kvaliteten i den här boken ligger på ett samhällskritiskt plan, för rent litterärt tycker jag den är trist att läsa. Absolut inget poetiskt, heller inget verkligt spännande, inga verkligt intressanta karaktärer. Jag vore oärlig om jag satte mer än en mycket svag trea.

Johanna Hellström

2012-01-16

Jag blev positiv överraskad av den här boken, den växte för varje sida. Att läsa den efter att ha genomfört en backpackerresa i Indien gav ytterligare en dimension till mina reseminnen.

Hanna Bragberg

2012-01-13

Inte mycket till demokrati, Indien?!

eva arkelid

2011-09-23

en bok som är spännande, humoristisk och som gör en förbannad över det ruttna systemet. En mycket läsvärd bok i sin svidande samhällskritik

C L

2011-07-22

Jag har väntat och längtat efter den här boken, och jag blev inte besviken. Indien fascinerar mig något så fruktansvärt och mitt hjärta klappade sorgset. Är detta dagens Indien? Klassklyftorna, bristen på jämlikhet ? och att folket finner sig i de bristande möjligheterna som finns. Tjänare, husbonde ? och världens mest teknologiska land. Hur går det ihop sig? Jag älskade uppbyggnaden av romanen med, fast otroligt lättläst, så den kilade in sig snabbt i mitt sinne.

Ulla Englund

2011-07-21

Det här är en riktigt bra bok som jag sträckläste. Den handlar bland annat om skillnaden mellan fattiga och rika, om kastsamhället, om inbyggd lojalitet, om korrupt politik och om det enda (?) sättet att ta sig ur sin fattigdom.
Bortse från den vilseledande omslagstexten 'Den psykologiskt thriller som man sträckläser med samma febriga nyfikenhet som en bra deckare'. Romanen står utmärkt bra på egna ben utan någon draghjälp av deckargenren.

Victoria G

2011-05-27

Det här är en mycket intressant skildring av det moderna Indien med dess orättvisor mellan klasser och kaster. Den handlar om att göra upp med dessa orättvisor och tyvärr är det en blodig uppgörelse.

Jag undrar om det reflekterar Aravind Adigas tro på att det är så det kommer att bli i Indien den dag de förtryckta massorna (och inte bara enstaka individer som i den här boken) reser sig för att kräva sina mänskliga rättigheter. Eller om det är så han tror att det MÅSTE bli. Jag hoppas på det förstnämnda alternativet men inget av alternativen känns särskilt hoppingivande för framtiden. Men samtidigt väcker boken inom mig frågan om det är en naiv inställning...

Rama Pujara

2011-03-19

Helt klart intressant och man har indiskt påbrå, men även bra skrivet och tonen i boken är ödmjuk

Christer Bergström

2010-08-30

Max Kern

2010-04-19

De har förstått frihetens princip och börjar nu kräva att få leva som individer. Varken traditioner eller gamla strukturer kan längre hindra Asiens befolkning från att erövra sina nya liv. Många bland dem förstår också att denna frihet inte kommer att räcka till för alla. Därför gäller det för dem att handla snabbt och ta för sig medan tid finns. De har insett att först till kvarn är den enda lösningen för den som vill mala!

Stora delar av befolkningen i Indien och Kina har vaknat och gnuggar nu yrvaket bort gammalt tankegods som hindrat dem från att se. En efter en vaknar de upp ur en lång törnrosasömn av gamla föreställningar som med omsorg vårdats genom generationer.

Den moderna världen har visat dem ett liv bortom historiens och kollektivets förtryck av individen. Vi i väst har gestaltat den personliga frihetens idé; Att individen faktiskt betyder mer än kollektivet. Att en minoritet på så vis kan väga väl så mycket som en majoritet.

Det hela kanske inte startade med FN´s resolutioner om mänskliga fri- och rättigheter – men dessa har definitivt förstärkt synen på vår individualitet.

Idén om att vi alla skulle ha ett orubbligt värde oavsett vilka vi är eller vad vi gör måste för den vanlige asiaten vara fullständigt ”MINDBLOWING”!

Den indiske författaren Aravind Adiga skildrar också i ”White Tiger” (Free Press 2008) detta uppvaknande och förklarar varför Indien och Kina till slut kommer att gå förbi västvärlden. Orden läggs i Balram Halwai´s mun, som säger att människor i väst helt enkelt blivit för mycket ”lamm” och för lite ”tigrar”.

Vi skulle kunna förstå detta som att vi i väst i allt högre grad tenderar att se och relatera till varandra som individer snarare än som funktioner. En som kör taxi betraktas då inte bara som ”Taxichaffis” utan även som en individ med en egen historia.

Och en individ kan man alltid känna sympati för medan det är svårare att känna något för en ”städerska”, en ”polack” eller en helt vanlig ”invandrare”. Och det är alltså denna individualisering och den känslighet den medför som till slut skulle göra oss så försvagade…

Maria Eriksson

2010-04-04

Jag har aldrig varit i Indien. När jag läser Adigas bok om en man som är uppväxt på landsbygden, Mörkret, så tänker jag på att globaliseringen har skapat sina myter om framgång i tredje världen. Men välståndsökningen är nog väldigt ojämt fördelad och talet om demokrati är i hans bok, läpparnas bekännelse - inte en verklighet för gemene man.
Berättelsen om Balram - den vita tigern - är skriven på ett roligt sätt med ett enkelt språk. Det finns spänning i den. Kanske möjligen att mittersta delen blev lite seg, I slutet av boken finns diskussionsfrågor som passar bra om man läser den i en bokcirkel.

Max Kern

2010-03-07

Synnerligen intressant och skrämmande skildring av det moderna Indien. En djupt viktigare bok än vad man vid första anblicken förväntade sig.

Karin D

2010-01-22

Boken var riktigt intressant - i början en berättelse om en klassresa och en resa från landsbygd till storstaden och hur huvudpersonen, chaufförens liv, gestaltar sig. Adiga berättar roligt och på ett ganska absurdt sätt om Indien och livet är verkligen helt annorlunda än vad vi är vana vid. När det bara är en liten bit kvar av boken blir det en plötslig vändning och den sympatiske huvudpersonen visar helt andra sidor av sig själv. Helt logiskt, egentligen, men överraskande. En utmärkt bok för dig med ett öppet sinne!