White Fang

W

Weronica

2023-03-12

Spännande berättelse

Varghunden handlar om att han föddes som varg men när det gått lite år så blev han en tamvarg så dem kallar han Vittand. Väldigt sorglig men ändå underbar. Själv är jag en vargälskare så rekommenderar verkligen!

Therese

2020-07-17

En intressant synvinkel att berätta en historia ur en hunds perspektiv, men tyvärr blir det lite långrandigt och jag sugs aldrig riktigt in i historien.

Josefin

2020-01-15

Grym och spännande.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Philip Stenström

2017-11-18

På en stillsam gård i Santa Clara är tillvaron fridfull och säker för en hund vid namn Buck. Han är trogen tjänare till gårdens ägare, domare Miller. Buck tycks härska över gården, kungen av, sådant som kryper och flyger, i stort sett allt som rör sig. Det är när Buck, mot sin vilja, blir bortförd av två män, och såld på en auktion som slädhund, som den säkra tillvaron radikalt förändras. Den trygga och säkra tillvaron i civilisationen övergår till otrygghet och fara i den främmande vildmarken. Det blir en kamp om överlevnad till varje pris. I naturens vildmarker blir det ett möte mellan det tama och det vilda. Buck, en gång tam och godtrogen, förändras till det motsatta, han härdas för överlevnad. Det är vid sekelskiftet av 1900-talet, i de nordliga regionerna av Nordamerika, som hunden Buck blir en del av guldsökarnas giriga strapatser. Hänryckt från den varma och trygga tillvaron i södern, kastas han oväntat in i det bistra, kalla och ogästvänliga vildmarken. Det är i vildmarken som Bucks, oanade och underliggande, primitiva sidor framtvingas av den hårda omgivningen. Det är en berättelse som skildrar kamp om överlevnad i det vilda, att döda eller dödas, att äta eller ätas. De beskrivna naturskildringarna är enastående och lyckas fängsla essensen av vildmarken. Författaren, Jack London, var, och är fortfarande i högsta bemärkelse, mästare på att skildra vildmarksliv och levnadsöden för djur, men likaså människor. Skriet från vildmarken är, i allra högsta grad, hänförande och en alldeles underbar berättelse.

Philip Stenström

2017-08-26

Varghunden är, precis som Skriet från Vildmarken, en tidlös klassiker som väcker oanade känslor. Ingen annan har förmågan att på ett vördigt och kärleksfullt sätt beskriva naturen som författaren, Jack London. Med ett hisnande narrativ och mångsida karaktärer inspirerar och återberättar London det mest bräckliga och sorgliga, men också det vackraste, ett varghundsliv kan utstå. På det mest enastående sättet återskapas liv och hopp genom storartade skildringar av vildmarkens vackra men likaså brutala sida. Naturens hårda lagar tillfaller, liksom människor, alla djur. Vittand, huvudkaraktär och varghund, är för mig en karaktär som på ett finurligt och subtilt sätt får symbolisera samhällets orättvisor och grymma natur. Den tama och vilda sidan möts för att förena två sidor i en omvärld som vill slita isär dem. Varghunden är en roman som bär allt som är det mest fundamentala för människor, kärlek, hat, överlevand, sorg, svek och lycka. Det finns inte tillräcklig med hyllningar för att prisa denna roman som, oavsett tidpunkt, framkallar oanade känslor varje gång man läser den.

Vi läste Skriet från vildmarken i skolan, någon gång på högstadiet har jag för mig. Jag insåg nu när jag lyssnade på den, att jag dels inte förstod ett dyft av den då, och att jag troligtvis heller aldrig läste ut den eftersom jag inte kunde komma ihåg slutet men ganska mycket från den första delen av boken.

Att följa Buck på hans resa mot det inre ropet från vildmarken var bitvis väldigt tungt. Som hundägare själv tog det emot att höra hur hundarna plågas, hur Buck bryts ner tills han inte längre är en spillra av sig själv. När en av hundarna i hundspannet blir dålig och måste avlivas gråter jag.

Men eftersom det handlar om hundar är också de lyckligare delarna ovanligt vackra. Kärleksbeskrivningen mellan Buck och John är också en av de finaste jag har stött på i en bok, någonsin. Att kunna beskriva en hunds känslor så, utan att kunna använda sig av exempelvis dialog som man kan göra mellan två människor, är en konst och Jack London klarar det med bravur. Jag är väldigt imponerad. Sedan har jag visserligen svårt att tänka mig slutet som speciellt trovärdigt, men sätter man in boken i sin kontext (med tanke på när den skrevs) så blir det något naturromantiska avslutet ganska väntat. Det var en väldigt fin men sorgsen liten bok som inte tog längre än fyra timmar att lyssna igenom.

Anna Hedenstedt

2013-11-19

En hund som huvudperson - jag är skeptisk... Men slutet var fint!

Catrin ....

2013-08-28

Underbar, häftig och annorlunda skildring. Världen sedd utifrån en hunds perspektiv.

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Jag minns att den var fantastisk när jag var omkring 9 år

Fredrik Axelsson

2012-06-14

Spännande, men tyvärr lite för förutsägande för en 4:a.

Tyrquoize Tyrquoize

2012-02-29

Helt fruktansvärt sorglig! Rekommenderar starkt.

Lukas Norlander

2012-01-03

Den var bra och lite läskig

Kamali 

2011-10-11

Sorgliga böcker om djur kommer typ alltid få femmor av mig. Jag är så blödig!

Iris Eriksson

2011-06-24

jag visste inte från början om jag skulle läsa den, den verkade sådär... men en sådan tur att jag läste den! den är väldigt bra! redan från början känner man spänningen och kan inte sluta läsa! jag började läsa den på morgonen, runt 11 och läste ut den kl:6 samma dag!

Caroline J

2011-02-12

Ja, men bra bra bra! Detta är en författare som lyckades fånga mig med få dialoger på ett otroligt sätt.

Denna bok är en bok jag verkligen älskar den är så himmla bra.

Jenny Östensson

2010-08-17

Vacker historia. Författaren lyckas väl med att berätta historien ur varghundens perspektiv. Tror dock att jag skulle behöva läsa den på originalspråket för att kunna ge ett högre betyg.