White Fang

W

Weronica

2023-03-12

Spnnande berttelse

Varghunden handlar om att han fddes som varg men nr det gtt lite r s blev han en tamvarg s dem kallar han Vittand. Vldigt sorglig men nd underbar. Sjlv r jag en varglskare s rekommenderar verkligen!

Therese

2020-07-17

En intressant synvinkel att bertta en historia ur en hunds perspektiv, men tyvrr blir det lite lngrandigt och jag sugs aldrig riktigt in i historien.

Josefin

2020-01-15

Grym och spnnande.

Mattias Sjgren

2019-09-27

Philip Stenstrm

2017-11-18

P en stillsam grd i Santa Clara r tillvaron fridfull och sker fr en hund vid namn Buck. Han r trogen tjnare till grdens gare, domare Miller. Buck tycks hrska ver grden, kungen av, sdant som kryper och flyger, i stort sett allt som rr sig. Det r nr Buck, mot sin vilja, blir bortfrd av tv mn, och sld p en auktion som sldhund, som den skra tillvaron radikalt frndras. Den trygga och skra tillvaron i civilisationen vergr till otrygghet och fara i den frmmande vildmarken. Det blir en kamp om verlevnad till varje pris. I naturens vildmarker blir det ett mte mellan det tama och det vilda. Buck, en gng tam och godtrogen, frndras till det motsatta, han hrdas fr verlevnad. Det r vid sekelskiftet av 1900-talet, i de nordliga regionerna av Nordamerika, som hunden Buck blir en del av guldskarnas giriga strapatser. Hnryckt frn den varma och trygga tillvaron i sdern, kastas han ovntat in i det bistra, kalla och ogstvnliga vildmarken. Det r i vildmarken som Bucks, oanade och underliggande, primitiva sidor framtvingas av den hrda omgivningen. Det r en berttelse som skildrar kamp om verlevnad i det vilda, att dda eller ddas, att ta eller tas. De beskrivna naturskildringarna r enastende och lyckas fngsla essensen av vildmarken. Frfattaren, Jack London, var, och r fortfarande i hgsta bemrkelse, mstare p att skildra vildmarksliv och levnadsden fr djur, men likas mnniskor. Skriet frn vildmarken r, i allra hgsta grad, hnfrande och en alldeles underbar berttelse.

Philip Stenstrm

2017-08-26

Varghunden r, precis som Skriet frn Vildmarken, en tidls klassiker som vcker oanade knslor. Ingen annan har frmgan att p ett vrdigt och krleksfullt stt beskriva naturen som frfattaren, Jack London. Med ett hisnande narrativ och mngsida karaktrer inspirerar och terberttar London det mest brckliga och sorgliga, men ocks det vackraste, ett varghundsliv kan utst. P det mest enastende sttet terskapas liv och hopp genom storartade skildringar av vildmarkens vackra men likas brutala sida. Naturens hrda lagar tillfaller, liksom mnniskor, alla djur. Vittand, huvudkaraktr och varghund, r fr mig en karaktr som p ett finurligt och subtilt stt fr symbolisera samhllets orttvisor och grymma natur. Den tama och vilda sidan mts fr att frena tv sidor i en omvrld som vill slita isr dem. Varghunden r en roman som br allt som r det mest fundamentala fr mnniskor, krlek, hat, verlevand, sorg, svek och lycka. Det finns inte tillrcklig med hyllningar fr att prisa denna roman som, oavsett tidpunkt, framkallar oanade knslor varje gng man lser den.

Amanda - Lsbulle

2016-08-22

Vi lste Skriet frn vildmarken i skolan, ngon gng p hgstadiet har jag fr mig. Jag insg nu nr jag lyssnade p den, att jag dels inte frstod ett dyft av den d, och att jag troligtvis heller aldrig lste ut den eftersom jag inte kunde komma ihg slutet men ganska mycket frn den frsta delen av boken.

Att flja Buck p hans resa mot det inre ropet frn vildmarken var bitvis vldigt tungt. Som hundgare sjlv tog det emot att hra hur hundarna plgas, hur Buck bryts ner tills han inte lngre r en spillra av sig sjlv. Nr en av hundarna i hundspannet blir dlig och mste avlivas grter jag.

Men eftersom det handlar om hundar r ocks de lyckligare delarna ovanligt vackra. Krleksbeskrivningen mellan Buck och John r ocks en av de finaste jag har sttt p i en bok, ngonsin. Att kunna beskriva en hunds knslor s, utan att kunna anvnda sig av exempelvis dialog som man kan gra mellan tv mnniskor, r en konst och Jack London klarar det med bravur. Jag r vldigt imponerad. Sedan har jag visserligen svrt att tnka mig slutet som speciellt trovrdigt, men stter man in boken i sin kontext (med tanke p nr den skrevs) s blir det ngot naturromantiska avslutet ganska vntat. Det var en vldigt fin men sorgsen liten bok som inte tog lngre n fyra timmar att lyssna igenom.

Anna Hedenstedt

2013-11-19

En hund som huvudperson - jag r skeptisk... Men slutet var fint!

Catrin ....

2013-08-28

Underbar, hftig och annorlunda skildring. Vrlden sedd utifrn en hunds perspektiv.

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Jag minns att den var fantastisk nr jag var omkring 9 r

Fredrik Axelsson

2012-06-14

Spnnande, men tyvrr lite fr frutsgande fr en 4:a.

Tyrquoize Tyrquoize

2012-02-29

Helt fruktansvrt sorglig! Rekommenderar starkt.

Lukas Norlander

2012-01-03

Den var bra och lite lskig

Kamali 

2011-10-11

Sorgliga bcker om djur kommer typ alltid f femmor av mig. Jag r s bldig!

Iris Eriksson

2011-06-24

jag visste inte frn brjan om jag skulle lsa den, den verkade sdr... men en sdan tur att jag lste den! den r vldigt bra! redan frn brjan knner man spnningen och kan inte sluta lsa! jag brjade lsa den p morgonen, runt 11 och lste ut den kl:6 samma dag!

Caroline J

2011-02-12

Ja, men bra bra bra! Detta r en frfattare som lyckades fnga mig med f dialoger p ett otroligt stt.

Denna bok r en bok jag verkligen lskar den r s himmla bra.

Jenny stensson

2010-08-17

Vacker historia. Frfattaren lyckas vl med att bertta historien ur varghundens perspektiv. Tror dock att jag skulle behva lsa den p originalsprket fr att kunna ge ett hgre betyg.