White Chrysanthemum

Bracht, Mary Lynn

'Look for your sister after each dive. Never forget. If you see her, you are safe.'Hana and her little sister Emi are part of an island community of haenyeo, women who make their living from diving deep into the sea off the southernmost tip of Korea. One day Hana sees a Japanese soldier heading for where Emi is guarding the day's catch on the beach. Her mother has told her again and again never to be caught alone with one. Terrified for her sister, Hana swims as hard as she can for the shore. So begins the story of two sisters suddenly and violently separated by war. Switch-backing between Hana in 1943 and Emi as an old woman today, White Chrysanthemum takes us into a dark and devastating corner of history. But pulling us back into the light are two women whose love for one another is strong enough to triumph over the evils of war.A riveting, immersive read in the vein of The Kite Runner...

Jennifer Johansson

2020-12-29

Tack Bookmark förlag för recex!

Vit krysantemum handlar om syskonen Emi och Hana som bor i Korea. Vi får följa två perspektiv, Korea 1943 då Hana arbetar som fridykare och Korea är ockuperat av Japan. En dag kommer en japansk soldat till stranden och kidnappar Hana. Det andra perspektivet är Sydkorea 2011, då Emi handskas med förlusten av hennes förflutna och i sina försök att förtränga vad som hände med hennes syster.

Vill du få ont i magen? Och käftsmäll efter käftsmäll? Läs den här boken. Den är tung, vacker, hoppfull, hopplös, magnifik och helt omöjlig att lägga ifrån sig (även fast man ibland måste ta undan blicken från boken på grund av sån grovhet). Jag förstår varför man kan få mardrömmar av en karaktär, författaren har en magnifik berättarröst som får det att spritta i hela kroppen av obehag. Jag uppskattade också väldigt mycket att vi fick följa Emi i framtiden och se hur kriget och vad hon var med om där, fortsatte att påverka henne även långt efteråt.

Det här är en bok som behandlar ett historisk inslag som inte får lika mycket publicitet som andra. Det är när Japan ockuperar Kina och om ett öde som drabbade uppemot 200 000 kvinnor under andra världskriget. Det handlar om systerskap, hopp, krig, misär, skam, och styrka. Jag gillade också väldigt mycket att författaren visste när hon skulle göra förändring i handlingen. Vissa stunder kunde jag känna att boken tappade i tempo, men då var det bara några sidor in så ändrade författaren takt igen och boken återkom till sin normala takt.

Men gå in i den här boken försiktigt, den behandlar ämnen som mäns våld mot kvinnor, förtryck av kvinnor, prostitution, kidnappning och annat som är väldigt triggande. Och det gör det ännu värre att det faktiskt är sanningen - även om kanske inte precis Hana och Emi har funnits, har det funnits hundratals andra kvinnor som upplevt liknande.

Jag gillade även väldigt mycket att även om männen generellt betedde sig väldigt hemskt, så fanns de ändå de män som var vettiga. Och jag tycker det är viktigt när man skriver en sådan här typ av bok att inte glömma och "dra alla män över en kam". Jag hade önskat mer inslag av historia i berättelsen, men samtidigt så hänvisar författaren till mängder av litteratur längst bak i boken ifall man vill lära sig mer.

En väldigt läsvärd bok som både lär dig väldigt mycket om Koreas historia, men också som är full av hopp och kärlek trots det hemska.

Nerdy Books

2020-10-07

Den här boken är väldigt mycket och jag har lite svårt att sätta ord på det jag känner. Den är å ena sidan väldigt vacker och fin men å andra sidan fruktansvärt hemsk. Boken baseras på verkliga händelser, vilket bara gör det hela ännu värre.

Boken är fantastiskt intressant men gripande. Den beskriver övergrepp, utnyttjande och skam men också styrka, överlevnad och kärlek. Om man blir triggad av sexuellt våld ska man absolut inte läsa boken, men annars tycker jag det är en bok som borde ingår i läroplanen och läsas i gymnasiet. För det här är verkligen inget som lärs ut! Jag visste knappt något om hur Korea blev till två, väldigt olika, länder eller att Japan har ockuperat det som tidigare var Korea men här får man reda på det. Kan verkligen rekommendera boken, men man får vara förberedd på att den inte är någon dans på rosor direkt.

Hanna Gyllberg

2020-08-19

Otroligt gripande och svår att lägga ifrån sig. Ingen feel good bok men än dock en bladvändare där vissa otäcka skildringar gör att man glömmer bort att andas. Boken skildrar en mycket fin och kärleksfull syskonrelation som minst sagt satts på prov under det kinesisk-japanska kriget på 40-talet.

Hanna L

2020-06-14

Väldigt spännande och jag gillar slutet.

Karin Åkeson

2020-04-13

Frida Tosterud

2019-10-30

En bok som berör på så många plan. En historia som måste berättas.

2019-08-14

Valde den här enbart för att lyssna på något annat än en deckare. Och det ångrar jag inte! Vilken tragisk historia om de två systrarna! Rekommenderas!

Nina Gustafsson

2019-08-08

En koreansk familjs öde visar läsaren hur krigen format och fortfarande påverkar Koreas befolkningen. De två kvinnorna i fokus berättar och fruktansvärda övergrepp, skam, sorg men också om kärlek till en syster och till det djupa havet. Lite tillrättalagd men det får man bortse från.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Två rörande livsöden för dessa två systrar. Det tog ett tag att komma in i boken,dvs del 2 var mycket bättre. I slutet sätt jag och sträckläste och måsta samla mina tankar efteråt. Tackar ödmjuk att jag fick ta del av en av de 80 kvinnorna som finns kvar i livet att kunna berätta något så brutalt

Anna Maria Nordvall

2018-11-04

Mycket spännande . Hemska skildringar men viktigt och trovärdigt.

Ann Simonsson

2018-06-28

Inte min favorit men lyssnar vidare på del 2.

2018-06-16

Så mycket man inte vet, så mycket som händer kvinnor runt om i värden.
Tragisk, gripande och ett språk så vackert att jag fångas frånförsta sidan.

Stark, gripande och vackert skriven!