Where The Crawdads Sing

Owens, Delia

Fans of Barbara Kingsolver will love this stunning debut novel from a New York Times bestselling nature writer, about an unforgettable young woman determined to make her way in the wilds of North Carolina, and the two men that will break her isolation open. For years, rumors of the "Marsh Girl" have haunted Barkley Cove, a quiet town on the North Carolina coast. She's barefoot and wild; unfit for polite society. So in late 1969, when handsome Chase Andrews is found dead, the locals immediately suspect Kya Clark. But Kya is not what they say. Abandoned at age ten, she has survived on her own in the marsh that she calls home. A born naturalist with just one day of school, she takes life lessons from the land, learning from the false signals of fireflies the real way of this world. But while she could have lived in solitude forever, the time comes when she yearns...

Varvar övertydligheter med att hafsa över annat på ett ologiskt sätt. Orkade inte mer än 180 sidor av över 800.

Bra bok, mycket läsvärd!

Till och från tycker jag den är ganska okej samtidigt som det här utan tvekan är en av de mest överreklamerade romaner jag läst på mycket länge enligt mig. För samtidigt som den har partier som är okej, har den partier som är ointressanta och som känns mer som sagor än något annat. Den är dessutom alldeles för orealistisk för mig och för stunden så slutar jag lyssna efter halva boken eftersom jag trots att den har partier som är okej, är ointresserad av hur den slutar. Kanske att jag någon gång i framtiden lyssnar om den och då ger den ett högre betyg. Den är välskriven men det här är inte en bok som jag skulle orka att läsa för hand.
Mitt slutbetyg för tillfälligt blir, en stark 2:a!

Vilken underbar roman! Perfekt att läsa under två regniga julidagar. Det var länge sedan tårarna rullade medan jag läste, en sådan vacker historia och helt underbara beskrivningar av djur, natur, växter, våtmarker och vatten. Läs berättelsen om den fantastiska Kya, glöm alla ”varför” och ”hur”, bara njut!

En storslagen, djup och spännande berättelse som är på samma gång medryckande som romantisk, ömsint och sorglig. En bok jag varmt rekommenderar.

läsvärld

Så intressant och bra!

Sommarens läsupplevelse

En helt magisk bok, bara läs den! Det är en väldigt gripande berättelse om en ung flickas utsatthet när världen vänder henne ryggen. Vacker, poetisk och alldeles oemotståndlig!

Helt fantastisk bok! Så vackert och poetiskt skrivet, från första till sista sidan!

Härlig bok att läsa!

// Anna

Började mycket bra med Kyas uppväxt och liv i träsket. Kände dock efter ett tag att det blev mer och mer Harlequin av boken: Sköra, vackra kvinnor, falska män och förstås hedervärda och goda män som måste skydda kvinnorna mot förstnämnda män. Snälla fattiga och elaka rika. Lite väl stereotypt, men allt som allt en rätt mysig läsupplevelse.

Alldeles underbar!

Vilken historia! Första 100 sidorna var lysande, sedan var den lite annorlunda men fortfarande väldigt bra. Förstår att den är nominerad till årets bok 2020 (blir inte förvånad om den vinner).

Torbjörn Nilsson

2020-06-02

En sentimental, modern folksaga. Språket flyter på och inläsningen är bra. Blev lätt tårögd några gånger.

Engelska Väninnan

2020-05-28

Jo, oförglömlig är den allt och vissa partier engagerande. Men totalt sett var romanen allt för långrandig och personen Kya inte alls trovärdig.

Lollos Bokhörna

2020-05-28

Kya växer upp i våtmarken utanför en liten by vid North Carolina. Hon lever i en fattig familj och en efter en ger sig hennes familjemedlemmar av. Till slut är hon själv.
Kya är ett barn som tvingas att överleva själv. Som isolerad från omvärlden blir hon istället ett med naturen. Hon utforskar, dokumenterar och samlar på sig kunskap.
Det här är en bok som kommer stanna kvar länge hos mig. Berättelsen om Kya är fantastisk. Jag fascineras över hennes styrka, hur hon kämpar och tar sig över hinder. Hur hon bygger upp sitt liv och överlever. Hennes sorg och hennes glädje träffar mig och jag kommer att tänka på henne länge.
Jag älskade den här boken, hur berättelsen är uppbyggd. Språket är så vackert, målande, beskrivande och det är både sorgset och hoppfullt.

Där kräftorna sjunger är nominerad till Årets bok 2020 och jag förstår varför. Det är en roman som har allt, kärlek, vänskap, hemligheter och ett otroligt vackert språk.

Henrik Johansson

2020-05-27

Spännande och tragisk, som gjord för sträckläsning, men i mitt tycke ett lite för gråtmilt slut

2020-05-25

En riktig bladvändare, svår att lägga ifrån sig. En fantastisk skildring av påtvingad ensamhet i samklang med naturen. Ett barn lämnas ensamt i våtmarker, lär sig leva i samklang med naturen men blir bortstött av samhället som Träskflickan. Samtidigt som det är en roman om fördomar, ensamhet och kärlek blir det en mordhistoria. Svårt att sluta läsa men lite väl spektakulärt blir det.

Solveig Andersson

2020-05-20

Talbok, storytel
Jag kan enbart hålla med hyllningskören till denna superba, finurligt författade roman som piggar upp i isoleringen. Läs den!

Jennifer Johansson

2020-05-15

Tack till Bokförlaget Forum för recex!

Där kräftorna sjunger är en bladning mellan en långsam thriller och en berättelse om en unga kvinnas kamp att överleva ensam, samtidigt som det är en fenomenal hyllning till naturen. Kya Clark tvingas leva ensam när en efter en av hennes familjemedlemmar lämnar henne ensam i våtmarken. Byborna börjar kalla henne "Träskflickan" och till slut har hon enbart måsarna och naturen till vänner. När en bybo, Chase Andrews, hittas mördar, faller lotten direkt på att det är hon som ligger bakom mordet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna recensera den här boken utan att bara höja den till skyarna som den redan har gjorts. Owens och översättares fantastiska språk är så magnifikt att det är första gången på länge jag verkligen läst något sakta för att få alla ord att sjunka ner. Författarens miljöbeskrivningar är otroliga, och samtidigt som det är fiktion så döljer sig biologi och zoologi i texten som gör att du lär dig lite hela tiden om både våtmarken, men även dess invånare. Det bildas en respekt för de djur som lever där. Jag vill bli zoolog nu.

Språket är så fantastiskt att jag vill bara slut skriva den här recensionen och påbörja boken på nytt, så mycket älskade jag den. Och för en person som sällan läser om en bok, så är det ett väldigt högt betyg. Dikterna i boken fick mig att vilja börja läsa poesi, men bara poesi av Amanda Hamilton. Jag vill rama in dikten Eldflugan och läsa den om och om igen.

Huvudpersonen, Kya, och resterande av karaktärerna är så fulländade att de känns som personer som måste leva på riktigt. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kunde vara intressant att följa Kya och mata måsarna, men jag njöt varenda sekund. Thrillerinslaget av boken gav den extra kryddan för att hålla tempot uppe i boken och det var i precis rätt tillfällen som de små snuttarna av detektivarbete kom.

Vad gäller själva handlingen så är det bara mer än en ensam ung kvinnas kamp om överlevnad och ett mord. Det handlar om utanförskap, rasism, sexism och hur fördomar kan spegla människors val något oerhört. Om hur rykten kan göra så att en persons liv blir helt annorlunda.

Har du inte blivit övertygad om att läsa den redan, så hoppas jag att du ändå ger den en chans. Den är värd alla lovord som har sagt om den. Och vinner inte Där kräftorna sjunger Årets Bok 2020 kommer jag bli oerhört besviken.

2020-05-13

Där kräftorna sjunger är en helt fantastisk bok. Och den är inte lik något som jag har läst tidigare. Författaren Delia Owens, är zoolog, och har tidigare gett ut faktaböcker. Men den här boken, blev hennes debutbok inom skönlitteraturen, vid sjuttio års ålder. Och den blev den mest sålda boken i USA förra året.

Boken är en underbar naturskildring samtidigt som den är en bok om utanförskap. Men det är också en bok om kärlek och vänskap. Och det finns även en mordutredning i boken. Det är en helt osannolik men samtidigt helt trovärdig historia.

Där kräftorna sjunger är svår att beskriva. Utan den måste upplevas. Så jag rekommenderar varmt boken till alla för en mycket fin läsupplevelse. Och självklart får boken högsta betyget av mig.

Marie Bonnevier

2020-05-07

Riktigt bra bok med många fina naturskildringar. Kyas öde att som ung flicka bli övergiven av hela sin familj är mer än sorgligt och hennes känsla av total ensamhet beskrivs på ett gripande sätt. Det finns trots allt några personer i hennes närhet som vill henne väl, det gör att man klarar av att läsa boken och alla svårigheter Kya genomgår. Dessutom är boken spännande, oförutsägbar och svår att lägga ifrån sig. Rekommenderas!