What I loved

Hustvedt, Siri

| 2003

"What I Loved "begins in New York in 1975, when art historian Leo Hertzberg discovers an extraordinary painting by an unknown artist in a SoHo gallery. He buys the work; tracks down the artist, Bill Wechsler; and the two men embark on a life-long friendship. Leo's story, which spans twenty-five years, follows the growing involvement between his family and Bill's--an intricate constellation of attachments that includes the two men, their wives, Erica and Violet, and their sons, Matthew and Mark.The families live in the same New York apartment building, rent a house together in the summers and keep up a lively exchange of ideas about life and art, but the bonds between them are tested, first by sudden tragedy, and then by a monstrous duplicity that slowly comes to the surface. A beautifully written novel that combines the intimacy of a family saga with the suspense of a thriller, "What I Loved...

Mikaela86

2020-09-06

Vad jag älskade är en en levande roman. Karaktärerna känns väldigt trovärdiga. Det är lätt att bara vara i boken och nästan kännas som man är med. Den har ett djup jag gillar och väcker tankar. Komplex och fin skildring av livet.

Sara Ekdahl

2020-03-22

2019-05-09

Det är en bok pm vänskap, kärlek och svek men också om ensamhet och saknad. Karaktärerna är så levande och trovärdiga med alla fel och brister. Siri Hustvedt har ett underbart språk och driv i berättandet och skildrar känslor och relationer så naturligt och gripande. En fantastisk läsupplevelse som jag starkt kan rekommendera.

Karin Nilsson

2018-06-24

Fantastisk roman! Med ett vackert och målande språk fängslar Siri Hustvedt mig från sida 1. Ville inte att den skulle ta slut.

2018-03-18

Helt makalös berättelse som berörde mig djupt på många plan. Hustvedt skriver fantastiskt och hennes karaktärer blir för mig levande och bekanta. Konsten och utställningarna blir så välskrivna att det känns som att den existerar på riktigt. Jag vill krypa in i deras liv ibland och leva det. Sedan fångar hon lika väl sorgen, olusten och rädslan. Det kryper under skinnet och jag vill inte sluta läsa. Kommer att ha med mig denna bok länge.

maria görts

2015-05-03

Lite långsam stundom men satt kvar väldigt länge. Vacker.

Ulla Dahlander

2014-12-17

Uppskattar mycket Hustvedts sätt att analyser och begrunda människors handlande. på ett nyanserat och ibland ganska krävande vis tvingar hon emellanåt läsaren att stanna upp och tänka. En nackdel med hennes författarskap är att hon genomgående rör sig i akademiska miljöer.

Hannes Skarin

2014-01-06

Stundtals stilistisk, prestigelös magi. Stundtals bra. Älskar första delen. 8+/10

Elisabeth Nord

2013-11-14

Kommer alltid att minnas läsningen av den här boken, trots att det var flera år sedan jag läste den nu. Så otroligt vackert skriven, tänkvärd, intressant och bra gestaltad - men kanske mest av allt spännande. Ovanligt dock med en bok som är så spännande i kombination med allt det andra. Läs!

Eva Rydinger

2013-09-12

Vad jag älskade denna boken! ?Vad jag älskade? är den perfekta romanen. Kom ihåg det! Den perfekta romanen. Den är så perfekt så att jag undrar varför jag i herrans namn tror att mina egna berättelser behövs när den perfekta romanen redan är skriven. Och varför är den perfekt? Jo, Siri Hustvedt vet hur man berättar en historia. Hon bjuder in mig på en resa där jag sitter bredvid föraren ? berättarjaget Leo Hertzberg ? utan att jag vill vika av en enda sekund. Berättelsen är skriven med en rak och fängslande prosa. Det är mänskligt, det är rikt och det är engagerande. Historien om de två familjerna som spänner över tjugofem år är på något sätt sprungen ur sig själv och jag får en känsla av att denna berättelse inte hade hela förloppet klart för sig förrän den faktiskt skrevs. Scenen är SoHo och jag är där och upplever de smutsiga, lappade gatorna, town houses med brandstegar, brölet, människorna? Karaktärerna Bill, Violet, Mark, Matt, Erica är mänskligt porträtterade och har alla ett djup som vi får ta del av. Ibland ett vråldjup visar det sig som förvånar både dem själva och läsaren. Ja, jag älskar helt enkelt denna bok! Läs den!

Maria Nilsson

2013-08-13

Jag hade svårt att komma in i Vad jag älskade. Historien kändes för konstruerad, nästan frampressad, och jag kunde inte engagera mig i samtalen om konst och inte i personerna heller... En välskriven men likgiltig roman.

Joanna .

2013-02-19

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Å ena sidan otroligt seg..gav upp ett tag efter ca 100 sidor. Tog tag i den igen senare och då grep den tag så jag ville fortsätta. Men sammantaget blir det ändå bara en tvåa i betyg. Mest pga otroligt långa utdragna beskrivningar.

Sofia E

2012-10-20

"Vad jag älskade" har ett vackert språk och fängslande scener. Språket och huvudpersonernas starka vänskap och kärlek får mig att av begär läsa vidare. Boken är länge ganska jämntjock, men ändå medryckande och på vissa ställen rätt så gripande. Det är ändå inte förrän vid de sista 70 sidorna (som är de bästa i hela berättelsen) som jag blir som mest berörd, vilket lyfter mitt vitsord till en femma.

Jessica Bengtsson

2012-05-04

Åh vilken underbar bok!! Sträckläste denna vackra kärlekshistoria som rymde både lycka, smärta och spänning.

Malin H

2012-04-24

förutom att jag gillade tonen i boken språket och nästan alla karaktärer så överraskar jag mig med att bli irriterad på husvedt... varför väljer hon att skriva ur vita, medelålders mäns perspektiv? varör valde hon inte violet eller erica som jag? en givande läsning, dock lite för lång, lite för mycket återberättande av konst som inte alltid gav mycket. och så kunde giles ha skippats helt. och hälften av mark.

Linda Abramsson

2011-12-28

Mycket välskriven bok om relationer, kärlek, vänskap och sorg. Tonen i boken är ganska vemodig och den blir nästan på gränsen till långtråkig ibland. Men tack vare det vackra flytande språket och nyanserade personbeskrivningarna så läste jag ändå vidare.
Jag tyckte mycket om boken men ändå längtar jag inte efter att läsa fler böcker av samma författare. Det finns andra författare som skriver minst lika bra utan att bli tråkiga.

Kenneth Olausson

2011-08-13

En vandring från gemenskap till ensamhet, från lycka till sorg, från aningslöshet till insikt. Men hela tiden med hoppet, och samtalet, som en läkande kraft.

Eva Pettersson

2011-06-13

Nej, nu ger jag upp hoppet om att jag någonsin ska tycka att Siri skriver bra böcker. Jag vet att många tycker att hon är bra, så jag har försökt ett par gånger med hennes böcker, men de lyckas inte beröra och engagera mig, även om grundhistorierna är bra.

Sofie Petersson

2011-06-03

Jag tycker att den här romanen är fantastisk, den breder ut sig och det är omöjligt att veta vart den ska sluta. Det blir mer av Siri Hustvedt för min del.

Mia Lundberg

2011-04-03

Så otroligt seg bok. Blev mycket besviken då jag väntat mig så mycket mer av den här författarinnan. Det var en lättnad när den var avslutad.

Birgitta Spele

2011-02-10

Verkligen heltäckande berättelse vilket gör den lite seg emellanåt. Annars intressant och berörande.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Den växer på mig sen jag läste den och jag vet att den kommer bli bättre när jag läser om den om några år.

Anna Malmqvist

2010-07-01

En emellanåt seg och tråkig bok (framförallt i början) men som då och då på allvar fångar ens intresse,
vilket gör att man trots allt fortsätter att läsa. Den lyfter dock i slutet.
En läsvärd bok, men jag föredrar utan tvekan hellre hennes mans (Paul Auster) böcker.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

En sann skildring av vad ett partnerskap har för prövningar genom åren...

Ingrid Selnes

2010-05-19

Åå, vilken bok, jag var helt uppslukad ända till slutet.

Elisabeth Karlberg

2010-05-04

Xenia Oxenstierna

2010-03-05

Boken är välskriven och det är tydligt att författaren har kunskap om psykopati. Dessutom är boken kunskapsberikande, när det kommer till Konst.

Hennes ordförråd är mångsidig, välformulerad och det märks på språket att hon är poet.

Kort sagt: Det är en djup bok som berör. Klart läsvärd

2010-02-20

Berättaren Leo är en intellektuell person och det är också alla andra som skildras av honom. En jäkla massa filosofer och analyser hindrar upplevelsen.

Maria Nordström

2010-02-11

Den bästa bok jag läst. Jag önskade att den aldrig skulle ta slut. En plågsamt sorglig bok. Den handlar om en man som råkar ut för det allra värsta att förlora sitt barn.

lena söderberg

2010-01-18

En av de bästa böcker jag har läst. Om konst, vänskap o kärlek, New York, galenskap. Jag funderade mkt kring det jag läste.
Inte helt lättläst men var väldigt svår att släppa

Anders L

2010-01-02

Mycket gripande historia som kräver långa, lugna läspass för att bäst komma till sin rätt.

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Jag tyckte inte att den var så vidare bra den här. Läste en tredjedel, sedan gav jag upp. Får väl försöka igen kanske.

Emma Utter

2009-09-14

Siri Hustvedts roman ?Vad jag älskade? är en ovanlig roman som förenar finstämda människoporträtt med avancerad filosofisk diskussion. De starka vänskapsbanden mellan de två familjerna framträder med det gemensamma konstengagemanget som bakgrund. Hustvedt betonar värden som trohet och närhet samtidigt som berättelsen handlar om att finna sin identitet i en ytlig värld. Jag fann emellanåt att de rent teoretiska avsnitten blev lite för många och långa, samtidigt som jag aldrig tyckte att människorna i berättelsen hamnade i bakgrunden av själva historien. Snarare blir konsten en hjälp för personerna att förhålla sig till sina livsöden och sin verklighet. Hur titeln skall tolkas är jag ännu inte klar över ? VAD jag älskade eller Vad jag ÄLSKADE! Hur som helst en fantastisk roman som jag hade svårt att släppa tanken på mellan läsningarna.

Susanna Svanberg

2009-09-03

Märklig bok. Jag hade för höga förväntningar och blev besviken. Den fängslade ibland och var riktigt spännande. Men jag hade aldrig några problem att lägga ifrån mig den så den tog lång tid att läsa. Svårt att identifiera sig med någon och nästan alla personer var lite sorgliga.

Lisa N

2009-08-21

Jag hade ingen aning om kopplingen till Paul Auster , men tänkte på Austers Månpalatset ofta under läsningen. För mig kan Auster kännas lite neurotisk och irrelevant ibland, men det här var mycket närmare. Håller med Anders om att huvudpersonen var lite blek till och med för att vara en betraktarfigur.

clara eliasson

2009-06-27

Den här boken är bland de bästa jag någonsin läst. Boken innehåller alltifrån kärlek till spänning, vetenskap till poesi. Siri fyller hela kvoten. Om man ska läsa en bok i sitt liv - skulle jag starkt rekomendera denna.

FranZone c”,)

2009-06-18

Jag har endast läst denna bok av Siri men tycker nog bättre om henne än hennes man Paul Auster, speciellt de "konstiga" delarna. Dock, så blev det ganska sorgligt efter halva boken...

Frida Andersson

2009-06-18

Detta är en av de värsta böckerna jag har läst.. Jag läste klart den men det tog mig hur lång tid som helst. Det värsta med boken var att både historian och språket var tråkigt...

Anders Högman

2009-06-18

Hmmm, vad skall man säga om denna underliga bok. Boktipset säger att jag skulle tycka 5.0! Jag börjar med minsuen. Många partier är riktigt sövande, ändlösa skildringar av konstverk som beskrivs målande, men ändå känns det lite fisförnämnt och abstrakt, skulle ju vara kul att se nåt av allt detta påhittade. Sen har jag svårt identifiera mig med den ngt lame huvudpersonen, en riktigt knastertorr akademiker. Men, boken har sin ljuspunkter. Efter ca 200 sidor så blir det dramatiskt och även sista 100 sidorna är både spännande och gripande. En trea kan den få.