Shantaram

»Ett litterärt mästerverk med thrillerns grepp.« - Daily Telegraph I början av 1980-talet begick australiensaren Gregory David Roberts en rad väpnade rån för att bekosta sitt heroinmissbruk. Han åkte fast men lyckades rymma från ett av Australiens mest välbevakade fängelser. På falskt pass tog han sig sedan till Indien och anonymiteten i den myllrande miljonstaden Bombay. Shantaram är Gregory David Roberts egen berättelse från de händelserika och omtumlande åren som förrymd fånge i Bombays undre värld. I ett av stadens slumområden öppnar han en sjukvårdsmottagning för att hjälpa de fattiga och nödställda. Han arbetar för maffian som pengatvättare och förfalskare av pass och han följer med en expedition till Afghanistan under ledning av maffialedaren Abdel Khader Khan för att förse mujaheddin med vapen i kampen mot ryssarna. Han kastas i indiskt fängelse och får utstå svår tortyr...

Gunnel Lindström

2017-08-05

Fascinerande läsning om Indien. Betyget 5 för för de första 700 sidorna. Betyget 3 för de sista 200 sidorna. En tegelsten som kunnat kortas av.

Jacob Lamne

2017-05-21

Ett maratonlopp att ta sig igenom givetvis, lite väl episodisk iaf under större delen, men växer på en efterhand. Jag hade velat veta mer om hans liv i Australien också.

Matilda Pråme

2017-01-05

Riktigt bra bok! Spännande och det händer mycket hela tiden vilket gör att en vill fortsätta läsa. Liiiiiite överdrivna beskrivningar av händelser ibland som blir lite zZzZzZz men kan ändå rekommendera dem VARMT till typ alla.

guidegirl

2016-12-21

Jag var helt fascinerad genom hela boken. Jag har varit i Indien flera gånger vilket gör det än mer intressant.

Monics Jönsson

2016-06-26

Förskräcktes lite av bokens tjocklek, men den var värd all den tid det tog.

Hanna Melin

2016-04-15

Lång. För lång. Orkade mig inte igenom den, trots väldigt spännande och oerhört detaljrik historia. Alla berättelser och passager vävs in i varandra vilket gör att det skapas svindlande många trådar att hålla reda på. Någon dag ska jag orka det också. Men skildringen av Indien är det mest värdefulla.

david Halfvordsson

2015-12-29

En utmärkt skriven bok (läste på originalspråket) går lagom fort fram. Även om det inte händer speciellt mycket i vissa delar så är boken angenäm att läsa ändå pga den mysiga stämningen. Man vill verkligen besöka Bombay efter att ha läst boken. Det som va mindre bra va de sista hundra sidorna av boken pga det mindre attraherande gangsterlivet och allt vad det innebär.

Rebecka Fagerström

2015-11-19

One of the best books I ever read. Deep, sincere and intelligent. A true adventure and with a lot of heart. Love that it's not over in a kick too...

Marita Ryen

2015-09-07

En otrolig historia. Första dryga halvan var värt 5 stjärnor andra halvan 3 stjärnor. Ska absolut läsa fortsättningen.

Mårten Fäldner

2015-08-10

Tidvis fantastisk, men alldeles för lång och jag tappade intresset för hans märkliga kärlek till kvinnan på piedestalen

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Tre ljudböcker på Storytel = en riktig långkörare. Värd varenda minut! En av de bästa böckerna som jag läst.

Femma trots våldet.

Jesper Svensson

2015-02-03

Intressant

Birgitta Olai

2015-01-07

Underbar beskrivning av Indien.

Lars Wekell

2014-12-24

Läsvärd

Tanja Lindgren

2014-12-18

Helt klart en av de bästa böckerna jag läst. Och att den dessutom är författarens egna historia gör den inte sämre.

Kim M. Kimselius

2014-09-17

Under lång tid har jag levt i Indien, besökt Afghanistan, varit i indiskt fängelse, bott i slummen, levt som en knarkare, ja jag har verkligen levt mig in i berättelsen om Shantaram, det indiska namn som australiensaren Gregory David Roberts fick i en liten indisk by, när han hade flytt från fängelse i Australien till Indien.

Det här är en mäktig bok, otroliga personskildringar som får mig att gråta när någon dör, att skratta med dem när något går bra, att lida, att vara där. Djupa tankar och lättsinne, ja den här boken har i stort sett allt. Det här är en otroligt tjock bok, men värd varenda timmas läsning. Rekommenderar den varmt!

Kim M. Kimselius

2014-09-17

Lotta Berlin

2014-03-03

Alltså, den här boken är svår att beskriva kortfattat. Man får följa en man som är på flykt undan fängelse, hans liv i Indien tillsammans med vänner, ovänner, makt, kärlek, droger, fattigdom, rikedom, mänsklighet och omänsklighet.
Den är bra, läs den! :-)

Per Berger

2013-10-28

De första två femtedelarna väldigt fina och vyöppnande, med igenkänningsfaktor för den som varit i Indien. Övergår i osannolika upprepningar och våldsexcesser (kan vara sanna ändå förstås).

Emma Svensson

2013-09-29

Detta är den tråkigaste bok jag någonsin har läst!

Sara Frimodig

2013-09-23

En bok med extra allt! Underhållande, gripande, spännande, välskriven och med fantastiska miljö- och personbeskrivningar. Historien är helt makalös. En av de bästa böcker jag läst!

Teresia Kjellgren

2013-08-26

Så himla bra bara. Det har ryktats om en uppföljare hur länge som helst men tills den kommer kan man läsa den här om och om igen!

Annelie Andersson

2013-08-16

Egentligen vill jag ge den 4,5 En mycket tjock och bra bok 945 sidor

Jonas Utterström

2013-08-10

Första halvan är väldigt bra och ger en trovärdig insikt i Bombay. Andra halvan verkar han gå bort sig i sina gangsterintriger.

Hanna Lennartsson

2013-07-23

Fullkomligt fantastisk! Önskar att jag aldrig hade läst den så att jag kunde läsa den igen för första gången.

Anki Vincent

2013-07-20

Som en saga för vuxna, otroligt om den är sann. Ngt trög emellanåt och mkt tjock. Men den är absolut läsvärd.

Ceen E

2013-07-19

Härlig beskrivning av ett färgrikt Indien! Lite väl långdragen emellanåt och kanske inte så spännande slut..kändes som att det inte fanns någon riktig slutkläm som band ihop boken men visst, svårt att göra med en bok på nästan 1000 sidor. Varierande språk men bra beskrivningar av de olika personligheterna som präglar boken! Phu nu e jag klar med denna tegelsten men någonting höll mig ändå kvar till slutet!

clara mage

2013-05-16

Perfekt som ljudbok då den är oändligt lång och spännande.

Hanna Bragberg

2013-03-10

Väldigt långsam och mest tråkig. Otäcka våldsscener och en massa olösta relationskriser hit och dit. Fattade aldrig vad karln höll på med, men han var bra på att skaffa sig kompisar.

Peter Gänger

2013-03-03

Har nu försökt ta mig in i denna tegelsten 3 gånger, men stupat varje gång. Trots att jag kom igenom ca 150 sidor denna gång, ger jag upp nu. Jag tycker boken är krångligt skriven, och den trollbinder mig tyvärr inte tillräckligt för att jag ska orka igenom nästan 1.000 sidor. Åker in i bokhyllan för sista gången...

Björn Math

2013-01-05

Läs

O

Olof Skoglund

2012-12-17

Det här är en av de bästa böckerna jag läst! "Episk" är ett ord jag skulle använda för att beskriva historien. Först blev jag lite skrämd av dess längd, den tog mig större delen av hösten att läsa! Men nästan direkt dras man in av de livfulla beskrivningarna av Bombays undre värld. Under hela läsningen är det en väl avvägd balans mellan romantik och allvar samt action och filosofi. Pga längden blir det emellanåt många namn och enskilda händelser att hålla reda på men oftast arbetar Roberts in några mikro-återblickar som gör att man inte tappar greppet om vad som försiggår. En starkt bidragande orsak till att boken håller i över 900 sidor är även de miljöbyten som sker (utan att spoila för mycket). Om man, som jag, gillar exotiska välskrivna romaner med en viss äventyrskänsla är Shantaram perfekt!

Håkan Lindgren

2012-11-13

Började som en 5:a, slutade som en 3:e, helt enkelt för att det blev för långdraget. Blev lite trött på berättarens sätt attf ramställa sig själv.

Raul Carlson

2012-08-22

Fantastisk berättelse, men emellanåt dåligt berättad. Läsvärd.

Ebba Sääf

2012-07-31

Svindlande historia med ett fantastiskt språk. Sträck läste!

Elin Rickmarker

2012-07-31

Ingen bok som tilltalade mig. Läste 200 av 900 sidor men slutade där. Handlingen kom aldrig riktigt igång.

Marie Bonnevier

2012-07-28

Omfattningen på boken har avhållit mig från att börja läsa den under ett tag, men när jag väl började så kunde jag under vissa perioder inte slita mig från boken trots att den bitvis är mycket rå och beskriver våldsamma scener lite väl ingående. Tycker att jag levde med huvudpersonen i Mumbais slumkvarter, kände dofterna och såg eländet där men också glädjen hos människorna. Persongalleriet var mycket skickligt beskrivet. Intressant att läsa Lin eller Shantarams betraktelser över varför han började och höll på med läkarvården i slummen. Inte alltid folk kan erkänna att det finns något bortom det till synes osjälviska agerandet.
Jag tyckte vissa delar av boken var mindre intressanta, t ex delen om kriget i Afghanistan och hade gärna sett att boken varit 200 sidor kortare. Men allt som allt en intressant bok som gav en - för mig - annan och djupare bild av Indien och Mumbai.

Vad är det här för dravel? Åsa-Nisse i Indien? Har läst 250 sidor och det är så buskisklyschigt och fattigt skrivet att det känns som att läsa en ratad följetong i Allers.
Blir det på något sätt bättre?

Elina Johansson

2012-07-06

Fantastisk bok som får känslorna att flöda och jag både grät och skrattade högt flera gånger! Rekommenderar den till alla!!

Jens Persson

2012-06-26

En verkligen bra och läsvärd bok om hur livet i Bombay kan te sig!

Cecilia Winberg

2012-06-09

Underbart att hitta en bok som inte tar slut efter ett par dagar. Ett fåtal partier i boken tyckte jag blev lite långtråkiga men de var få. Efter nästan 1000 sidor kom jag på mig själv att tänka att jag gärna läst mer!

Karin Norlander

2012-05-27

Svag 3:a, hade man tagit bort alla utbroderade metaforer hade man kunnat halvera boken till ett mer hanterbart format.

Camilla Jacobsson

2012-04-08

Fantastisk berättelse men för många sidor för att få fem stjärnor av mig.

Izabela Kosznik

2012-02-28

Detta är ett storslaget läsäventyr. Shantaram är en bok som innehåller allt som en bra bok ska ha, det finns späning, intrig , kärlek , äventyr, till det tillkommer målande beskrivningar , exotisk miljö och karismatiska personbeskrivningar .

Erik Jonassson

2012-01-22

I början var der för mycket romantiserande av allt slumliv och dessutom lite pladdrig men den tog sig och blev riktigt bra och engagerande.

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

Lite seg i början, men otroligt fängslande från mitten och framåt. Mycket vackert och målande språk som ibland kan kännas lite klyschigt, men jag gillar det ändå. Faktum är att jag gillar boken mer och mer ju längre tiden går efter att jag läst ut den!

Gun Petersson

2012-01-08

Har varit uppslukad av boken en månad och när den nu tog slut vill jag ha en fortsättning. Verkligen fängslande, det känns som att vara i Indien - fantastiskt.

Lars Lisspers

2012-01-03

Man fängslas av historien och lever sig in i hur huvudpersonen har det. En tjock men läsvärd bok.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Målande skildringar och livfull story, gick oväntat snabbt att läsa trots att den är lång.

Emilia J

2012-01-02

Det är en väldigt bra bok. Väldigt bra. Men den går inte att ta sig igenom för min del. Detaljbeskrivningarna är alldeles för långa och det känns som man inte kommer någonvart. 900 sidor av det orkar jag helt enkelt inte med. Så betyg efter långt ifrån slutfört boken blir ett godkänt/bra.

Glasöron .

2011-11-18

Shantaram...

Ulla Englund

2011-10-08

Historien utspelar sig i ett spännande Indien men det känns som den är skriven i ett utifrånperspektiv, är för mycket äventyrsbok. Jag kommer inte huvudpersonerna nära, för mycket yta. 900 sidor, slutar läsa efter 300.

Nicole Persson

2011-10-06

Skulle vilja säga 4,5 stjärnor! Ett äventyr på 900 sidor som man aldrig vill ska ta slut!

Josef Bjursll

2011-10-03

Läste inte ut den. Helt fantastiska beskrivningar av Indien men kände att språket, barnfilosofin, lam handling , gjorde att jag tappade motivationen för de sista 500 sidorna

Lars Sederlin

2011-09-01

Underhållande bok.

Den här boken är något svår att ge betyg på, ibland tyckte jag det var en stark femma,,ibland en svag två..Men summan av kardemumman är ändå att den är väldigt intressant.Jag har hört ryktas om att det ska bli film med Johnny Deep i huvudrollen,

Matilda Krig

2011-07-13

Första halvan var mycket bättre en den senare. Den hade fått en femma om det inte varit så mycket krig och macho i slutet.

Cissi Rosenqvist

2011-06-15

Spännande, intressant och bitvis väldigt våldsam men tänkvärd. Jag älskade de första 600 sidorna, hur han beskriver Bombay och livet där. Nu vill jag dit och se det med egna ögon. Efter det kom det tyvärr ett längre stycke om saker som inte fängslade mig alls och drygade ut lästiden rejält men mot slutet tycker jag att den hämtade upp sig igen. Rekommenderar absolut denna bok.

Lisa Svensson

2011-05-20

En spännande läsupplevelse, som bland annat ställer frågor kring det kloka i att hjälpa till och ställa till rätta i social misär.

Lite tråkig de första hundra sidorna - men sen är den toppen! Rekommenderas verkligen!

Matilda Falk

2011-05-19

En framtida klassiker.. definitivt en av de bästa böcker jag läst.

Lars Andersson

2011-05-16

Om man bortser ifrån dom våldsamma partierna, så tyckte jag att den här boken var både spännande och välskriven.

Sofie Petersson

2011-05-15

Gregory David Roberts rymde från ett av Australiens mest hårdbevakade fängelser under 80-talet och fann sin tillflyktsort i den kokande staden Bombay. I sin bok Shantaram berättar han om sina omtumlande år inom den undre världen och sitt engagemang för de fattiga i stadens utkanter. Han blir den enda vita mannen som bosätter sig i slumkvarteren, bland avföring, stundtals härjande bränder men även i ett område där människor följer sina egna lagar och bryr sig om varandra. Han börjar senare arbeta för maffian som mellanhand i drogaffärer, förfalskar och tvättar pengar. Shantaram är en fartfylld historia om kärlek, människors livsglädje, maffiakonflikter och flera möten med döden; Den är lång, fartfylld och hissnande. Shantaram är ett läsäventyr och första hälften av boken är underbar. Gregory tar med läsaren runt bland kvarteren i Bombay, bland de fattiga och ut på landsbygden i detta enorma fascinerande Indien. Boken får en mild fyra.

Nu har det gått ett tag sedan jag avslutade denna episka resa. Det var länge sedan jag hade en så fängslande läsupplevelse. I sin helhet känns romanen som ett exempel på när verkligheten överträffar dikten, oberoende av hur mycket av Roberts historia som är sann. Trots krig, slavhandel och total misär anar jag en mycket svartare verklighet bakom författarens till synes självutlämnande ord. Berättarjaget är lite för sympatiskt, helt enkelt. Men det är ju ingen tvekan om att det är en av senare års största litterära verk.

Cajsa Johansson

2011-04-01

Historien är sann med hänvisning till fakta om författaren.

Karin Löfstrand

2011-03-22

110226: En riktig läsexplosion! Härligt lång och gripande. Redan efter 200 sidor, när jag både skrattat och gråtit, förstod jag att denna kärleksbeskrivning till Indien var en bok för mig.

Claes Nilsson

2011-02-24

Gillade det filosofiska draget i boken, blev nästan uppslukad av beskrivningarna, äventyren och personbeskrivningarna. Kändes dock lite lång på slutet... svag 4

Anna-Karin L

2011-01-14

Den tog en semester att läsa och visst kändes den ibland otroligt lång med lite för mycket detaljerade beskriviningar. Men, den ger ett fantastikst portätt av framförallt Bombya och vet inte om jag är sugen på att besöka Indien, jo, jag är nog det. Jag gillade den, vilket människoöde, men hur gick det sen??

Agnetha Gustavsson

2010-12-18

Skriven med sådan inlevelse och levande beskrivningar att man fick känslan av att vara i Bombay. Den fick mig också att vilja besöka Indien och tycker den här boken är ett måste för alla som ska resa dit.

Gitte Jönsson

2010-12-08

Vilken historia... blir uppslukad av allt som händer, högt underhållsvärde.

Ethel Åslund

2010-10-24

Jag förälskade mig i attityden i den här boken. Om jag kom till Bombay skulle jag bli rädd, tycka det var otäckt. Här fick jag en chans att lära känna och älska staden, se det goda som finns där. 950 sidor - absolut inte för lång.

Gudrun Edlund

2010-09-18

Tur att jag är en tjurig person. Det tog halva boken innan den började få något värde. Inte alls min typ av bok

2010-07-31

I början, när äventyret precis börjat i Indien, tyckte jag boken var vanvettigt rolig. Beskrivningen av indier var mitt i prick. Sedan kom ett långt parti där jag mest tyckte det var jobbigt att läsa, inte för att boken var dålig, utan tvärtom. Det kändes helt enkelt tufft att läsa om allt elände. När jag slutade försöka värja mig mot det, blev det lättare att läsa. Visst är boken på tok för lång, men det blev ändå aldrig trist. Roberts har ett fantastiskt målande språk och karaktärerna, ja, det är precis som att man känner dem. Men någon längtan att åka till Indien får jag inte...

2010-07-31

Ännu en av alla dessa böcker som får så bra recensioner och sedan tycker inte jag att de är bra.

Fredrik Hedlund

2010-07-29

Sjukt bra, jag vågar nästan påstå att det är den bästa boken jag har läst !
Så nu blir det till att åka till Indien!

Visst är den lite för lång och bitvis ganska långtråkig men det var en perfekt sommarläsning!

Patricia B

2010-07-01

Bland det mest udda jag läst - och jag älskade varje sida.

Simone O

2010-06-28

Lååång, trots att jag avskyr våldet, drogerna och de makabra livet som beskrivs läser jag med stort intresse ut boken. Stundom läser jag den stötvis vill värja mig från våldet. Upplebver flera transportsträckor och tänker att boken åtminstone är 200 sidro för lång. Ändå är den bra!

Jenny Åkerblom

2010-06-27

Evighetslång och ibland rena transportsträckor, ändå aldrig tråkig och gav mig det där en bra bok gör: känslan av att lärt känna andra människor och andra världar

Margareta Johansson

2010-06-27

Mestadels var jag facinerad av författarens sätt att skriva MEN boken blev otroligt lååååång!! Men jag kunde inte sluta läsa trots längden på boken så betyget blir ju högt ändå.

Mårten Löf

2010-05-29

För lång och jag har inte orkar läsa hela boken trots att jag har försökt två gånger. Annars är boken otroligt bra fram till kanske sid 150-200 och sedan tappade jag intresset.

gustaf j

2010-05-27

Klart godkänd! Tycker bara att han är så jäkla pretentiös. Skulle vara roligare läsning om han släppte lite på sin knepiga moral. Sen kan han ju lägga ner sina halvsidors målande beskrivningar om allt och alla.

Fascinerande & fantastiskt bra, man vill hela tiden veta mer. Och hur gick det med livet sedan?

Janita sundblad

2010-03-23

en jätte bra bok en utav av mina favorit böcker. Boken är en kärleks förklaring till Indien

joan söderberg

2010-03-23

Ett otroligt mänisko öde. rekomenderas

Helen Spalding

2010-02-26

Så otroligt spännande! Tycker att jag har fått en lite tydligare bild av Indien och Afghanistan!

Här har vi ett riktigt mästerverk. Hur många sidor som helst fylld av en helt makalös berättelse som ska vara sann!

Helena Hallman

2010-02-05

Bra men något överskattad.Boken skulle mått bra av att kapas ett par hundra sidor.

Anita Lundgren

2010-01-23

Första halvan klart bäst - om man är mer intresserad av Indien än av författaren i alla fall.Jag blev i alla fall rätt trött på den och språket var väl ingen höjdare precis

My Netz

2010-01-11

Säger bara -Läs den!!

Anitha Ronnersjö

2009-12-28

En bra story MEN alldeles för pladdrig skulle ha vunnit på att vara 200 sidor kortare. Själv läste jag nog bara en tredjedel bläddrade förbi resten.

Pernilla Ekfeldt

2009-12-17

I början var jag uppslukad, men det blev för långt och för mycket av det goda

En klar favorit! Ingen annan bok har varit i närheten så intressant som denna.

Johanna Galenpanna

2009-10-24

Mjaaaah... Mjeee... Ne.. Den var seg. Det hände liksom inget. Jag tappade intresset, trots ett uppriktigt försök.

Jon-Erik Olsson

2009-09-22

Fantastisk och gripande bok. Intresseväckande miljöer och karaktärer. Jag blev kär i Indien efter att ha läst boken och ville genast fara dit. Dock kunde de sista två-tre hundra sidorna ha huggits bort, då det blir lite väl mycket självglorifiering av huvudkaraktären...

Anna Lidin

2009-09-21

En fängslande story utan onödiga sidor trots den ansenliga mängden av sådana... Även om jag tycker den romatiserade bilden kriminalitet, droger, våld och krig är lite motbjudande i en inramning av värme medmänskilghet och omtanke, så är boken klart läsvärd.

Jenny Kroon

2009-09-02

Den bästa bok jag har läst!! Helt fantastisk jag kunde knappt lägga ifrån mig den överhuvudtaget

Karin Huss

2009-09-02

Blev lycklig när jag hittade en bok på 900 sidor strax före semestern. Gjorde mig inte besviken, lättläst, spännande skildring av Bombay och ett märkligt liv. (blev dock mäkta besviken när jag fick se hur han ser ut i verkligheten - stämde inte med min egen bild)

Mankan

2009-08-18

Författarens egna upplevelser. Poetiskt språk. Spännande. Intressant beskrivning av Bombay och fattigkvarteren.

Anneli Johansson

2009-07-23

Bra handling och innehåll men på tok för många sidor, kunde absolut bantas ner till hälften.

ib seward

2009-03-09

Det är väl allmänt känt att Indien, där vill man inte ens mellanlanda.

Det är mest lepra, tiggare, toabesök och hash.

Även jag led av denna nidbild av uppfattning av en hel kontinent, tills jag förra året hörde en fantastisk bok. Denna bok fick mig t.o.m att vilja åka dit.

Boken ifråga är på en miljon sidor, men man vill ändå inte att den ska ta slut.

Den är inte en sann historia, som vissa tror, men den är ändå sann.

Boken är:

Shantaram av Gregory David Roberts

Jag har ej läst den svenska översättningen, så den vet jag inget om. Jag valde att lyssna på ljudboken på orginalspråk. Uppläsningen är en av de bästa jag hört, en skön Aussiedoftande dialekt med indiskklingande avsnitt. Perfect!

Och den tar aldrig slut!

Läs!