Welcome to the Jungle : Legenden om Guns N' Roses

Davis, Stephen

| 2009

Guns N' Roses är ett av vår tids största rockband vars frontfigurer Axl Rose och Slash blivit legender - lika kända för sin musik som för sina skandaler, kvinnoaffärer, drogmissbruk och psykiska problem. I Welcome to the Jungle får vi följa deras väg från gatorna i Los Angeles på tidigt 80-tal, genom en period av rockglamour, turnéer och framgång, till ett oundvikligt uppbrott när Slash 1996 lämnar bandet för gott. Av originalmedlemmarna är det idag bara Axl Rose som är kvar i Guns N' Roses, vars senaste skiva Chinese Democracy släpptes i december 2008.

Tommy -

2013-09-21

Ett måste för den intresserade.

Izabela Horn

2013-08-09

Jag tyckte det var en bra bok även om jag har hört kritiken att boken inte byggde på band medlemmars interjuver så är Stephen Davis en kunnig rockjournalist. Welcome To The Jungle beskriver Guns N'Roses hela kariärr och även 80 talets rockhistoria.

Spännande men alldeles för lång bok för å va biografi. Så mycket fakta....... Tappar intresset. Men väl genomfört arbete.

Lars Willfors

2013-08-03

Habil rockbiografi, men översättningen är rena skämtet. Betala lite extra för utbildade fackmän?

2013-01-12

Kluvna känslor för denna bok. Å ena sidan var det intressant att läsa om hur låtarna kom till men å andra sidan störde jag mig på författaren som inte lyckades vara objektiv alls. Jag ville läsa en bok som skildrar Guns, inte som recenserar skivorna och har en massa egna åsikter mitt i allt. Då känns det inte som att de övriga skildringarna stämmer riktigt utan de kanske är präglade av författaren och hans ställningstagande.

2010-06-24

Jag gillar dokumentärer, faktaböcker, biografier, och memoarer. Och särskilt mycket om rockmusiker. Jag har läst ett flertal som jag har gillat. Bland annat om Mötley Cruë, Ozzy Osbourne, och Marilyn Manson.

Guns N' Roses har jag alltid gillat mycket. Det finns ingen röst mer än Axl Rose's röst som gör att jag får gåshud.

Men den här boken tyckte jag tyvärr inte var speciellt bra. Det märktes tydligt att ingen av medlemmarna i gruppen har varit med och gjort boken. Utan det är en amerikansk journalist som har skrivit den helt själv. Enligt vad jag har läst så har alla i Guns N' Roses helt förkastat boken.

Visst var det lite intressant att läsa om allt som hände rockgruppen. Men jag saknade verkligen någon av medlemmarnas egna ord.

Maria Larsson

2010-05-25

På baksidan av Guns N´Roses-biografin "Watch you bleed" ( i svensk tappning har boken fått titeln "Welcome to the jungle") går det att läsa att författaren, Stephen Davis, är en amerikansk rockjournalist som tidigare skrivit "hyllande" biografier om bland annat Led Zeppelin, Aerosmith och Jim Morrison.

Det påståendet får mig att gapa av häpnad. Biografin om Guns N´Roses är nämligen fylld med spekulationer och antaganden, "säkra källor" samt rena faktafel som en seriös rockjournalist aldrig skulle tillåta sig att göra. I dag kan det inte vara allt för svårt att hitta korrekta uppgifter för sin research. En enkel sak är till exempel att googla. Men inte ens det har Davis orkat med.

Jag tar ett exempel: I början av boken får man följa bandets väg till ett skivkontrakt. Det skrev man efter många om och men med Geffen Records, vars ägare var David Geffen. Davis skriver då ett par rader som denne Geffen vars skivbolag fick ett rejält genombrott då de gav ut John Lennons "Double fantasy" i september 1980. Enligt Davis "två dagar innan Lennons död".

För varje rockjournalist med självrespekt är John Lennons dödsdag allmänbildning: Han mördades den 8 december 1980 utanför sitt hem i New York.

Det är bara en av alla saker som retar mig i denna biografi. När det gäller just Guns N´Roses så behöver man inte dramatisera händelser med spekulationer. De var dramatiska i sig själva.
Boken bygger inte på intervjuer med bandmedlemmarna. Jag betvivlar att Davis ens har kommit i närheten av dem.

Davis känns ungefär lika trovärdig som den svenska sliskreportern Johan T Lindwall.

Den svenska översättningen är utan konkurrens den mest katastrofala jag någonsin sett. Hade en människa utsats för en liknade misshandel, brutal våldtäkt och slakt som det svenska språket i den här boken så hade brottet givit livstidsstraff.

Vem kan då möjligtvis ha intresse av att läsa "Welcome to the jungle"?
Jo, dem som har ambitioner att skriva biografier. Det här är nämligen det bästa tänkbara exemplaret man kan hitta på vad man inte ska göra.

Guns N´Roses-fansen ska dock hålla sig så långt borta från denna "biografi" de bara kan. Boken är ett rent hån mot gruppen. De ska istället läsa Slashs fantastiska självbiografi som skrivits tillsammans med Anthony Bozza. Det är den ultimata rockbiografin.

Det relativt generösa betyget får boken för bilderna. Axl Rose var en delikat liten pralin att beskåda på den tiden det begav sig.

Maria Larsson

2010-05-25

En fullständig KATASTROF!!!

Frida NORDSTRÖM

2009-11-26

Kanon bok! grundlig berättelse om bandets bildande, utvecklig, kometkarriär och även fall. Intressant fakta och anekdoter, men även en grym rockhistoria allmänt, och inte bara om bandet. Inte alls att jämföra med The Dirt (även om det är en ruskigt faschinerande bok det med). Den känns välskriven och författaren har mycket kött på benen. Rekomenderas!