We wish to inform you that tomorrow we will be killed with our families

Gourevitch, Philip

| 1998

`I know few books, fiction or non-fiction, as compelling as Philip Gourevitch?s account of the Rwandan genocide? Sebastian Junger, author of The Perfect Storm `Like the greatest war reporters, Philip Gourevitch raises the human banner in hell?s mouth . . . This volume establishes him as the peer of Michael Herr, there is no limit to what we may expect from him? Robert Stone `Magnificent, terrifying . . . Gourevitch?s account is factual, unemotional ? and utterly gut-wrenching . . . The great achievement of his book is that it allows us to imagine this unimaginable crime . . . and those who stood by, human beings all? Irish Times `A sparkling jewel that shone no matter what angle you looked at it from? Amanda Foreman `Gourevitch constructs a powerful indictment against international inaction . . . In his meticulous journalistic reconstruction he drives home the point...

Anna Nyman

2014-01-07

Bakgrundsläsning under min rwandaresa och som sådan funkade den helt ok. Vissa kapitel är väldigt starka, men andra delar får lite för mycket utrymme. Hur folkmordet hör i hop med utvecklingen i uganda och kongo är intressant, men berättas lite för ingående för min smak. Håller också med tidigare inlägg om att jag hade önskat mer trovärdighet i källorna.

Karin Berg

2010-03-02

Jag har just läst färdigt reportageboken Vi vill upplysa er om att vi kommer att dödas imorgon tillsammans med våra familjer av Philip Gourevitch. ( Atlas förlag)En bok om folkmorden som skedde i Rwanda 1994, då en miljon människor mördades i Rwanda. Mördarna var hutuer.

Philip Gourevitch är journalist och den här reportageboken har han skrivit efter folkmorden, en uppgörelse med FN:S och världens passivitet. Boken tar inte bara upp folkmorden, utan även historisk hur det har sett ut i Rwanda och den historiska konflikten mellan hutuer och tutsier. Men också det makabra i att folkmordet var långt gånget planerat och det pratades om långt innan det hände. Boken är ett viktigt dokument över ett folkmord som vi i västvärlden egentligen inte vet så mycket om, ett folkmorde som inte brydde oss då det skedde. Man lät det pågå.

När jag läser , så kan jag inte förstår det ofattbara, att på så kort tid mörda så mycket människor. Gourevitch skriver själv ”decimering innebär att var tionde person i en befolkning dödas. ” och det var precis vad som hände i Rwanda, på ett par månader. Det är fruktansvärda berättelser och man ska i åtanke när man läser att mördandet i Rwanda gick snabbare än under andra världskriget, man mördade fler under kortare tid. Och då hade man ändå så pass primitiva vapen som machete. Gourevitch skriver att det här var det effektivaste massmordet sedan atombombningarna av Hiroshima.

I boken intervjuar författaren människor från båda sidor. Berättelserna du får läsa är fruktansvärda ögonvittnesskildringar. Och även vissa mördares oförståelse över vad de har gjort. Men dessa berättelser är också ett måste, en påminnelse om att västvärlden stod helt handfallen när världens mest effektiva folkmord ägde rum.

Du kan läsa mer å min blogg

Victoria G

2009-04-24

Jag hade mycket stora förväntningar på den här boken som tyvärr inte infriades helt. Philip Gourevitch är inte helt schyst mot sina läsare, enligt mig. Han presenterar en bild av konflikten som den sanna utan att vilja motivera den särskilt ingående. Med det menar jag inte att han nödvändigtvis presenterar en felaktig bild av vad som hände i Rwanda under 1900-talet men en god journalist borde väl exempelvis resonera kring sina källor och komplexiteten i det skilldrade händelseförloppet? En totalusel översättning och korrekturläsning höjer inte heller läsupplevelsen. Men jag tycker ändå att det är en läsvärd bok! Den ger en nödvändig bakgrund, inte bara till vad som hände i Rwanda, utan också till en stor del av Centralafrikas 1900-talshistoria. Och det är defenitivt inte ett område som det skrivits särskilt mycket om, särskilt inte populärvetenskapliga verk. Just som en grundläggande översikt är Gourevitch bok mycket bra, som ett underlag för vidare läsupplevelser.