We need to talk about Kevin

Shriver, Lionel

| 2003

Mikaela86

2019-10-24

Den här boken var en sån som var så otäck att läsa men inte gick att sluta. Den är lysande skriven och man mår dålligt av den, så är det. Den trissas också upp ju längre man läser och de två sista kapitlen är intensiva, obehagliga och chockande! Vi måste prata om Kevin är en av de starkaste läsupplevelser jag haft.

Terese Olofsson

2019-07-14

Shriver skriver på ett förtrollande sätt. Boken är en riktigt otäck historia. Iskall. Bilder och scener ur den lever kvar i mig fortsatt. Kevin är, minst sagt, inte vilken unge som helst. Det är ruskigt mörkt redan från början. Och mörkare blir det. Förutom det uppenbart sorgliga i att ha en son som är psykopat, är det sorgligt att följa utvecklingen av Evas relation till Franklin.

Som sagt: oerhört gripande bok. Allt är så smart, sugande och vackert beskrivet. Men ändå så iskallt. Rekommenderas kallt.

Zack Simone

2016-04-12

Neurotic and honest mother taking and putting blame on her son, the slaughter. She does it in an even and very interesting way. Excellent!

Anna Engström

2015-08-25

Tråkig inledning, hade det inte varit en bok från bokcirkeln hade jag inte läst vidare. Tur jag gjorde det! Mycket tänkvärd bok.

Eva Pettersson

2015-04-29

Ruggig historia som väl inte kan lämna någon oberörd. Många oväntade vändningar höjer också upp bokens betyg.

klas heurlin

2014-10-08

När jag först fick tag på boken och började läsa så slutade jag och la den ifrån mig. Senare skänkte jag den till en insamling. Men efter att ha fått tips om den från en trovärdig källa, köpte jag den igen. Svår att komma in i. Det Lionel gör i sin bok är att ta upp mer ovanliga perspektiv, såsom det mest uppenbara: hur känns det hos en förälder till ett barn som begår en skolmassaker, men även att man inte alltid vill ha barn och att det inte för alla är bara rosenskimrande att skaffa barn. Hon väcker också funderingar kring var gränsen för föräldrars ansvar går, utan att ge ett entydigt svar. Författaren gör det i mitt tycke på ett trovärdigt sätt, och jag köper hennes påhittade historia som sann just för att den är så ingående och djuplodande i sin analys. Perspektiven ställs mot varandra i ett komplicerat sätt, där inte karaktärerna är på ett sätt genom boken, utan både goda och onda gör både rätt och fel. Sympatier växlas trots det komplexa som beskrivs. För mig lever den kvar att fundera över och jag känner mig rikare i att förstå ytterligare perspektiv.

klas heurlin

2014-10-08

Anna Hedenstedt

2014-07-06

Jädrar vad spännande! Totalt fängslad! Denna bok kommer leva vidare länge i mitt huvud.

Kristina Simar

2013-06-10

Romanen kändes väldig verklig, eftersom liknande massaker hänt i USA, Kanada och i Ryssland. Ibland var romanen något rörig, men det var ändå något som drev mig att läsa vidare. Det var lite jobbigt att läsa Evas beskrivningar av sina känslor för sonen, eller rättare sagt att hon i stort sätt inte hade några känslor alls för honom, sitt eget barn. Om hon hade drabbats av en så kallad amningspsykos när han föddes borde hon fått hjälp. Hon beskrev sina känslor på ett fint sätt och även berättelsen om skolmassakern var väl detaljerad. Jag har inte sett filmen än, men kommer säkert att göra det.

Evert Nilsson

2013-03-01

Ett fruktansvärt ämne som behandlas i en brevform som ger överraskande och hemska inblickar i vad en skolskjutare kan tänkas tänka. Handlar också om en familjs undergång. Nästan omöjlig att inte sträckläsa.

Josefine Ejebjörk

2013-02-07

Jag blev mig aldrig riktigt klok på den här boken och tyckte att den mest var brev fyllda av klagande, jämmer och försök att skylla ifrån sig. Kanske för att jag inte har barn själv kan jag inte leva mig in i Evas roll i hennes ständiga kmap mot sin son. En svag trea får den bara.

Amy Lagerman

2013-01-18

Vi måste prata om Kevin är en utmärkt bok, en av de absolut bästa jag har läst ? en psykologisk thriller som sitter kvar långt, långt efter att boken är utläst. Jag var tvungen att göra pauser eftersom läsningen stundom var så enormt tung. Berättelsen är välskriven, fängslade, intressant, drivande och vacker.

Boken är ett relationsdrama, högaktuell och (enligt mig) ett måste att läsa. Men även om jag oftast läser mina favoritböcker flera gånger kommer jag inte att kunna läsa Vi måste tala om Kevin igen, helt enkelt eftersom boken är så otroligt stark. Känslan som kommer krypande tillsammans med förståelsen om det oundvikliga är helt enkelt fruktansvärd.

Patrik Fjällström

2013-01-05

Bland det bästa jag läst. Jag pendlade mellan kärlek och hat inför i stort sett alla karaktärer. Sista två kapitlen är otroligt gripande.

Fanny Gunnarsson

2012-11-05

Vi måste prata om Kevin (2007) är en otroligt viktig och inte minst intressant bok. Lionel Shriver har skrivit en bitande satir över den amerikanska kulturen, där dödsskjutningar i skolor blir allt vanligare, och mot det medieintresse som dessa massmördare väcker.

Läs mer på: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2012/11/05/vi-maste-verkligen-prata-om-kevin/

Johanna Willix

2012-07-19

Välskriven

Ellenor Larsson

2012-05-16

Jag tyckte att boken var alldeles för seg att komma in i, men sen tar det sig. Gripande!

Sofia Ericsson

2012-04-14

En oerhört stark och fängslande bok. Jag funderar fortfarande på den trots att det var ett par veckor sedan jag läste ut den.

2012-03-19

hade väldigt svårt att komma in i boken. Första halvan gick riktigt trögt sen släppte det undan för undan. Skulle vilja ga första delen en 2:a och den andra en 4:a så då skulle det väl egentligen bli en 3:a i betyg. Men ändå, andra halvan väger upp. Välskriven, även med lite torr humor i bedrövelsen.

Izabela Horn

2012-03-05

Jätte bra bok som berörde mig och väckte många frågor, en bok som får en att stanna upp och tänka efter.

Anna Lindström

2012-03-02

Velar mellan trea och fyra, tror det blir en trea i alla fall. Mycket obehaglig bok. Jag var tvungen att flera gånger lägga ihop den för att pusta ut en stund innan jag fortsatte. Och det gjorde jag för den var väldigt fängslande. Efter en seg start tog den sig, men det blev lite mycket mot slutet.

Maria Lindén

2012-02-17

Svår att komma in i från början och jag var mest irriterad på mamman som kändes så overklig. Sedan ändrades något och jag hade svårt att släppa boken. Den är otäck, spännande, välskriven och fängslande.

Hanna Bragberg

2012-01-27

Jag fick jobba lite för att komma igång med boken, men sedan var den svår att släppa. Värsta chocken kom mot slutet.

Lena Floser

2011-12-17

En uppskakande bok. Kanske den mest obehagliga berättaren sedan Humbert i Lolita.

Bells .

2011-09-22

Jag tror att detta är en av de böcker som du antagligen älskar eller hatar. De första 100 sidorna gick trögt jag hade svårt att komma in i boken, men efter 100 sidor så kom jag in i den och då hade jag svårt att lägga ner den. Vi måste prata om Kevin är oförglömlig, obekväm, mörk, gripande roman med ett mycket kontroversiellt ämne. Läs!!

Linda Abramsson

2011-05-30

Det är en otroligt välskriven, gripande berättelse om ett fruktansvärt ämne. En bok om föräldraskap, skuld och moral som väcker många tankar. Samtidigt en fruktansvärd berättelse på många sätt om denna familj i upplösning och jag undrade flera gånger varför de inte sökte hjälp hos psykolog eller familjeterapeut.
Första tredjedelen av boken kändes ibland lite seg och jag undrade om inte det var väl överdrivet, inget barn kan väl vara så elakt som Kevin framställs av mamman så man funderar om det inte är hon som inte har alla besticken i lådan. Hon verkar helt sakna modersinstinkt och får ingen kontakt med sin son.
Efter halva boken var jag fast och hade svårt att lägga den ifrån mig även om jag då började ana det som hände i slutet så det kändes inte som någon överraskning.
Rekommenderas.
Läs den!

Emma Utter

2011-04-11

Överväldigande bra bok om ett förskräckligt tema. Fantastiskt uppbyggd berättelse som inte gick att sluta läsa. Trots närmare femhundra sidor läste jag ut den på två dygn! Läs!

Heidi T

2011-02-13

Detta är den hemskaste bok jag har läst på länge. Den kommer att hemsöka mig länge. Jag har varit tvungen att läsa andra böcker in emellan för att kunna klara av att läsa vidare. Denna mörka historia om hur Kevin kunde mörda sina klasskamrater och lärare är psykologiskt otäck.

Cissi Rosenqvist

2011-02-06

Var på väg att ge upp denna bok flera gånger. Det första hundra sidorna är så sega och tråkiga, nästa hundra är okej men inte särskilt gripande. Den känns inte trovärdig. Andra halvan av boken är däremot klart godkänd. Där kommer spänningen och slutet lyckas faktiskt gripa tag i mig.

Pia W

2011-01-23

Så gripande, en hemsk historia som skickligt avslöjas successivt. Sitter kvar länge.

Linda Davidson

2011-01-11

Den här boken grep mig inte alls. Ämnet gör det och jag önskar att en riktig förälder i liknande situation kunde ha skrivit denna slags bok.
Från start kändes det konstlat och porträtten av huvudpersonerna ytliga och fördomsfulla. Författaren verkar inte ha egen erfarenhet av mörka mänskliga sidor utan ha läst innantill i kvasi-psykologiska böcker.
Det här är ju bara min egen personliga åsikt, jag är ju inte heller någon professionell människokännare. Den här boken får mig att tänka DÅLIGT HANTVERK och FAKE. :(

Sigge Eklund

2010-09-03

Mitt livs största läsupplevelse!

Aniko Ja

2010-08-22

Oerhört segt skriven, funderade flera gånger på att lägga ifrån mig boken. Först i slutet blev den spännande och minnesvärd.

Liza Bolin

2010-07-21

jag har mycket, mycket svårt för sådana här "wäh"-böcker. du vet, "wäh, vad livet är svårt för mig, wäh!" hade möjligen varit lite intressantare om det var en sann historia, men då hade antagligen den språkliga kvaliteten varit sämre. men! trots allt detta så var den kul att läsa, det var intressant att mamman ändå var såpass ärlig. vad kom först, sonens eller mammans hat?

Karin Söder

2010-07-14

"Nu när du har läst ut den, behöver du inte tänka på den mer!" sa min dotter. Men hon har fel och jag sa till henne att den här boken kommer att följa med mig resten av mitt liv. Drömde tom om den inatt!
En helt oerhört välskriven bok och väldigt svår att lägga ifrån sig. Tyvärr måste jag ändå säga att jag någonstans ångrar att jag läst den. Ämnet är så tungt och och tyngden lägger sig som ett täcke över en när man läser. Helt fantastisk!
Läs den, den som vågar!

kristina johansson

2010-04-12

Jag kan inte minnas om någon annan bok har stannat kvar så länge hos mig som den här har gjort. Varje por i kroppen känns berörd och det som skärmmer mig mest är att detta skulle kunna vara verklighet!

Marina Trenkoska

2009-12-27

Tycker att det gick för lätt på slutet, utan att avslöja alltför mycket... stark fyra kan man väl säga...

Ulla Englund

2009-11-21

Under de första två tredjedelarna var jag mest irriterad över överdrifterna - barn är inte onda av sig själva, så är det bara - men slutet gjorde att jag rekommenderar den vidare. En läskig bok med Colombine-tema. Kan den vara självupplevd av författaren (Lionel Shriver)? Måste försöka forska i det.

Louise A

2009-09-23

Denna bok kommer jag aldrig glömma. Makalöst språk som kommer brutalt nära. Så många frågeställningar dyker upp. LÄS!

Eyez Only

2009-08-21

Superbra! Många totalt oväntade vändningar som gör att boken stannar kvar länge efter att man läst ut den.

Elin Olsson

2009-06-23

Jag tror egentligen att jag ger ett oträttvist betyg.
Jag mådde dåligt av den nattsvarta atmosfären och jag kunde inte komma in i boken. Kanske är det för att jag distanserade mig för mycket eller inte.
Jag förmår mig inte att ge bättre betyg men det förtjänar den förmodligen!

Anna Dybeck

2009-06-12

12 jun 2009 kl. 12:50 » Anna Dybeck
En ruskigt obehaglig fascinerande läsvärd bok. Ingen jag kände hade läst den när jag var klar vilket gjorde mig galen för jag var tvungen att prata med någon om den!