Water for elephants

Gruen, Sara

| 2006

When Jacob Jankowski, recently orphaned and suddenly adrift, jumps onto a passing train, he enters a world of freaks, grifters, and misfits - the Benzini Brothers Most Spectacular Show on Earth - a second-rate travelling circus struggling to survive during the Great Depression, making one-night stands in town after endless town. Jacob, a veterinary student who almost earned his degree, is put in charge of caring for the circus menagerie. It is there that he meets Marlena, the beautiful young star of the equestrian act, who is married to August, the charismatic but twisted animal trainer. He also meets Rosie, an elephant who seems untrainable until he discovers a way to reach her. "Water for Elephants" is illuminated by a wonderful sense of time and place. It tells a story of a love between two people that overcomes incredible odds in a world in which even love is a luxury that few can afford.

Zack Simone

2017-10-10

Not my idea of an adventure

Marita Ryen

2014-04-06

Betyg 4+. En berättelse om livet på en cirkus från förr. Handlar om kärlek, spänning och kamratskap. En tillbakablick från en 93-årig man. Ser fram emot att se filmen.

2013-11-16

Underbar, lågmäld, tragisk och helt fascinerande bok. Det enda negativa jag kan säga om den är att jag inte tyckte att man får lära känna Marlena som person; i bokens slut är hon ännu mest bara den vackra och snälla primadonnan. Men jag kan ändå inte ge mindre än en femma. Den mest genuina läsupplevelse jag haft på ett tag.

Josefine Ejebjörk

2013-07-12

En fin berättelse med ett lite oväntat slut. Nu ser jag fram emot att se filmen också.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Spännande och fängslande upplägg.

Charlotte B

2013-04-26

Mysig bok... Gillar både boken & filmen.

Charlotte Lundquist

2013-01-31

Denna bok har ALLT!! Bra språk, fantastisk berättelse, kärlek, svek, spänning och du lär dig mycket om livet som cirkusartist i USA under 1800-talet när folk betalade för att komma och titta på skäggiga damer mm. Läs, läs, läs!!

Marianne Strandberg

2012-12-31

Rolig, tragisk, en egen stil, svår att lägga ifrån sig.

ilenna i

2012-10-12

För ovanlighetens skull såg jag först filmen, förra året, och läste boken nu efteråt. Faktiskt så tyckte jag att filmen var bättre, mer fart på något sätt.
Boken var absolut bra, men det kändes som att farten inte riktigt kom upp och elefanten rosie fick inte lika mycket plats som i filmen tycker jag.

Elisabeth E

2012-09-21

Vilken bra bok!

2012-08-03

Av någon anledning blev jag helt tagen av den här boken.
Den gamle mannen som tänker tillbaka på sitt liv och tiden på cirkusen. Den är ganka lågmäld, tragisk, men ändå med humor, värme och hoppfullhet.

Heidi T

2012-07-30

En härlig berättelse, fascinerande och svår att lägga ifrån sig. Jag tycker egentligen inte om cirkusar, men det är intressant att läsa om hur det kunde gå till bakom kulisserna!

Natalie Nordström

2011-10-07

Kul att läsa sig in i en miljö som ligger långt bortom sin egen; 1930-tal, cirkusturnerande, dess arbetare och artister. Intrigerna däremellan är intressanta att följa med komiska vinklar och små lustiga händelser rörande exempelvis elefanten Rosie.

Sofies bokblogg

2011-08-15

Det är fascinerande att läsa om cirkuslivet, men samtidigt är boken ganska förutsägbar. Intervjun med författaren, som i denna utgåva finns med, är inspirerande, och nu söker jag på cirkusar för att få veta mer!

Iris Eriksson

2011-07-20

Jätte bra bok, älskar den och sättet den är skriven på! Har ännu inte sett filmen men ska göra det, snart!

kristina johansson

2011-07-17

En helt härlig bok och även filmen var en femetta. Läs den och facineras av cirkuslivet.

Moa Rinnefelt

2011-05-22

helt fantastisk! sträckläste den. jag förstår inte varför ingen skrivit en roman som utspelar sig på en cirkus förrut.

Maria Blomkvist

2011-04-21

Spännande och inte alltför förutsägbar historia som utspelar sig i en färgsprakande cirkusmiljö i början på 1930-talet. Boken är väldigt indragande men känslan förstörs något av karaktärerna som, enligt mig, är väldigt typiska och förenklade.

2011-03-29

En lättläst äventyrsroman i cirkusmiljö med Hollywoodslut.

Christina Forsberg

2011-02-11

Sköna miljöbeskrivningar där man verkligen förflyttas till en annan tid och nästan känner sågspånsdoften. Historien är en kärlekssaga och jag kände verkligen för huvudkaraktärerna.

Jenny

2011-01-02

Wow. Det kändes som om jag var där, på cirkusen.

Lina Svensson

2010-08-20

Vilken underbar bok. Nu längtar jag efter filmen som ska ha premiär nästa år.

Thomas Rosswall

2010-08-17

Välskriven, men jag blev aldrig intresserad av cirkusberättelsen. Inte tillräckligt annorlunda för att fascinera eller djup i nutid för att gripa. Förstår att den varit en "bestseller" men inte riktigt min grej.

Ulf Gustafsson

2010-08-09

Fantastisk bok omhuldandes en fantastisk berättelse inbäddad i ett flödande språk. Mycket bra!

Katarina Lundström

2010-06-14

Handlar om en 90-årig man som bor på ett ålderdomshem som tänker tillbaka på sitt liv på cirkus. Tyckte att den var seg från börja, men efter att fått lärt känna karaktärerna så släppte det. Det är en fantastisk och detaljerad historia om livet på cirkus under 30-talet. En inblick i en förunderlig värld med egna lagar. Det är helt klart en bok väl värd att läsa!

Ellinor Stråhed

2010-05-05

hade jag kunnat hade jag gett den en tre och en halva, mysig bok men inget man minns ett år senare kanske.

Angela Alvarez

2010-05-05

Jag föll förälskat för varenda sida.