Washingtondekretet

Adler-Olsen, Jussi

| 2016

Doggie Rogers är lycklig när hon kliver in på Hotel Splendor för att fira den demokratiske presidentkandidaten Bruce Jansens historiska valseger. Hon är full av hopp inför framtiden och övertygad om att Jansen är den rätte att axla rollen som världens mäktigaste man. Men medan den nyvalde presidenten hyllas av sina trogna medarbetare drar en man i rummet plötsligt vapen. Skottet träffar Bruce Jansens höggravida hustru, och varken hon eller det ofödda barnet går att rädda. Doggie är i chocktillstånd – inte minst för att hennes egen far anklagas för mordet. När Bruce Jansen senare svär presidenteden är han en djupt förbittrad man. Han lägger fram en ytterst kontroversiell förordning som ska återupprätta ordningen i USA. Men då det går upp för medborgarna vad Washingtondekretet innebär, bryter helvetet loss. Snart är gränserna stängda, utegångsförbud införs och inbördeskriget...

2022-06-01

Efter Trump´s era med förfalskningar av verkligheten och stormningen av Kapitolium är boken en skrämmande påminnelse om vad som kan hända med dessa galningar som styr världens mäktigaste länder.

Pernilla Ragnhage

2020-08-25

En spännande bok med ruskigt nära samma galenskap som utspelar sig i USA just nu.

Marita Ryen

2017-09-08

Orealistisk men spännande

Magnus Danielson

2017-07-28

Nää, den här boken var inte så bra. Karaktärerna håller inte ihop. Handlingen är orealistisk och hystad. Känns nästan lite spekulativ. Dock spännande på slutet. Ett hyfsat hantverk utan finess och känsla.

Ursula Stålhandske

2017-06-11

Orkade tyvärr inte ta mig igenom den, passade inte mig.

Mariann Winge

2017-04-03

Han borde hålla sig till Danmark. Orealistisk USA-skildring.

Ann Simonsson

2017-02-13

Orkade tyvärr inte med denna, hade höga förväntningar. För mycket onödig text.

4+ Spännande, intressant eller kanske snarare skrämmande med tanke på hur det gick i USA-valet...

Monics Jönsson

2016-11-06

Skrämmande läsning.

Lotta Strandberg

2016-09-03

Nä detta blir för mycket. Lyssnade på boken och hade jag läst hade jag nog aldrig blivit klar. Spännande i vissa partier men blir liksom aldrig trovärdigt och alldeles för ytligt. Jussi A-O är annars en av mina absoluta favoritförfattare, men den här kan jag inte rekommendera.

2016-08-11

Väldigt nära full pott! Är man intresserad av amerikansk politik, som jag, tror jag dessutom att läsupplevelsen blir större. Rätt många personer med egen agenda och motiv att hålla koll på, men det är helt klart värd det. Tänker ofta på hur mycket research han måste gjort för denna bok, hur lång tid den måste ha tagit att skriva. Och det gör njutningen lite större.

Jessica Appelqvist

2016-08-08

Mycket politik och svår att komma in i. En besvikelse.

2016-08-06

Är egentligen inte så intresserad av Amerikansk politik, men detta kan man nästan kalla en dystopi, vem vet? Trodde inte i början att jag skulle ge denna bok en 4:a nära en 5:a då jag hade lite svårt att komma in i den o bli intresserad. Men det tog sig o jag blev fast.

Jan Banan

2016-07-28

Trots en stor berättelse med många ledande karaktärer lyckas författaren att göra den intressant och begriplig. En riktigt bra bok som är lite aktuell nu med tanke på det politiska läget i landet (USA).

Björn Math

2016-07-10

Som politisk thriller en 3.
Som en Jussi Adler en 2