Walden

År 1845 byggde sig Thoreau en stuga vid tjärnen Walden nära Concord i Massachusetts. Han levde där nära naturen i över två år och hade under tiden få kontakter med civilisationen. Skildringen av det enkla och oberoende livet i skogarna är ett gott exempel på hans kritik mot det framväxande moderna samhällets avigsidor. Thoreaus egensinniga tänkande har påverkat miljoner människor världen över. Natur och Kulturs klassikerserie Levande litteratur har en över 80-årig tradition av kvalitetsutgivning. I serien presenteras nu en oavkortad nyöversättning av Thoreaus mest berömda verk. Med efterord av Thoreau-experterna Steven Hartman och Henrik Otterberg. Översättning Peter Handberg

Liv Skott

2018-08-29

Intressant men stundvis irriterande. Bra berättat och en inlevelsförmåga utöver det vanliga. Men all förnumstighet blir lite övermäktig. Dock mycket fina skildringar av naturen och omständigheterna kring Walden.

Zack Simone

2016-07-29

Även en moralist kan vara lite intressant. Mestadels är han dock lite väl trångsynt.

Bear Edgefield

2012-07-02

Sjukt trist som några varit inne på. Tänkte ge den ett nytt försök nu 10 år senare.

Marcus Sohl

2012-04-11

Jag ville verkligen gilla denna bok mer än jag förmådde. Som filosofi är det givande men tyvärr kan jag inte riktigt stå ut med Thoreaus självgoda och föreläsande stil.

Adrien Combier Hogg

2010-01-02

Lite väl mycket "rödvinsfilosofi" för min smak för att jag verkligen ska ta Thoreaus budskap på allvar. Men kanske är det inte som ett filosofiskt traktat boken skall ses? Kanske snarare som en samling tänkvärda citat och beskrivningar? "Walden" har sina stunder - men de överskuggas alltför ofta av de än mer flerfaldiga tillfällen då boken blir pratig och alltför poetisk.

Tor von Geijer

2009-09-17