Waiting for the Barbarians

Coetzee, J. M.

| 2004

Coetzee - soon to be a major film starring Mark Rylance, Robert Pattinson and Johnny DeppFor decades the Magistrate has run the affairs of a tiny frontier settlement, ignoring the impending war between the barbarians and the Empire, whose servant he is.

Philip Stenström

2017-10-30

Ute i öknen administrerar och förvaltar en åldrig och fridsam borgmästare ett samhälle i en liten gränsstad. I tjänsten, som ämbetsman åt kejsardömet, uppfyller han sin plikt vid den yttersta utposten av riket. Allt han begär i retur är ett stilla liv i still tider. Men ryktet från huvudstaden om oro bland barbarerna sprider fruktan och den lilla gränsstaden verkar nu vara ett av målen för barbarernas terror och plundringar. Det högsta militära befälet i staden, överste Joll, beslutar att utföra razzior mot nomaderna för att få in mera upplysningar om det rådande läget. Borgmästaren invänder med goda argument men översten är på uppdrag och följer därför sina order. En blind ung kvinna som blivit tillfångatagen, i en av överstens flera razzior, blir borgmästarens älskarinna och anförtros hans skuldkänslor för rikets agerande mot nomaderna. Det blir snart en avvägning om plikt och moral, samvete och tjänstgöring. Osämjan och förtroendet stagnerar mellan borgmästaren och militären allt eftersom orättvisorna och spänningarna ökar i utposten, i väntan på barbarerna. Men vilka är egentligen de verkliga barbarerna?

För en andra gång läser jag I väntan på barbarerna av Nobelpristagaren J.M. Coetzee. Den, liksom andra verk av Coetzee, fängslar och attraherar till omläsning. Det är svårbegripligt att sätta fingret på vad som kännetecknar en mästerlig författare, men J.M. Coetzee uppfyller, tveklöst, samtliga kriterier för att vara en sådan. Romanens handling ger upphov till flera tankar kring vem/vilka som egentligen är vän och fiende. De aningslösa utövarna, korrumperade av makt, eller nästan inbillade, fiktiva barbarer som tycks sprida skräck i alla genom ett enormt, outtröttligt, tålamod. Stora rikens uppgång och fall är det centrala tema för handlingen och borgmästaren, som aldrig namnges mer än en titel, står som navet i en omtumlande berättelse om orättvisa och återupprättelse.

I väntan på barbarerna är, för mig, en viktig och suggestiv roman om vad det betyder att vara rättskaffens och sanningsenlig. Det är djupgående, känslosamt att läsa om innebörden av människans sanna jag och vilka barbarer som lurar i oss alla.

2014-05-19

Grym bok om makt, våld och korrumption och rädslan för det vi inte förstår. Som vanligt en riktigt bra bok av Coetzee. Tidlös, kunde likaväl ha varit nutid och på vilken kontinent som helst.

Denna bok är säkert väldig bra skriven enligt alla ?förstå-sig-påare?, men som vanlig dödlig tycker jag den var svårläst och nästan lite tråkig. Det var en ganska enkel historia med mycket svammel mellan de olika händelserna.

greger andersson

2011-11-23

Fängslande bok som berör läsaren. En stor del i lockelsen i denna bok är obestämdheten i den miljö den utspelar sig, känns lite som en avägsen sagovärld som kläs i realitetens bleka klarhet. Likt författarens övriga böcker handlar det i mångt och mycket om människans brister och mörka sidor. Språkmässigt fattas det lite till de knivskarpa formuleringar och iaktagelser som författren för i "Onåd"