Vyssan lull

Gerhardsen, Carin

| 2010

Conny Sjberg och hans kollegor p Hammarbypolisen i Stockholm str handfallna infr den brutala avrttningen av en filippinsk kvinna och hennes tv sm barn i deras lgenhet. Halsarna r avskurna och det finns blod verallt men inga spr av grningsmannen. Barnens svenske far lever isolerat, nstan utan kontakt med omvrlden. Och hur kunde kvinnan, p de sm summor hon tjnade p svartstdning, ha rd med en lgenhet vrd flera miljoner? Berttelsen har sin upprinnelse i ngonting som hnde fr lnge sedan, nr ett ungt par en solig majdag stannar till med bilen vid en kiosk fr att kpa lrdagsgodis till de tv sm pojkar som leker i bakstet. Kriminalkommissarie Conny Sjberg sliter hrt med utredningen med ett decimerat arbetslag. Jens Sandn lider av sviterna efter en hjrtinfarkt och har tankarna p annat hll. Petra Westman famlar fortfarande efter identiteten p Den andre mannen,...

Marlne S

2016-06-24

Mjaaa...

Maddes Bokblogg

2014-08-12

Spnnande, dock aningen rrigt med alla olika karaktrer och deras historier.

Anna Jensen

2014-08-06

Jttebra och spnnande, precis som de andra bckerna i Hammarbyserien. Lttlst men svrsmlt, fast p ett bra stt :-)

2014-05-19

nnu en bra deckare i serien. Gillar att det ofta r parallella handlingar jms med mordgtan. Det hnder mycket, blir aldrig lngtrkigt. Lttlst.

2013-10-26

Jag har lst de hr tre bckerna i serien i hyfsat tt fljd och det r nog en frdel nr det gller Hammarbyserien. Den ena boken tar vid nstan exakt dr den frra slutade och mnga trdar fljer med till nsta. Det r spnnande. I ngra bcker. Sedan kan det knnas som att det blir lngdraget. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/10/vyssan-lull-av-carin-gerhardsen.html

2013-06-08

Fortfarande vldigt spnnande intriger med Hammarbypolisen! En vldigt spnnande och otck trilogi!

2013-05-15

Brjade segt men blev riktigt bra!

Jennie Arwin

2013-03-04

Den bsta boken i serien!

Caroline Karlsson

2013-01-03

Spnnande frn frsta sidan! Den hr deckaren har allt!

anna panna

2012-06-15

Inte riktigt lika bra som tvan i Hammarbyserien (Mamma, pappa, barn) men riktigt bra den hr ocks. Ser framemot att lsa nsta del. Och d har jag varit riktigt urtrtt p deckare p sistone, men Gerhardsen r s duktig att jag ligger vaken om ntterna nda tills gonen faller ihop och lserlserlser. Spnning.

Carina Olsson

2012-04-13

Nja, inte lika bra som fregende bok (mamma, pappa, barn) den lste jag ut p mindre n ett dygn, den hr boken tog betydligt lngre tid. Har man lst de tv fregende ska man sjlvklart lsa denna, inte minst fr att f veta hur bihistorien, som strcker sig genom alla tre bckerna, slutar. Dock blir det nd bara en svag trea i betyg.

Carina Svensson

2012-03-17

Inte riktigt lika bra handling som i de tv frsta bckerna. Tyckte ven att det i den hr var svrare att hlla koll p de olika karraktrerna.

Anita H

2012-02-15

Riktigt bra. Srskilt bakgrunds historien !

Therese Andersson

2011-09-13

Av de tre bcker som hittills kommit har den frsta varit bst (med marginal) och denna smst. Lttlst och intressant r den i och fr sig men jag tycker att den dr ordentliga spnningen saknas och att deckarhistorian i slutnden r ganska platt och icke trovrdig. Nej, bttre kan du Gerdharsen!

inger ericsson

2011-09-03

Jttebra! Har strcklst boken. Det gick inte att lgga den ifrn sig. Nu vntar jag p nsta i Hammarbyserien...

Lena A

2011-08-27

Mycket bra

Lena A

2011-08-27

Bra

Marie Johnson

2011-07-18

nnu en vldigt bra bok av Carin Gerhardsen.

kristina johansson

2011-07-17

Superbra!!! Stark handling, spnnande. En riktig bladvndare dr det r ltt att fastna fr karaktererna d de knns riktiga.

Tina Bolognini

2011-07-10

Jag gillar spnningen i bckerna och har svrt att sluta lsa. Jag gillar dock inte frfattarens trix att i slutet kasta in en helt oknd person som visar sig vara mrdaren. En del av tjusningen i att lsa deckare r att frska frst intrigerna, lsa mysteriet och ven sjlv hitta mrdaren. Hr har man ingen chans.

Annelie S

2011-04-19

Perfekt bok att lyssna till i bilen. Nr kommer nsta del i serien?? Snart, hoppas jag.

Jessica Nilsson

2011-04-01

Helt enkelt toppen

Mycket bra deckare. Mnga vndningar och historier att hlla koll p. Ser verkligen fram emot del 4 i serien som kommer i sommar.

Jonna

2011-03-29

Ett minus till mig sjlv att det tog s lnge fr mig att lsa denna efter att jag hade lst mamma, pappa, barn. Jag kom inte ihg ngot! Allt var suprice och jag var tvungen att tnka lnge fr att fatta nt i brjan.

Maria Johnson

2011-02-14

P ett mycket skickligt stt vver Gerhardsen ihop en intrig. Hon lter karaktrerna trffas, vara slkt, slumpmssigt trffa p varandra. Det r r verkligen en bok som r svr att lgga ifrn sig. Jag vill strcklsa den!

Maria Johnson

2011-02-14

Ann Simonsson

2011-02-08

Inte imponerad alls!

2011-01-25

Jag fastnade stenhrt fr den hr boken. Jag lg visserligen hela tiden ett steg fre berttelsen, men det frstrde inte fr mig. En unik historia, och bra karaktrer och sidospr. Jag ser fram emot den nya boken som kommer ut i sommar!

Louise A

2011-01-15

Den hr serien blir bara bttre fr varje bok.

Annione H

2010-12-27

Gillar Hammarbyserien, tycker dock denna bok var lite smre n de tidigare. Lngtar nd till nr 4 nsta sommar!

Conny J

2010-11-30

Medioker bok, har allt som svenska deckare har idag. Inget nytt och inget gammalt, tyvrr.
Avslutade boken fr 5 minuter sedan, jag minns boken nu men knappast om 15.

Varfr skriver vra deckarfrfattare nufrtiden samma bok om och om igen?
Fr det gr dem allihop..

Kommer troligtvis att lsa Dostojevskij istllet fr nsta bok..

Elisabeth Karlberg

2010-11-23

Jag r ju , som jag tidigare sagt, egentligen ingen deckarlsare. Ser hellre deckare p TV. Men denna bok mer eller mindre strcklste jag..............

Charlotta Rylander

2010-10-24

Relationerna mellan poliserna r intressantare n sjlva fallet. Bckerna blir bttre och bttre. Men mste det d s mycket barn?

Erica B

2010-10-12

En svagare bok n de tv frsta. Grund alltfr enkel intrig. Kommer trots det att lsa nsta bok om det nu kommer ngon. Gillar hennes karaktrer.

terigen en mycket bra bok av Gerhardsen!

Ullis N

2010-07-15

Riktigt bra underhllning, men inget som stannar kvar. Tillrckligt bra nd fr att jag ska vilja lsa nsta i serien.

Kristina Simar

2010-06-16

Recension av Carin Gerhardsens nya kriminalroman Vyssan Lull

Carin Gerhardsen r fdd 1962 och uppvuxen i Katrineholm. Efter matematikerexamen har hon arbetat som konsult inom IT-branschen. Hon debuterade 1992 med den filosofiska idromanen P flykt frn tiden. De frsta delarna i Hammarbyserien heter Pepparkakshuset (2008) och Mamma pappa barn (2009). Bckerna r slda till sex lnder.

Handling: Tv sm barn och deras filippinska mor hittas dda med halsarna avskurna i sitt hem p Sdermalm i Stockholm. Barnens svenske far blir ganska snart misstnkt, men kan han verkligen vara skyldig till detta fasansfulla dd? Fadern r frtidspensionerad, deprimerad och lever avskrmat frn samhllet.

Det bli Hammarbypolisen med Conny Sjberg i spetsen som fr ta hand om fallet. Ju mer de grver, desto mrkligare blir fallet. Kriminalinspektr Einar Eriksson frsvinner pltsligt. Kan han ha ngon anknytning till morden?
Conny Sjberg och hans kollegor kriminalassistent Petra Westman, kriminalassistent Jamal Hamad och kriminalinspektr Jens Sandn fr ven brja leta i en annan stad och tid, nr en ung kvinna parkerar bilen vid en kiosk fr att kpa klubbor till de tv sm pojkarna hon lmnat kvar i bakstet. Ngot fruktansvrt hnder under tiden hon str vid kiosken, ngot som frstr flera mnniskors liv. Hnger allt detta ihop? Ls boken och f svaret i denna tragiska historia.

Frfattaren Carin Gerhardsen har ven denna gng lyckats gra en riktigt spnnande kriminalroman om Hammarbypolisen i Stockholm. Vem minns inte alla lovord som Pepparkakshuset fick nr den kom ut 2008. Frfattaren uttrycker sig p ett frtrffligt stt, med mycket spnning. Hon kan detta med att gestalta personer och miljer p ett enastende stt. En riktig strcklsarbok som r spnnande frn frsta till sista sidan. Jag hade i alla fall vldigt svrt att lgga den ifrn mig. Jag rekommenderar den verkligen.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektr/bokrecensent

Linda Odn

2010-06-13

Sveriges absoluta deckardrottning!

Karin Karlsson

2010-05-27

Tredje boken i Hammarbyserien och den gr i samma stil som de tidigare. Mycket bra berttat, saknade dock en aning av den spnning som funnits i de tidigare bckerna, men definitivt lsvrd.

Elisabeth J

2010-04-30

En svag fyra, inte fullt lika spnnande som "Mamma, Pappa, Barn".

2010-04-17

Riktigt bra, precis som de tidigare bckerna. Spnnande frn brjan till slut. Jag gillar att hon inte har "hollywood slut" i sina bcker, samt den lpande sidohistorien som gr att man lngtar till nsta bok.

Cicci Harstrm

2010-04-10

I en lgenhet i Stockholm hittas en kvinna och hennes tv barn mrdade. Halsarna r avskurna p dem. Den lilla familjen ligger tillsammans i sovrummet och det r blod verallt. Mrdaren har inte lmnat ngra som helst spr efter sig. Hammarbypolisen r snabbt p plats och de brjar utreda morden. Kvinnan r frn Filipinerna och har varit gift med en svensk man tidigare men r nu skild. Det visar sig snart att det funnits en annan man i hennes liv som dock r svr att hitta. Vid sidan av den hemska mordhistorien s har poliserna egna problem. En av kollegorna kommer inte till arbetet och det visar sig att han r frsvunnen. Bde spren frn mordutredningen och den frsvunna kollegan leder kriminalkommissarien Conny Sjberg till Arboga. Dr ven han har privata renden att ta tag i.

Vyssan lull r tredje boken i Hammarbyserien om kriminalkommissarie Conny Sjberg och hans kollegor p Hammarby polisstation p Sder i Stockholm i centrum. Varje bok r en avslutande historia men jag tycker att man skall lsa dem i rtt ordning eftersom utver varje fall r det en liten extra story om poliserna p Hammarby polisstation. Carina Gerhardsen skrev frdigt alla tre bckerna innan hon lmnade in dem till frlaget. Hon hller just nu p att skriva frdig fjrde delen i Hammarbyserien.

Den hr boken r minst lika bra som de bda andra bckerna. Den r en bok att strcklsa/lyssna p. Upplsare r Katarina Ewerlf och hon r enligt min mening en av de bsta upplsarna. Allts en riktigt bra bok med en riktigt bra upplsare, kan det bli bttre? Carina Gerhardsen r helt klart den nya deckardrottningen i Sverige just nu.

2010-03-30

Den hr boken "Vyssan lull" r den tredje fristende delen i deckarserien: "Hammarbyserien".

Den frsta boken "Pepparkakshuset" utkom 2008.

Den andra boken "Mamma, pappa, barn" utkom 2009.

Och nu har jag allts lst den tredje boken "Vyssan lull".

Den hr boken var precis lika bra som dom tv tidigare bckerna. Jag tycker verkligen om karaktrerna i boken, speciellt poliserna som r med i varje bok. Storyn i den hr boken var ocks lika bra som i dom tv tidigare.

Boken var spnnande, lttlst, gripande och inte alls frutsgbar. S jag kan varmt rekommendera boken. Men ls helst alla tre bckerna, och i rtt ordning.

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Maria Larsson

2010-03-23

En briljant sammanvvd spnningsroman av hg kvalitet.

Maria Larsson

2010-03-22

Tv sm barn och deras filippinska mor hittas med halsarna avskurna i deras hem i Hammarby sjstad. En lgenhet som en svartarbetande stderska omjligen kan ha rd med. Barnens far, en deprimerad frtidspensionr, r en av de misstnkta fr ddet.
Den surmulne polisinspektren Einar Eriksson har dessutom frsvunnit sprlst. Just nr hans medarbetare behver honom som mest fr att lsa de fasansfulla morden.

"Vyssan lull" r Carin Gerhardsens tredje bok i "Hammarbyserien", dr vi fr flja kriminalkommissarie Conny Sjberg och hans kollegor. Gerhardsen vxer med uppgiften - fr varje bok blir intrigen ttare och hennes frmga att knyta ihop mnga trdar r rent av imponerande.
Som en rd trd genom alla tre bckerna r Gerhardsens frmga att hlla sina lsare p helspnn frn allra frsta sidan och att upplsningen r allt annat n frutsgbar.

Tempot p sprket r hgt, detaljerna mnga men ingenting lmnas t slumpen. Gerhardsen r mycket noggrann i uppbyggnaden av sina bcker. Det mrks framfr allt p sttet hon galant knyter samman historier.
"Hammarbyserien" ska lsas i kronologisk ordning, annars riskerar man att g miste om mycket av Gerhardsens briljans.

Jag vgar ven pst att Gerhardsen r snppet modigare n samtida frfattare i samma genre, d hon tar sig an det otcka i samhllet, det vi oftast blundar infr. Det vi inte vill se.
Otligt vntar jag nu p del fyra.