Vuxna människor

Aubert, Marie

Ida är arkitekt, barnlös och i sin bästa ålder men sista tiden har den biologiska klockan börjat ticka. För säkerhets skull har hon undersökt möjligheten att frysa ned ägg för när hon träffar den rätte i framtiden. Nu är det sommar och Ida tar bussen till sin barndoms paradis för att fira sin mammas 65-års dag. Vid stugan väntar också Idas lillasyster Marthe med sambo och bonusdotter. Allt är som uppbyggt för några härliga dagar med familjen om det inte vore för Martas strålande nyhet. "Vuxna människor" är en roman om luggslitna familjeband, avundsjuka och skammen över en oälskad tillvaro.

Naken och drabbande skildring hur svårt livet kan te sig. Två systrar med mycket i bagaget av vad gäller rivalitet och avundsjuka.

Omslaget genialt- vem förstör för vem? Vem försöker lappa ihop? Ligger i betraktarens öga och tolkning.
Fin inläsning.

Li-Aya Andersson

2023-04-03

Jättebra, bra skrivet, men för kort för att komma in i den helt. Betyg 3.5 av 4 :D.

Ulla Englund

2022-03-16

Torbjörn Nilsson

2021-11-25

Samma tema, som i hennes noveller. Väldigt skicklig beskrivning av våra mörka, sätta krokben för sig själv och göra sig omöjlig - sidor. Det djupa självhatets och avundsjukans destruktiva mönster.

Björn Belfrage

2021-10-20

En kort berättelse om familjerelationer med inslag av rivalitet, avundsjuka och olust. Det känns som ett manus till en Bergmanfilm. Egentligen alldeles för kort för att kallas roman.

2021-01-20

Lite obehaglig men ändå bra. För kort för att jag ska ge ett högre betyg men kanske var den egentligen lagom lång för sitt innehåll.

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Alldeles för kort för att kunna fastna för.

Katarina Nord

2020-07-07

Bra men....jag får en olustig känsla då jag läser den. Jag tycker synd om Ida samtidigt som hon bär sig illa åt.

Kristina Dahlberg

2020-07-01

Kärnfullt beskrivet kring några komplicerade, men samtidigt ganska vanliga människor. Sympatierna till karaktärerna ändras också med tiden och komplicerar historien.

Felicia Axelsson

2020-06-20

Mycket stark 4! Skrämmande hudnära, känsligt och skamfullt på samma gång.

Maddox

2020-06-10

Underbar bok som på så få sidor lyckas sätta ord på en samtid för så många människor och specifikt kvinnor.

Beas bokhylla

2020-05-28

Gillade den här boken. Kort men bra helt enkelt. Tar upp intressanta och viktiga ämnen så som ofrivillig barnlöshet och syskonrivalitet.

Henrik Johansson

2020-05-22

En bra berättelse om bitterhet och avundsjuka men ändå omtänksamt och inkluderande på nåt sätt.

villa-freja.se

2020-05-17

En fantastisk och medryckande relationsroman. Välskriven, varm, innerlig och djup. Jag ville aldrig att boken skulle ta slut.

Nina Gustafsson

2020-04-17

Vad innebär det att vara vuxen? Blir man lycklig av barn? Ida har alltid velat vara till lags men sjuder inombords av aggressivitet och bitterhet när livet inte blev som hon tänkt sig. Kort roman med stora känslor.

Briljant, skakande & välskriven!

Kort men bra. Fångade många motstridiga känslor, destruktivitet, ambivalens, syskonrivaliteten, livet. Skulle gärna läsa mer av Marie Aubert.

2020-03-03

En jagroman i sällskap med den osympatiska Ida; nej det var bara obehagligt. Jag tror inte ens på premisserna att en välutbildad kvinna närmare 40 är så fixerad vid sin barnlöshet. Inte ett ord om hennes arbete som väl måste ta upp stor plats i hennes liv. Inte är hon självföraktande, det är ju de andra hon ser ner på. Jag ska i fortsättningen akta mig för norska relationsdramer.

2020-02-19

En norsk kort roman (eller lång novell?) om inte alltid så lätta familjerelationer. Välskriven och berörande. Lättläst och igenkännande. Kan varmt rekommendera boken.

2020-02-12

Fantastisk liten pärla på drygt 100 sidor där varje mening innehåller så många känslor. Givande, välskriven och fullmatad.