Vuxna människor

Aubert, Marie

| 2020

Ida är arkitekt, barnlös och i sin bästa ålder men sista tiden har den biologiska klockan börjat ticka. För säkerhets skull har hon undersökt möjligheten att frysa ned ägg för när hon träffar den rätte i framtiden. Nu är det sommar och Ida tar bussen till sin barndoms paradis för att fira sin mammas 65-års dag. Vid stugan väntar också Idas lillasyster Marthe med sambo och bonusdotter. Allt är som uppbyggt för några härliga dagar med familjen om det inte vore för Martas strålande nyhet. "Vuxna människor" är en roman om luggslitna familjeband, avundsjuka och skammen över en oälskad tillvaro.

Briljant, skakande & välskriven!

Kort men bra. Fångade många motstridiga känslor, destruktivitet, ambivalens, syskonrivaliteten, livet. Skulle gärna läsa mer av Marie Aubert.

En jagroman i sällskap med den osympatiska Ida; nej det var bara obehagligt. Jag tror inte ens på premisserna att en välutbildad kvinna närmare 40 är så fixerad vid sin barnlöshet. Inte ett ord om hennes arbete som väl måste ta upp stor plats i hennes liv. Inte är hon självföraktande, det är ju de andra hon ser ner på. Jag ska i fortsättningen akta mig för norska relationsdramer.

En norsk kort roman (eller lång novell?) om inte alltid så lätta familjerelationer. Välskriven och berörande. Lättläst och igenkännande. Kan varmt rekommendera boken.

Fantastisk liten pärla på drygt 100 sidor där varje mening innehåller så många känslor. Givande, välskriven och fullmatad.