Noon, Jeff

| 1995

D

Dan Tilert

2013-02-20

En del Clockwork Orange, en del Trainspotting och en del... något helt annat. LSD säger folk som vet.

Liza Bolin

2011-05-10

Jag har så mycket att säga om Vurt.

Boken köpte jag av en slump, aldrig hört talas om författaren, och i flera år har jag gått i ett korståg för att göra denna otroligt störda lilla bok mer känd.

Boken handlar om ett gäng ungdomar i en SF-framtid, där TV, telefoner, och knark alla har blivit ersatta av fjädrar som man sticker ner i halsen. Fjädrarnas olika färger berättar om dess laglighet och funktion.

Trippar man på en Vurt-fjäder hamnar man i en slags parallell värld, där inget är som det ska och om man tar något därifrån kommer världen ta något "likvärdigt" för sig själv.

Huvudpersonen Scribble letar efter sin syster, Desdemona, som fastnat i Vurtvärlden efter en tripp på Curious Yellow, en särskilt knasig knarkfjäder. I utbyte har han och hans vänner fått en köttig "alien".

Och tänk om hela ens liv, hela ens värld, egentligen bara är en dröm, drömd av Miss Hobart?

En unik och egensinnig bok vars motstycke saknas. Briljant! Läs den! Nu!

Jag har otaliga illustrationer, inspirerade av Jeff Noons galenskaper. Här är två (resten är en aning explicita):

Operator Vurt

Thermo Fish