Våroffer

Richardsson, Maria

Del 1: Lena Borell. För Martin är familjen viktigast av allt, och när tillvaron rämnar kidnappar han i desperation höggravida Petra. Petra anmäls som försvunnen och Lena Borell, kriminalinspektör på grova brott i Skövde, hinner knappt kopplas in på fallet förrän en kvinna hittas död. Är det Petra som hittats, och finns det något samband med den femåriga flicka som precis försvunnit i samma område? 'Våroffer' handlar om det fruktansvärda i att förlora ett barn, men även om att passera alla gränser för att ställa allt tillrätta igen för den man älskar.

Lars B.

2023-10-25

Att Maria Richardssons böcker om Lena Borell inte har fångats upp av de större förlagen är en gåta. Mycket bra och rafflande!

Våroffer är en rapp deckare som börjar oerhört spännande och inte minst otäckt när höggravida Petra plötsligt försvinner. Vem har tagit henne? Varför? Boken är den första delen i en serie som följer polisen och tonårsmamman Lena Borell från Skövde. Berättelsen är välskriven och är full av överraskande vändningar. Det är enkelt att förstå varför den gick direkt upp på Storytels topplista när den släpptes.

En deckare med hemska händelser och då och då släpptes en tår för det var så hemskt att lyssna när barn var inblandad. Men en bok jag rekommenderar att ni läser eller lyssnar på. Kidnappning, mord, polisens jakt på den kidnappade personen. Spännande samtidigt som det var fruktansvärda handlingar. Många plus i kanten ger jag denna 😊