Värma händer

Widholm, Katarina

| 2022

Nominerad till Adlibrispriset 2022!»Njutningsläsning när den är som härligast. Smart underhållning med svarta stråk, oväntade vändningar och full av verklighetsnära detaljer om vardagslivet under kriget.« M Magasin»Tät och intressant Romantik och spänning saknas verkligen inte.« Dala-demokraten »Med perfekt gehör för Katarina läsaren tillbaka till Sverige i beredskapstid, musik, filmer, affärer, restauranger och dåtidens stjärnor bildar fond. En roman för sträckläsning!« Expressen SöndagStockholm, 1942. Det tidigare hembiträdet Betty är nu gift med sonen i doktorsfamiljen Molander. Hon har det mesta som hon kan önska sig: en rar dotter, ett vackert hem, fina kläder och ett stimulerande arbete på Småtrycksförlaget. Men hon är inte lycklig. Äktenskapet knakar i fogarna och hon oroas över makens oförmåga att handskas med pengar och alkohol. Hon grubblar också...

Gabriella Idril

2023-03-22

Fantastisk bok! Levandegör kvinnor under tidigt 1900-tal

Amanda Svedin

2023-02-15

Som jag längtat att fortsätta läsa berättelsen om Betty men tyvärr blev jag besviken. Inte alls samma läsupplevelse som Räkna hjärtslag.

Marie-Anne Eriksson

2022-12-02

Bra

Elina E

2022-11-10

Gillade första boken och väntade på fortsättningen. Men, nej, den här var inte bra, för banalt. Orkade inte ens läsa färdigt.

2022-11-01

Som jag har längtat efter denna bok! Att få läsa mer om Betty!

Vi är tillbaka på Östermalm, året är 1942 och Betty kämpar på med att både vara fru, mamma och en arbetande kvinna. ”Värmande händer” är en välskriven bok om ett kvinnoliv som fascinerar mig. Det är intressant att läsa om arbetsvillkor och hur det kunde vara att vara kvinna i Sverige under 1940-talet. Katarina är skicklig på att berätta en historia och få mig som läsare att känna som att jag är där, mitt i handlingen. Miljöbeskrivningarna innehåller tidstypiska detaljer som gör berättelsen ännu mer levande.

Boken är även en kärlekshistoria och alla som har läst första delen undrar vad som hänt med Bettys kärlek, Martin Fisher. Får vi något svar i den här boken?

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, berättelserna, karaktärerna och jag vill läsa mer! Vill läsa mer om Betty och de andras liv i Sverige förr i tiden.

Kerstin Kolm

2022-10-24

Tja….nä.
Visserligen trevligt följa Betty- men nä, lite för mkt och lite för banalt.

Pia Gummesson

2022-10-12

Lika bra som första boken.Älskar boken.Tack för läsupplevelsen

Bokdjungeln

2022-09-12

Jag tycker nog att denna bok är lika bra som den första. Eller, kanske att jag till och med tycker att denna är bättre. Jag är ambivalent i frågan. Hur som helst har både del 1 och del 2 om Betty levererat. Jag var orolig innan hur Widholm skulle klara av att hålla kvar nivån från bok nummer 1, men jodå det fixar hon. Vad finns det mer att säga än att jag längtar efter de sista två böckerna om Betty! Jo, jag tycker nog denna bok är värd en 5:a i betyg i alla fall.

Ulla Englund

2022-09-05

Det tidigare hembiträdet Betty är nu gift med sonen i doktorsfamiljen Molander. Hon har en underbar dotter, ett vackert hem, fina kläder och ett stimulerande arbete, men ändå är hon inte lycklig. Äktenskapet är inte tillfredställande och oron över hur maken hanterar alkohol och pengar gnager hos henne och vad har hänt med dotterns verkliga far som är spårlöst försvunnen?

En så efterlängtad bok, som jag längtat att åter få läsa om Betty. En underbar roman som är välskriven och känns tidsenligt skriven, då vi befinner oss i Sverige i början av 1940-talet. Denna bok är en uppföljare från "Räkna hjärtslag" som för mig var en av mina toppböcker förra året, rekommenderar att läsa den först innan man läser denna. Jag är verkligen svag för karaktären Betty, en stark kvinna som vågar sticka ut och vill gå sina egna vägar även om det inte alltid uppskattas av andra. Att hon ibland inte är helt klarsynt utan låter känslorna styra, det är ju så livet är. Det här en en varm, gripande och stark bok som även innehåller sorg och kärlek med otroliga miljöbeskrivningar som gör att jag får upp bilder i huvudet och jag kan föreställa mig hur det var och såg ut på 40-talet. Missa inte att läsa denna serie om Betty!

Anna Kreissl

2022-08-27

Så fin bok. Minst lika bra som fösta. Jag hoppas det kommer fler i serien om Betty. Det går verkligen att leva sig in tiden, Stockholm 1940-tal.

"Värma händer" är en bok som jag verkligen kommer att sakna. Lika bra som ettan om inte ännu bättre. Så verklighetstrogen, varm, gripande, stark och fin. Även denna bok tog slut alldeles för snabbt
~
Boken utspelar sig under krigsåren vid andra världskriget i Sverige. Levnadsvillkoren för vanliga människor såg lite annorlunda än i dagens Sverige och andra kamper utspelade sig. Ransonering var ett av dem och kvinnorna hade helt andra förutsättningar i samhället då.
~
Det är en bok som jag har längtat efter sedan förra boken.
~
Berättarösten för ljudboken gör även denna gång ett strålande jobb och passar boken.
~
Det är helt klart en mycket bra bok som även beskriver arbetsförhålllandena i samhället särskilt för kvinnorna. Det vore önskvärt om det kom en fortsättning också.🙏❤
#värmahänder #räknahjärtslag #katarinawidholm #katarinaewerlöf #ljudbok #ljudbokstips #ljudboksrecension #boktips #lästips #bokrecension #recension #historiskroman #starkbok #starkläsning #30-talet #1930-talet #40-talet #1940-talet #krigsåren #gripande #verklighetstrogen

2022-08-17

Första halvan var välskriven, sen blev det mer av en (mycket lång) ”Pigroman”. Besviken.

2022-08-11

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Värma händer, av författaren Katarina Widholm, är den andra delen i serien Böckerna om Betty. Den första boken heter Räkna hjärtslag, och den tyckte jag väldigt mycket om. Och jag blev inte besviken på den här andra boken, för den var nästan lika bra. Kan varmt rekommendera boken, men läs då den första delen först. Och jag ser fram emot att följa Betty i förhoppningsvis kommande böcker.